Transakcje sprzedaży złotych monet wykonanych ze złota dewizowego, mimo spełniania roli środków płatniczych, nie podlegają zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych jako sprzedaż walut obcych; przeważająca charakterystyka jako złoto dewizowe wyklucza ten typ zwolnienia (art. 9 pkt 1 ustawy o PCC).
Monety wykonane ze złota dewizowego, niezależnie od ich funkcji jako środka płatniczego, nie są uznawane za waluty obce dla celów zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 9 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Monety wykonane ze złota dewizowego, mimo ich zdolności płatniczej w wybranych krajach, nie spełniają definicji „walut obcych”, wobec czego nie korzystają ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 9 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Nabycie złotych monet w ramach działalności kantorowej jest opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż złoto dewizowe nie jest tożsame z walutami obcymi, a czynność nie korzysta ze zwolnienia podatkowego przewidzianego dla walut obcych.
Zakup monet wykonanych ze złota dewizowego nie podlega zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych jako sprzedaż waluty obcej, mimo że mogą pełnić funkcję środków płatniczych. Zasadniczym czynnikiem decydującym jest kwalifikacja monet jako złota dewizowego zgodnie z Prawem dewizowym.
Umowy sprzedaży monet, które pełnią rolę środka płatniczego, lecz ich zasadniczą cechą jest bycie wykonanymi ze złota dewizowego, nie korzystają ze zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych jako sprzedaż walut obcych na gruncie art. 9 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Sprzedaż monet ze złota dewizowego, stanowiących prawną walutę w kraju ich emisji, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 9 pkt 1 ustawy, jako sprzedaż walut obcych.
Sprzedaż metali szlachetnych po upływie sześciu miesięcy od nabycia, dokonana przez osobę fizyczną dla celów osobistych, stanowi sprzedaż majątku osobistego i nie generuje obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Skutki podatkowe nabywania od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej monet będących środkami płatniczymi w innych krajach, jednak wytworzonych ze złota dewizowego.
W zakresie ustalenia czy wynagrodzenie płacone przez Wnioskodawcę z tytułu odlewania sztabek i monet na rzecz powiązanej spółki stanowi ukryty zysk zgodnie z art. 28m ust. 3 ustawy o CIT.
Brak opodatkowania czynności polegających na wymianie danych kontaktowych pomiędzy osobami zainteresowanymi dokonywaniem transakcji kupna sprzedaży na rynku złota inwestycyjnego.
Opodatkowanie kosztów wysyłki przy sprzedaży złota inwestycyjnego, monet kolekcjonerskich, czasopism fachowych i sposób wykazywania ich na fakturze/paragonie, dokumentowanie sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych spoza terytorium kraju w systemie VAT marża oraz obowiązek odnawiania co dwa lata procedury VAT marża.
Opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży/późniejszego obrotu wtórnego lub detokenizacji Tokenów, powstania obowiązku podatkowego dla transakcji dotyczących Tokenów oraz określenia podstawy opodatkowania z tytułu detokenizacji Tokenów.
Na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z nabywaniem monet ze złota dewizowego, każdorazowo, kiedy kwota zakupu przekroczy wartość 1000 zł. Obowiązek uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych nie wystąpi jedynie wówczas, gdy zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży złota i monet.
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży sztabek złota.
Brak obowiązku stosowania mechanizmu podzielonej płatności w przypadku dostawy złota inwestycyjnego.
Świadczenie przez Wnioskodawcę usług pośrednictwa w sprzedaży metali oraz kamieni szlachetnych, w tym biżuterii, złota, srebra, monet kolekcjonerskich oraz przerabiania złomu inwestycyjnego, prowadzonej w imieniu i na rzecz zlecającego nie spowoduje, że w stosunku do Wnioskodawcy zwolnienie wynikające z art. 113 ust. 1 ustawy nie będzie mogło mieć zastosowania.
Podatek od towarów i usług w zakresie sposobu wyliczenia marży podlegającej opodatkowaniu oraz sprzedaży złomu złota.
W przypadku sprzedaży nieodebranego zastawu, stanowiącego towar używany w postaci wyrobów jubilerskich ze złota sklasyfikowanych w PKWiU do grupowania 32.12.13, nabytych (przewłaszczonych), przez Wnioskodawczynię od podmiotów, określonych w art. 120 ust. 10 ustawy, Wnioskodawczyni ma prawo opodatkować taką sprzedaż na zasadzie opodatkowania marży na podstawie art. 120 ust. 4 ustawy
Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu przedmiotowej sprzedaży, jeśli zbycie złota będzie miało miejsce po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpił jego zakup