Zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega podatnik, który przeniósł miejsce zamieszkania do Polski po dniu 31 grudnia 2021 r., podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, nie korzystał wcześniej z takiej ulgi, a sposród przesłanek prawnych spełnia m.in. posiadanie Karty Polaka.
Podatnik, który przebywa za granicą przez co najmniej trzy pełne lata podatkowe przed przeprowadzką do Polski i po powrocie staje się polskim rezydentem podatkowym, spełnia warunki do skorzystania z ulgi na powrót z zagranicy, przewidzianej w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, o ile posiada dowody potwierdzające miejsce zamieszkania i nie korzystał z tej ulgi wcześniej.
Dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze darowizny podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT, jeśli przychód został przeznaczony na cele mieszkaniowe, takie jak zakup działki i budowa domu jednorodzinnego, zrealizowane w przewidzianym przepisami czasie.
Podatnik ma prawo do zastosowania ulgi na powrót na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT, gdyż spełnia wszystkie wymagane warunki dotyczące zmiany rezydencji podatkowej, braku zamieszkania w Polsce w latach poprzedzających przeniesienie oraz posiadania dokumentacji potwierdzającej ośrodek interesów życiowych poza Polską.
Podatnik nie nabywa prawa do ulgi na powrót, gdyż w okresie pracy zagranicą jego centrum interesów osobistych pozostaje w Polsce, co skutkuje utrzymaniem nieograniczonego obowiązku podatkowego na terytorium RP, wykluczając możliwość uznania przeniesienia miejsca zamieszkania dla celów ulgi.
Przepis art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ustawy o PIT wymaga, aby podatnik posiadał Kartę Polaka w momencie przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski, co jest konieczne do skorzystania z ulgi na powrót.
Osobie, która przeniosła miejsce zamieszkania do Polski na podstawie Karty Polaka, przysługuje ulga na powrót w odniesieniu do dochodów z działalności gospodarczej zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 u.p.d.o.f., niezależnie od momentu złożenia formalnego wniosku o ulgę.
Podatnik, który w trzech latach poprzedzających rok ponownego przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski posiadał centrum interesów życiowych w kraju, nie spełnia warunków zwolnienia od podatku dochodowego określonych w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT.
Zawarcie związku małżeńskiego nie wpływa na prawo do korzystania z "ulgi dla młodych", przewidzianej dla osób przed ukończeniem 26. roku życia w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia pozostałych kryteriów kwalifikujących do ulgi.
Przeniesienie miejsca zamieszkania do Polski przed 31 grudnia 2021 r. nie kwalifikuje do ulgi na powrót, gdyż ulga przysługuje podatnikom, którzy zmienili rezydencję po tej dacie.
Warunkiem skorzystania z ulgi na powrót jest faktyczne posiadanie centrum interesów życiowych za granicą przez wskazany okres, niezależnie od formalnego zapisu w polskim systemie podatkowym jako rezydent. Decydującą rolę odgrywają obiektywne okoliczności dotyczące zamieszkania i rezydencji za granicą.
Minister Rozwoju i Technologii wydał rozporządzenie zmieniające wykaz materiałów i usług, które można odliczać w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Zmiany obowiązują od 1 stycznia 2025 r. Podatnicy utracili m.in. prawo do odliczania wydatków na nabycie i montaż kotłów olejowych oraz kotłów gazowych.
kalendarium wydarzeń od 30 grudnia 2022 r. do 24 stycznia 2023 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie przedłużające do końca 2024 r. zaniechanie poboru podatku od części dochodów związanych z kredytem mieszkaniowym. Celem MF jest wsparcie kredytobiorców i kredytodawców w ramach programu zawierania ugód dotyczących „kredytów frankowych”.
Opodatkowanie dochodów zagranicznych uzyskanych z tytułu pracy najemnej wykonywanej na statku morskim, eksploatowanym w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z siedzibą w Japonii
w zakresie ustalenia momentu poniesienia pierwszych wydatków inwestycyjnych w związku z uzyskaniem prawa do zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej, określonej w decyzji o wsparciu
Skoro w stosunku do małoletnich dzieci (córek) tylko Wnioskodawczyni wykonywała władzę rodzicielską bez udziału drugiego rodzica, to Zainteresowanej przysługiwało wyłączne prawo do dokonania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej wnikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w rozliczeniu za lata: 2018 i 2019, tj. 100% kwoty ustalonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku
31 października 2019 r. MF wydał interpretację ogólną, w której potwierdził, że marynarze, którzy uzyskują dochody w państwach, z którymi Polska nie zawarła umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, mogą skorzystać z ulgi abolicyjnej tylko w przypadku, gdy zapłacili od tych dochodów podatek za granicą. Jeżeli tego nie zrobili, osiągnięte dochody muszą opodatkować na zasadach ogólnych określonych w
Z uwagi na brak porozumienia w tym zakresie z matką synów jak to wynika z rozpatrywanego stanu faktycznego Wnioskodawcy przysługuje odliczenie w wysokości po 50% kwoty ulgi na każdego z synów, zarówno za rok 2017, jak i za rok 2018.