Odsprzedaż opłat eksploatacyjnych w formie mediów, jako niezależne świadczenia od usługi najmu, podlega wliczeniu do limitu zwolnienia podmiotowego z VAT. Nieobjęcie ich tym limitem stanowi naruszenie przepisów art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Refakturowanie energii elektrycznej przez wnioskodawcę jako stronę umowy z dostawcami, na współużytkownika jest dopuszczalne zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT. Natomiast refakturowanie przez wnioskodawcę wody i ścieków, bez bezpośredniego tytułu do zakupu tych mediów, jest niezgodne z ustawą o VAT.
Refakturowanie kosztów mediów przez Samorządowy Zakład Budżetowy Gminy na rzecz najemców lokali użytkowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z zastosowaniem właściwych stawek, nawet jeśli usługi te są nabywane od podmiotów niebędących czynnymi podatnikami VAT.
Obciążanie najemców opłatami za media (ciepła i zimna woda, ścieki, dostarczanie ciepła) przez właściciela lokali mieszkalnych będącego członkiem wspólnoty mieszkaniowej jest zwolnione z VAT, jeśli świadczenia te są oddzielnie rozliczane według faktycznego zużycia wynikającego z indywidualnych liczników.
Opłaty otrzymywane przez Gminę X od stron umów użyczenia, jako zwrot kosztów zużytych mediów, stanowią wynagrodzenie za dostawę towarów bądź świadczenie usług, kwalifikując się jako czynności objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, gdyż Gmina działa w roli podatnika VAT.
W zakresie podatku VAT dostawa mediów, takich jak energia elektryczna i opał, w ramach umowy użyczenia budynku powinna być traktowana jako odrębne świadczenie od samej umowy użyczenia, z osobnym momentem powstania obowiązku podatkowego. Przeniesienia kosztów poniesionych na media winno uwzględniać odrębność tych świadczeń od czynności głównej.
Gmina refakturując media powinna stosować stawki VAT zgodne z fakturami dostawców mediów. Przysługuje jej zatem prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego, gdyż dokonuje odsprzedaży według wyjściowych stawek VAT, a zakupy te wykorzystywane są w działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.
Opłaty eksploatacyjne i za media przed nabyciem lokalu podlegają opodatkowaniu VAT, z wyjątkiem opłat za media dla lokali mieszkalnych wykorzystywanych wyłącznie na cele mieszkaniowe, które są zwolnione z VAT zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia o zwolnieniach z VAT, także gdy są udostępniane osobom trzecim.
Bank, działając we własnym imieniu, lecz na rzecz osób trzecich, prawidłowo refakturował opłaty za media (woda, ścieki, c.o.) zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, bez doliczania marży i zachowując stawki VAT określone w pierwotnej fakturze, na podstawie ustnych porozumień.
Odsprzedaż mediów przez wspólnotę mieszkaniową na cele mieszkalne, jako transakcja niezwiązana konstytutywnie z nieruchomością, nie jest wliczana w podstawę obliczania limitu sprzedaży dla zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Refakturowane opłaty za media przez wynajmującego, rozliczane jako zwrot kosztów, stanowią jego przychód podatkowy z działalności gospodarczej i podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.
Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT do refaktury opłat za zużycie przez Najemców Mediów (ciepła i zimna woda, dostarczanie ciepła) w lokalu mieszkalnym.
Zastosowanie zwolnienia od podatku VAT do refaktury mediów i opłat eksploatacyjnych.
Opłaty Eksploatacyjne nie są świadczeniami nierozerwalnie związanymi z usługą najmu lokali, zatem czynności powyższe powinny być rozliczane niezależnie od usługi najmu lokali. W konsekwencji możecie Państwo stosować do refakturowanych na rzecz Najemców kosztów Opłat Eksploatacyjnych właściwą dla nich stawkę VAT.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem i refakturowaniem Mediów.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem i refakturowaniem Mediów, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Uznanie refakturowania przez Gminę za pośrednictwem Zakładu kosztów zużytych Mediów na najemców Lokali będących własnością Gminy, administrowanych przez Wspólnotę, za działalność gospodarczą i za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, korzystające ze zwolnienia z tego podatku.
Podatek od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT, refakturowania kosztów za media oraz zastosowania właściwej stawki VAT dla każdej pozycji na fakturze w związku z najmem lokali użytkowych.
Stosowanie odpowiedniej stawki podatku przy refakturowaniu energii elektrycznej i prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez operatora.
Kwestia zwolnienia lub braku zwolnienia z podatku VAT refaktury mediów w lokalach mieszkalnych w budynkach wspólnoty mieszkaniowej i lokalach użytkowych, opodatkowania opłaty za najem pomieszczeń dodatkowych oraz opodatkowania opłaty eksploatacyjnej kalkulowanej w czynsz za najem.
Opodatkowanie ryczałtem refaktury wystawionej najemcom za zużycie mediów (energii elektrycznej, ogrzewania, wody, wywozu śmieci).
Brak powstania obowiązku podatkowego i obowiązku wystawienia faktury z tytułu otrzymania zaliczek na poczet mediów oraz moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu odsprzedaży mediów.
Uznanie najmu i dostawy mediów za świadczenie kompleksowe lub odrębne świadczenia w zależności od ustalonego modelu rozliczeń z najemcą, moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu refakturowania mediów oraz usług sprzątania, możliwość refakturowania na najemcę kosztów wywozu odpadów komunalnych.
Jeżeli umowa najmu stanowi, że najemca zobowiązany jest zapłacić czynsz w określonej kwocie oraz pokrywać koszty mediów, to jedynie określona w umowie kwota czynszu będzie stanowić przysporzenie majątkowe dla Pana jako wynajmującego, a tym samym będzie generować przychód do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wobec tego wymienione