Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących infrastruktury wodociągowej za pomocą prewspółczynnika metrażowego opartego na rzeczywistej ilości wody dostarczonej w transakcjach opodatkowanych VAT, jeśli taka metoda najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności, a metoda z rozporządzenia nie spełnia tego wymogu.
Realizacja przez Gminę projektu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przy pomocy dotacji, bez generowania stałego dochodu, nie stanowi działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu VAT. Wpłaty mieszkańców oraz dotacje nie są podstawą opodatkowania, a Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT.
Gmina jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z budową sieci kanalizacyjnej, gdyż efekty inwestycji będą służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych, stosując prewspółczynnik metrażowy jako najpełniej oddający specyfikę wykorzystywania infrastruktury do czynności podlegających opodatkowaniu.
Zastosowanie prewspółczynnika metrażowego przez Gminę, który bazuje na ilości odebranych ścieków od zewnętrznych odbiorców, prawidłowo odzwierciedla część wydatków ponoszonych na działalność gospodarczą i może być uznany za bardziej reprezentatywny dla celów odliczenia VAT, zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT.
Gmina, jako podatnik VAT, świadcząc odpłatne usługi dostarczania wody i odbioru ścieków, działa w ramach działalności gospodarczej podlegającej VAT. Prawo do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną powinno być określone proporcją, uwzględniającą zużycie wody i ścieków. Metoda metrażowa jest zasadna i bardziej zgodna ze specyfiką działalności
Środki z rezerwy subwencji ogólnej, otrzymane przez gminę na inwestycje kanalizacyjne, nie podlegają opodatkowaniu VAT, o ile nie mają bezpośredniego wpływu na cenę usług odpłatnych. Wydatki związane z budową służącą wyłącznie opodatkowanej działalności dają pełne prawo do odliczenia VAT.
Podatnik będący gminą ma prawo stosować prewspółczynnik metrażowy zamiast określonego w Rozporządzeniu, jeżeli ten lepiej odpowiada specyfice gospodarczej i bardziej obiektywnie odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do czynności opodatkowanych, zapewniając prawidłowe odliczenie VAT.
Wniesienie aportem do spółki infrastruktury wodno-kanalizacyjnej nie jest zwolnione z opodatkowania VAT jako zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a czynność ta stanowi odpłatną dostawę towarów, co uzasadnia opodatkowanie na zasadach ogólnych z prawem do pełnego odliczenia VAT przez Gminę.
Świadczenie odpłatnych usług w zakresie dostarczania wody i odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez gminę stanowi działalność gospodarczą objętą VAT. Gmina ma prawo do odliczenia części podatku naliczonego związanej z wydatkami inwestycyjnymi na infrastrukturę, obliczonej według proporcji określonej udziałem metrażowym operacyjnym infrastruktury używanej do czynności opodatkowanych.
Odpłatne usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych podlegają opodatkowaniu VAT bez zwolnienia. Wykorzystanie Infrastruktury na rzecz Odbiorców wewnętrznych nie jest opodatkowane. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji w Infrastrukturę, stosując proporcję obliczoną na podstawie rzeczywistego użycia wody i ścieków.
Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej aport sieci wodociągowej, pod warunkiem, że infrastruktura jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i brak jest negatywnych przesłanek określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na inwestycje wodno-kanalizacyjne, z zastosowaniem prewspółczynnika opartego na ilościowej metodzie kalkulacji, bazującej na stosunku ilości m3 dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków do całkowitej ilości, jako najbardziej reprezentatywnej względem wykonywanej działalności.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków przez Gminę na rzecz Odbiorców zewnętrznych stanowi działalność opodatkowaną VAT. Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną, z wyliczeniem według wskaźnika proporcjonalnego do ilości dostarczanej wody lub odprowadzanych ścieków.
Nieodpłatne udostępnienie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez Gminę na rzecz Spółki w ramach realizacji zadań własnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Odpłatne udostępnienie infrastruktury wodociągowej w formie dzierżawy stanowi działalność podlegającą opodatkowaniu VAT, przy czym Gmina może odliczyć pełną kwotę podatku naliczonego, pod warunkiem, że infrastruktura będzie wykorzystywana tylko do czynności opodatkowanych.
Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dotyczących wydatków na modernizację infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, jeżeli wydatki te związane są z działalnością opodatkowaną.
Wniesienie aportem infrastruktury do spółki komunalnej przez Miasto jest opodatkowane VAT, a Miasto ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego. Przedmiot aportu nie stanowi przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jego części i nie spełnia warunków do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ustawy o VAT.
Czynności podejmowane przez Gminę, jako realizacja zadań własnych, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT. W związku z tym wpłaty mieszkańców oraz dofinansowanie nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Gmina nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z projektem budowy oczyszczalni ścieków.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji w infrastrukturę kanalizacyjną przy użyciu prewspółczynnika metrażowego, który bardziej precyzyjnie odzwierciedla wykorzystanie infrastruktury do działalności opodatkowanej, niż wzór z rozporządzenia Ministra Finansów.
Dostarczanie wody odpłatnie przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Dostarczanie wody do odbiorców wewnętrznych nie rodzi obowiązku naliczania VAT. Gmina ma prawo do proporcjonalnego odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodociągową, stosując klucz oparty na metrażu zużycia wody.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika VAT opartego na ilości dostarczonej wody i odprowadzanych ścieków, co lepiej odpowiada specyfice jej działalności niż metoda wskazana w Rozporządzeniu Ministra Finansów. Gmina ma również prawo do korekt deklaracji podatkowych za przeszłe okresy, z uwzględnieniem przepisów o przedawnieniu.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki komunalnej nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, zatem podlega opodatkowaniu VAT. Podstawą opodatkowania jest wartość udziałów netto, a gminie przysługuje prawo pełnego odliczenia VAT naliczonego, gdyż infrastruktura służy czynnościom opodatkowanym.