Odpłatne udostępnianie świetlic przez Gminę, stanowiące działalność gospodarczą, podlega opodatkowaniu VAT bez zwolnienia. Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków poprzez zastosowanie proporcji zgodnej z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT i na podstawie danych jednostki budżetowej.
Czynności polegające na wykorzystywaniu majątku będącego przedmiotem inwestycji przez Gminę dla realizacji zadań edukacyjnych nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, co wyklucza prawo Gminy do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji tej inwestycji.
Opłaty parkingowe na drogach publicznych nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż wynikają z realizacji zadań publicznych. Opłaty za parkowanie na terenach poza pasem drogowym oraz opłaty sankcyjne za przekroczenie czasu parkowania podlegają VAT jako świadczenia opodatkowane. Prawo odliczenia VAT przysługuje proporcjonalnie do wykorzystania do działalności opodatkowanej.
Gmina, realizując budowę przydomowych oczyszczalni ścieków dla mieszkańców, nie działa w charakterze podatnika VAT, gdyż działalność ta nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu. Wpłaty mieszkańców nie podlegają VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT związanego z tą inwestycją.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych podlega opodatkowaniu VAT i nie korzysta ze zwolnienia. Gmina ma prawo do stosowania własnej metody ustalania proporcji odliczenia VAT, jeśli metoda ta lepiej odzwierciedla specyfikę działalności gospodarczej i związane z nią nabycia niż metoda wskazana w przepisach rozporządzenia.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z zadaniem publicznym, gdyż realizowane czynności nie są opodatkowane. Brak wykorzystania w działalności opodatkowanej VAT wyklucza możliwość odliczenia podatku.
Wniesienie przez X aportem do sp. z o.o. dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa – A i B – stanowi czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, wobec czego spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tego tytułu.
Gmina realizująca projekt unijny, w którym nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Inwestycje drogowe realizowane przez Województwo A nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, zatem Województwo nie działa jako podatnik VAT. Ponadto obciąża je brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku w związku z tymi inwestycjami.
Rewitalizacja parków miejskich przez jednostki samorządu, nieprowadzące działalności zarobkowej w tym zakresie, nie kwalifikuje się jako działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT, co wyklucza możliwość uzyskania statusu podatnika i prawo do odliczeń podatkowych.
Preproporcja i proporcja sprzedaży uprawniają Gminę do częściowego odliczenia VAT od inwestycji, niezależnie od finansowania z Polskiego Ładu. Dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania, gdyż nie jest dopłatą do ceny usług.
Gmina, świadcząc odpłatne usługi dostawy wody i odbioru ścieków na podstawie umów cywilnoprawnych, jest zobowiązana do stosowania bardziej reprezentatywnej metody proporcji opartej na zużyciu, zamiast pre-współczynnika z rozporządzenia, do odliczeń VAT – w zakresie działalności gospodarczej i opodatkowanej na zasadach ogólnych.
Zbycie zespołu składników majątkowych nie spełniało warunków zorganizowanej części przedsiębiorstwa według art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Jednakże, transakcja zbycia przedsiębiorstwa jako całości była wyłączona z opodatkowania VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, wykluczając możliwość odliczenia VAT przez nabywcę.
Dotacja na realizację projektu edukacyjnego, której celem jest pokrycie kosztów ogólnych projektu, nie stanowi wynagrodzenia za konkretne świadczenie w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy VAT. Tym samym, nie stanowi podstawy opodatkowania VAT.
Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT z wydatków na Poddziałanie 1 i 3, ponieważ nie wiążą się one z czynnościami opodatkowanymi. Prawo do odliczenia VAT przysługuje przy wydatkach związanych z Poddziałaniem 2, realizowanym wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.
Podział nieruchomości gruntowej poprzez wyodrębnienie budynku mieszkalnego oraz działki nie stanowi nieodpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Gmina, realizując zadania w ramach funkcji publicznych bez wynagrodzenia, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług niepowiązanych z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Tym samym, wydatki związane z realizacją ogólnodostępnego, nieodpłatnego placu zabaw nie podlegają zwrotowi lub odliczeniu VAT.
Czynności wykorzystywania majątku będącego przedmiotem inwestycji przez gminę w zakresie zadań publicznoprawnych, które są nieodpłatne i dostępne publicznie, nie stanowią działalności opodatkowanej VAT i nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Oddział spółki zagranicznej w Polsce wyodrębniony jako zorganizowana część przedsiębiorstwa podlega wyłączeniu z opodatkowania VAT przy transakcji zbycia. Odpowiedzialność za zrealizowane obowiązki podatkowe przed dniem wyodrębnienia pozostaje przy spółce dzielonej.
Dostawa zabudowanej nieruchomości w omawianej transakcji stanowi opodatkowaną VAT odpłatną dostawę towarów, a nie zbycie przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części. Kupujący, nabywając opodatkowaną VAT nieruchomość, ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w zakresie wykorzystywania towarów i usług do czynności opodatkowanych, zaś proporcjonalne odliczenie odnosi się do wydatków służących również innym celom niż działalność gospodarcza, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2a ustawy o VAT.
W świetle art. 86 ustawy o VAT oraz § 6 Rozporządzenia, publiczna uczelnia prowadząca działalność mieszaną, może stosować proporcję odliczenia podatku naliczonego przy zakupach wykorzystywanych do obu rodzajów działalności, pod warunkiem spełnienia ustawowych przesłanek. Przy proporcji poniżej 2%, możliwe jest uznanie jej za 0%.