Od 1 stycznia 2019 r. został skrócony termin, po upływie którego nieopłacona wierzytelność jest uznawana za nieściągalną. Termin ten wynosi obecnie 90 dni (poprzednio 150 dni). Wierzyciele (i dłużnicy) będą uprawnieni (zobowiązani) do stosowania skróconego terminu nie tylko do wierzytelności powstałych od 1 stycznia 2019 r., lecz także do wierzytelności powstałych przed tą datą. W przypadku wierzytelności
Ministerstwo Finansów przypomniało podatnikom, którzy nie płacą za zakupy, a odliczają VAT naliczony, że w związku z brakiem zapłaty powinni skorygować (zmniejszyć) swoje odliczenie VAT naliczonego. Jeżeli tego w określonym terminie nie zrobią, mogą zapłacić dodatkowe zobowiązanie VAT w wysokości 30% podatku z nieuregulowanych faktur. Przedstawiamy fragment komunikatu MF.
Wierzyciele mogą rozliczać wierzytelności nieściągalne w kosztach uzyskania przychodów oraz korygować podstawę opodatkowania VAT i podatek należny. W tym celu muszą spełnić warunki określone przepisami. Przepisy podatkowe odnoszą się również do sytuacji dłużników unikających regulowania wierzytelności. W raporcie przedstawiamy zasady rozliczania wierzytelności nieściągalnych w podatku dochodowym oraz
Często się zdarza, że klienci (kontrahenci) pomyłkowo nie dopłacają albo nadpłacają drobne kwoty (np. 1, 2, 3 grosze). Wówczas powstaje problem, czy należy utrzymywać te różnice na koncie rozrachunków, czy też odpisywać je w koszty/przychody. Wielu księgowych zastanawia się, czy jeśli odniesie się te różnice w koszty/przychody, to będzie można je uznać w rachunku podatkowym. Równie często zadawane
Nieściągalność wierzytelności nie może być udokumentowana nieprawomocnym postanowieniem sądu. Podatnikom nie wystarczą więc wydruki ogłoszeń, jeżeli sądowe postanowienie jeszcze się nie uprawomocniło. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji, której fragment przytaczamy. Pełna treść interpretacji jest dostępna na www.inforfk.pl.
Jedną z podstawowych zasad rachunkowości jest zasada ostrożnej wyceny (art. 7 ust. 1 uor). Nakazuje ona wyceniać aktywa ostrożnie, a jednocześnie obiektywnie. Oznacza to konieczność uwzględniania przy wycenie bilansowej aktywów także zmniejszeń wartości użytkowej lub wartości handlowej składników aktywów (należności, zapasów, środków trwałych). Utworzone w ten sposób odpisy aktualizujące zmniejszają
W grudniu 2014 r. do klienta naszego biura rachunkowego wpłynęło przesłane przez kancelarię prawną zawiadomienie o umorzeniu egzekucji w sprawie należności na podstawie art. 824 § 1 pkt 3 Kodeksu postępowania cywilnego. Zawiadomienie to było wystawione przez komornika 18 grudnia 2012 r. Do kancelarii prawnej wpłynęło 2 stycznia 2013 r. Czy możemy spisać w koszty wierzytelność udokumentowaną otrzymanym
Spółdzielnia posiada niezapłaconą należność z tytułu dostaw pieczywa z 2010 r. W 2011 r. dłużnik zmarł, a spółdzielnia nie utworzyła odpisu aktualizującego. W 2012 r. spółdzielnia uzyskała informację, że spadkobiercy zmarłego dłużnika odmówili notarialnie przyjęcia spadku. Czy w tej sytuacji możemy uznać, że jest to należność nieściągalna i zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodów?
Spółka z o.o. posiada wierzytelność powstałą w 2005 r. Pozew o zapłatę tej wierzytelności został skierowany do sądu, a następnie zasądzona kwota została skierowana do egzekucji przez komornika. W 2007 r. spółka otrzymała postanowienie komornika o bezskutecznej egzekucji. Spółka nie zdecydowała się jednak odpisać wierzytelności jako nieściągalnej i próbowała dochodzić tej wierzytelności. W 2011 r. podjęła