W wyroku z 11 lipca 2018 r. (II PK 175/17) Sąd Najwyższy uznał, że pracownikowi, który podlega ochronie w czasie obniżonego wymiaru czasu pracy w związku z prawem do urlopu wychowawczego, nie przysługuje wynagrodzenie za cały okres pozostawania bez pracy w razie bezzasadnego rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia. W takim przypadku pracownik ma prawo maksymalnie do 3-miesięcznego wynagrodzenia
Komisja Europejska 7 czerwca 2011 r. ujednoliciła zasady rozliczania okresów jazdy dziennej kierowców. Każdy odpoczynek krótszy niż 9 godzin (czyli nieprawidłowy), lecz trwający co najmniej 7 godzin, będzie "zamykał" zmianę roboczą, czyli będzie kończył dzienny okres prowadzenia pojazdu.
Kilkoro naszych kierowców dojeżdża do miejsca postoju samochodów ciężarowych, które mają prowadzić. Są to dojazdy do innych państw (Francji, Belgii), najczęściej trwające 9-10 godzin, niekiedy znacznie dłużej (nawet do 12 godzin). Nasi kierowcy jadą na miejsce kursującymi na danych trasach autokarami lub busami. W jaki sposób kwalifikować czas takiego przejazdu? Czy może on być traktowany jako odpoczynek
PROBLEM Zatrudniamy kierowcę samochodu osobowego, który zwykle pracuje od poniedziałku do piątku. W tygodniu kalendarzowym poza zwykłą pracą otrzymał polecenie świadczenia pracy w sobotę. Wykonywał ją w godz. od 12.00 do 22.00. W poniedziałek, zgodnie z rozkładem czasu pracy, pracę ma rozpocząć o godz. 9.00. Czy w tym przypadku odpoczynek tygodniowy został zapewniony prawidłowo? Z przepisów o czasie
Przepisy ustawy o czasie pracy kierowców będą miały zastosowanie również do przedsiębiorców wykonujących przewóz drogowy. Za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców przedsiębiorcom będzie groziła grzywna nawet w wysokości 1000 zł. Taką zmianę przepisów uchwalił 5 kwietnia 2013 r. Sejm. Obecnie nowelizacja oczekuje na podpis prezydenta.
Czasu pracy kierowców jest regulowany przez różne akty prawne, co sprawia duże kłopoty z jego rozliczaniem. Poszczególne regulacje odrębnie kształtują transport ze względu na obszar, na którym jest on prowadzony, jak również to, jakimi pojazdami jest wykonywany. Inne bowiem regulację należy stosować dla transportu wewnątrzkrajowego, na obszarze Unii Europejskiej, a jeszcze inne w transporcie pozaunijnym
W naszym regulaminie pracy znajduje się zapis określający, że pracownicy mają prawo w każdej dobie do co najmniej 11 godzin ciągłego odpoczynku dobowego. Zatrudniamy trzech kierowców prowadzących samochody ciężarowe. W stosunku do kierowców przepisy dopuszczają krótsze niż 11 godzin odpoczynki dobowe. Czy w związku z tym zapisy regulaminu są dla nich wiążące?
Czy za brak uiszczenia opłaty elektronicznej odpowiedzialność ponosi kierowca czy właściciel pojazdu
Czy kierowca jest odpowiedzialny za nieuiszczenie opłaty elektronicznej? Co zrobić, jeżeli już zostanie wydana decyzja o nałożeniu kary? Jakie są podstawy do odwołania się od decyzji nakładającej karę?
Od 1 stycznia 2012 r. zaczną obowiązywać zmienione przepisy dotyczące czasu pracy kierowców. Wchodzące w życie zmiany są odzwierciedleniem problemów, z jakimi zmagali się dotychczas pracodawcy zatrudniający kierowców. Nowelizacja ma na celu ułatwienie organizowania czasu pracy tej grupy pracowników oraz ograniczenie niebezpieczeństw związanych z wykonywaniem tego typu obowiązków, a w szczególności
Jeden z naszych kierowców, będąc w 2-dniowej trasie, wyjechał w dalszą podróż po upływie 10,5 godziny od zakończenia prowadzenia pojazdu poprzedniego dnia. Po powrocie z trasy kolejny odpoczynek dobowy wynosił 10 godzin. Kierowca chciał bowiem uniknąć korków i wyjeżdżał wcześniej nie odpoczywając przez wymagane 11 godzin. Czy takie skrócenie odpoczynku jest dopuszczalne?
Pracodawca może wybrać dla kierowców, do których stosujemy przepisy ustawy o czasie pracy kierowców, jeden spośród różnych systemów czasu pracy. W zależności od specyfiki wykonywania pracy u danego pracodawcy, tj. m.in. konieczności wykonywania pracy przez całą dobę, przez wszystkie dni tygodnia, a także od długości tras, jakie pokonują kierowcy, wybór odpowiednich systemów czasu pracy będzie miał
Kierowca naszej firmy wykonujący przewozy samochodami ciężarowymi czasami pracuje 15 godzin na dobę. Praca powyżej 10 godzin to dla niego godziny nadliczbowe. Czy na podstawie obowiązujących przepisów można tyle pracować jednego dnia? Czy nie naruszamy w jego przypadku minimalnego odpoczynku dobowego oraz maksymalnego wymiaru czasu pracy w transporcie drogowym?