Dochody z należności odsetkowych oraz innych wypłat dokonywanych przez Spółkę na rzecz Funduszu niemieckiego, reprezentowanego przez Spółkę Zarządzającą, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek, w tym posiadania przez Fundusz certyfikatu rezydencji oraz oświadczenia o rzeczywistym
Zwrot należności odsetkowych i innych realizowany na rzecz niemieckiego funduszu inwestycyjnego przez spółkę nie podlega obowiązkowi poboru podatku u źródła na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, przy spełnieniu określonych warunków formalnych i materialnych przez fundusz.
Dochody z należności odsetkowych oraz innych tytułów wypłacanych przez Spółkę na rzecz niemieckiego funduszu inwestycyjnego są zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, o ile fundusz spełnia określone warunki, w tym pełne opodatkowanie w kraju siedziby i nadzór finansowy.
Koszty centralnego ogrzewania i związane media mogą korzystać ze zwolnienia z VAT jako odrębne świadczenia. Natomiast opłaty eksploatacyjne oraz wynagrodzenie zarządcy są częścią kompleksowej usługi najmu zwolnionej z VAT. Opłaty takie jak wywóz nieczystości i najem garażu nie korzystają z tego zwolnienia.
Wydatki związane z działalnością bieżącą przedsiębiorstwa, takie jak podatki i ubezpieczenia, stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów i podlegają rozliczeniu w dacie księgowego ujęcia. Odpisy na ZFŚS uznaje się za koszty podatkowe pod warunkiem faktycznego przekazania na rachunek funduszu.
Fundacja rodzinna, prowadząc działalność inwestycyjną w zakresie określonym w art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, przy czym przychody z takiej działalności nie są rozpoznawane dla celów podatkowych.
Działalność opisana przez wnioskodawcę nie spełnia wymogów ustawowych do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, co skutkuje koniecznością uiszczenia tego podatku zgodnie z przepisami krajowymi i unijnymi.
Dochody odszkodowawcze związanego z wywłaszczeniem działek mieszkaniowych, przeznaczone na fundusz remontowy, podlegają zwolnieniu od CIT; jednak odszkodowanie przeznaczone na zmniejszenie opłat eksploatacyjnych ze strony członków spółdzielni nie korzysta ze zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.
Spółka nie jest uprawniona do obniżania podstawy opodatkowania VAT ani VAT należnego o kwotę wypłaty Payback, jako że fakt wypłaty nie jest traktowany jako rabat pośredni, gdyż spółka nie prowadziła sprzedaży objętej decyzjami refundacyjnymi.
Jednorazowy zwrot środków zgromadzonych przez polskiego rezydenta podatkowego w niemieckim pracowniczym programie emerytalnym nie stanowi przychodu z kapitałów pieniężnych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych według skali podatkowej jako przychód z innych źródeł.
Ulgę rehabilitacyjną w podatku dochodowym odlicza się jako różnicę między wydatkami na rehabilitację a ich zwrotem z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, niewliczając świadczeń i dopłat niezwiązanych bezpośrednio z kosztami rehabilitacyjnymi.
Dochody Funduszu z odpłatnego zbycia nieruchomości komercyjnych, objętych podatkiem od przychodów z budynków, nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Podstawa opodatkowania VAT i należny podatek od dostaw refundowanych produktów mogą zostać obniżone o wartość zwrotu refundacji przyznanego NFZ, na podstawie decyzji refundacyjnych, bez konieczności wystawienia faktury korygującej. Dowodzenie zwrotu w formie noty obciążeniowej oraz potwierdzenia płatności jest wystarczające.
Spółka, jako mały podatnik, musi stosować preferencyjną stawkę CIT w wysokości 9% do czasu przekroczenia progowego przychodu 2 mln euro, a po przekroczeniu winna stosować stawkę 19%. Przychody z NFZ za 2024 r., związane z aneksami ze stycznia 2025 r., winny być ujęte jako przychód 2024 r.
Podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupów związanych z projektem, w którym nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Przeniesienie własności mieszkania w zamian za dożywotnie świadczenia pieniężne oraz inne świadczenia rzeczowe przed upływem pięciu lat od jego nabycia stanowi odpłatne zbycie, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT.
Podatnik, który nie wykorzystuje nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych, nie posiada prawa do odliczenia VAT naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT). Projekty niekomercyjne, finansowane z dotacji i skoncentrowane na działaniach nieodpłatnych, wyłączają możliwość odliczenia VAT związana z takim projektem.
Zaliczki na zaliczki eksploatacyjne oraz fundusz remontowy powinny być traktowane jako element usługi najmu i nie podlegają zwolnieniu z VAT według § 3 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia, podczas gdy zaliczki na wodę, ciepło i prąd mogą być zwolnione, jeśli spełnią odrębne warunki.
Dopłaty na rzecz NFZ w ramach Zwrotów Refundacyjnych obniżają podstawę opodatkowania, co wymaga odpowiedniej korekty podatku VAT, przy czym dokumentacja notami obciążeniowymi jest wystarczająca do uznania rabatu pośredniego i nie wymaga wystawienia faktury korygującej.
Wydatki na zakup i montaż magazynu energii, będącego integralną częścią systemu fotowoltaicznego, mogą być objęte odliczeniem w ramach ulgi termomodernizacyjnej, pod warunkiem braku dofinansowania tych wydatków oraz ich dokumentacji fakturami VAT.
Podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami na działalność nieodpłatną, niegenerującą czynności opodatkowanych, a wykorzystującą dotacje niebędące przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Realizacja Zwrotów Refundacji przez Spółkę, wynikająca z decyzji dotyczących produktów objętych refundacją przez NFZ, powoduje pośrednie obniżenie ceny tych produktów. W konsekwencji, obniżenie podstawy opodatkowania VAT z tytułu takich transakcji jest zasadne, zgodnie z art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT.
Obniżenie podstawy opodatkowania VAT może być dokonane przez podatnika z tytułu zwrotów refundacji, które stanowią rzeczywiste pośrednie obniżenie ceny produktów refundowanych, mimo iż formalne rozliczenia odbywają się przez podmioty zagraniczne, zgodnie z zasadami proporcjonalności oraz neutralności VAT.