Wniesienie przez Gminę Inwestycji 1-5 do spółki w formie aportu stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) jako odpłatna dostawa towarów, z wyłączeniem możliwości zwolnienia od tego podatku.
Wniesienie przez X aportem do sp. z o.o. dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa – A i B – stanowi czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, wobec czego spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tego tytułu.
Transakcja wniesienia aportem majątku inwestycji wraz z działką do spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a zatem nie jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Czynność ta podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, nie korzystając ze zwolnień przewidzianych ustawą.
Wniesienie nieruchomości jako wkładu niepieniężnego do spółki z o.o. skutkuje powstaniem przychodu z kapitałów pieniężnych w wysokości wartości rynkowej wpisanej do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego, stanowiącej podstawę do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 oraz art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wniesienie przez Gminę do Spółki aportu z tytułu studzienek stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT, bez możliwości zastosowania zwolnienia. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT z tytułu wydatków poniesionych na studzienki. Podstawę opodatkowania stanowi suma wartości nominalnej udziałów oraz ewentualnych środków pieniężnych.
Objęcie nowych udziałów w spółce z o.o. przez wnoszącego wkład pieniężny nie stanowi przychodu na gruncie Ustawy o PIT, nawet gdy wartość nominalna udziałów jest niższa od wartości rynkowej, dopóki nie nastąpi ich odpłatne zbycie.
Nie uwzględnia się daty nabycia nieruchomości przez spadkodawcę przy obliczaniu pięcioletniego okresu zwolnienia z opodatkowania; liczy się go od daty nabycia przez spadkobiercę.
Wniesienie przez wspólnika samochodów osobowych aportem do spółki na kapitał zapasowy nie powoduje powstania obowiązku podatkowego po stronie spółki w podatku od towarów i usług, gdyż wnoszącym aport jest wspólnik jako osoba prywatna. Zatem obowiązek ten powstaje po stronie wspólnika.
Wniesienie wierzytelności jako wkładu niepieniężnego przez czeskiego rezydenta do polskich spółek podlega opodatkowaniu w Czechach, z wyjątkiem konwersji odsetek, które są traktowane jako wypłata i opodatkowane w Polsce.
Podstawę opodatkowania w podatku VAT z tytułu wniesienia aportem wkładu niepieniężnego stanowi wartość nominalna objętych udziałów, jeżeli tak uzgodniono w transakcji. Wartość rynkowa przedmiotu aportu nie stanowi podstawy opodatkowania, a agio nie jest jej składnikiem.
Wniesienie aportem do spółki infrastruktury wodno-kanalizacyjnej nie jest zwolnione z opodatkowania VAT jako zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a czynność ta stanowi odpłatną dostawę towarów, co uzasadnia opodatkowanie na zasadach ogólnych z prawem do pełnego odliczenia VAT przez Gminę.
Jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest komercjalizowana własność intelektualna wniesiona przez podmiot komercjalizujący, taki wkład niepieniężny nie skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 17 ust. 1e ustawy o PIT.
Wniesienie aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do spółki komunalnej nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jest działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, z podstawą opodatkowania równą wartości netto aktywów pomniejszonej o VAT. Gmina ma prawo do korekty podatku naliczonego adekwatnie do okresu użytkowania
Wniesienie aportu infrastruktury kanalizacyjnej przez Gminę do spółki stanowi opodatkowaną dostawę towarów VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, a Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT od kosztów tej inwestycji.
Wniesienie aportu infrastruktury oświetleniowej przez jednostkę samorządu terytorialnego do spółki nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż jest to czynność realizująca zadania publicznoprawne, wyłączona spod reżimu podatkowego w myśl ustawy o VAT.
Wniesienie aportem przez Gminę infrastruktury i nakładów do spółek zarządzających podlega opodatkowaniu VAT, niekorzystając ze zwolnienia, przy jednoczesnym prawie do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych przy realizacji tych inwestycji, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.
Wniesienie przez Gminę aportu niepieniężnego do Spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, z możliwością rezygnacji ze zwolnienia przy spełnieniu określonych warunków. Podstawę opodatkowania dla takiego aportu stanowi wartość nominalna udziałów powiększona o dopłatę pokrywającą VAT.
Aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa, spełniający kryteria wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT, jeśli stanowi niezależną jednostkę zdolną do realizacji zadań gospodarczych.
Wniesienie aportem nakładów na modernizację infrastruktury przez Gminę do Spółki stanowi czynność opodatkowaną VAT jako świadczenie usług, niepodlegającą wyłączeniu jako zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a podstawą opodatkowania jest wartość nominalna udziałów.
Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej aport sieci wodociągowej, pod warunkiem, że infrastruktura jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i brak jest negatywnych przesłanek określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Przekazanie przez gminę aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do spółki komunalnej nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Wniesienie to jest opodatkowaną VAT odpłatną dostawą towarów, uprawniającą gminę do odliczenia podatku naliczonego.