Wydatki poniesione na remont izolacji termicznej, nie zwiększające wartości użytkowej, mogą być potrącone bezpośrednio jako koszty uzyskania przychodów. Natomiast koszty instalacji nowego oświetlenia LED, jako ulepszenie, zwiększają wartość początkową środka trwałego oraz podlegają amortyzacji.
Nieruchomość nabyta w celu jej późniejszej sprzedaży, która podlega znacznym przeróbkom, nie jest towarem handlowym, lecz produkcją niezakończoną. Wydatki związane z jej ulepszeniem powiększają wartość produkcji w toku i stają się kosztami uzyskania przychodu dopiero przy sprzedaży. Tymczasowe wynajęcie nie zmienia tej kwalifikacji, chyba że wynajem trwa ponad rok, czyniąc nieruchomość środkiem trwałym
Podmiot, prowadzący odpłatną działalność opodatkowaną VAT w zmodernizowanych obiektach, nie ma obowiązku stosowania prewspółczynnika VAT z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, gdyż działalność ta jest całkowicie gospodarcza. Wprowadzenie działalności zwolnionej wiąże się z obowiązkiem stosowania proporcji z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Wydatki poniesione na przełożenie wodociągu w nowy ślad stanowią koszty modernizacji istniejącego środka trwałego, a zatem nie mogą być jednorazowo zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów, lecz winny zwiększać wartość początkową tego środka trwałego zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy o CIT.
Planowany aport nieruchomości, dokonany po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Podstawą opodatkowania tego aportu jest wartość nominalna uzyskanych w zamian udziałów, pomniejszona o kwotę podatku. Konieczność korekty podatku naliczonego występuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków poniesionych na modernizację nieruchomości
Zmiana stawek amortyzacyjnych przewidziana w art. 16i ust. 5 ustawy o CIT nie uprawnia podatników do modyfikacji stawek wstecznie za zakończone lata podatkowe.
Powiat realizujący projekt modernizacji budynku użyteczności publicznej, w którym przeważają czynności niepodlegające VAT, nie nabywa prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków. Odliczenie winno być ustalone proporcjonalnie w kontekście mieszania funkcji publicznej i gospodarczej.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od instalacji fotowoltaicznej na podstawie przepisów o prewspółczynniku, związku inwestycji z opodatkowanym dostawą energii. Nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT w zakresie pompy ciepła, gdyż nie ma ona związku z działalnością opodatkowaną.
Nieodpłatne udostępnienie majątku gminnego dla zadań publicznych na rzecz instytucji kultury, jako działanie w ramach zadań własnych, nie stanowi czynności podlegających VAT. W związku z brakiem odpłatnych świadczeń wiązanych z czynnościami opodatkowanymi, odliczenie podatku naliczonego jest niedopuszczalne.
Wydatki poniesione przez spółkę na modernizację infrastruktury drogowej jako integralny element realizowanej inwestycji niedrogowej mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z przyszłymi przychodami spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT jedynie od wydatków związanych z działalnością opodatkowaną. W odniesieniu do wydatków niepowiązanych z działalnością opodatkowaną, takich jak modernizacja budynków edukacyjnych, prawa tego brak. Dla nieprzyporządkowanych wydatków stosuje się metodę proporcjonalną na podstawie przepisów podatkowych.
Podatnik, świadczący usługi medyczne zwolnione z podatku VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług, jeżeli nie są one wykorzystywane w ramach czynności opodatkowanych. Odliczenie VAT jest możliwe tylko w związku z czynnościami generującymi podatek należny.
Koszty zakupu i montażu paneli fotowoltaicznych z integralnym magazynem energii, mogą być odliczane w ramach ulgi termomodernizacyjnej na mocy art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako część jednolitego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Magazyn energii, stanowiący integralną część instalacji fotowoltaicznej, klasyfikuje się jako wydatek podlegający odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Argumentacją wiodącą jest kwalifikacja magazynu jako części przedsięwzięcia zmniejszającego zapotrzebowanie na energię.
Faktura opisująca usługę jako 'ciesielsko-dekarską' nie stanowi właściwej dokumentacji dla uzyskania ulgi termomodernizacyjnej, gdyż nie potwierdza zgodności z zakresem wydatków kwalifikujących się do odliczenia według rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju.
Podatnik realizujący projekt dofinansowywany z funduszy unijnych, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany na fakturach zakupu, jeśli nabyte w ramach projektu towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do celów niepodlegających opodatkowaniu VAT, takich jak działalność edukacyjna.
Podatnik będący właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, jeżeli poniesione wydatki na przekształcenie nieruchomości i jej modernizację odpowiadają katalogowi wskazanemu w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju, a prace zakończono w terminie trzech lat od pierwszego wydatku (art. 26h ust. 1 ustawy o PIT).
Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia 50% VAT od wydatków na usługi i wyposażenie pojazdu służącego działalności gospodarczej; odliczenie VAT od narzędzi jest ograniczone do ich użycia w działalności opodatkowanej.
Kosztem uzyskania przychodów są wydatki na przeglądy i remonty nie zwiększające wartości użytkowej środka trwałego, ponoszone bezpośrednio. Natomiast wydatki na ulepszenie zwiększające wartość środka trwałego podlegają amortyzacji.
Nie wszystkie wydatki poniesione na materiały i usługi związane z termomodernizacją mogą być odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Tylko te, które są bezpośrednio związane z dociepleniem przegród budowlanych oraz wymianą stolarki, spełniają kryteria przewidziane w ustawie i rozporządzeniu.
Podatnik, który jest współwłaścicielem budynku jednorodzinnego, może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej, odliczając wydatki na zakup kotła na biomasę, o ile poniesiono je zgodnie z przepisami o przedsięwzięciach termomodernizacyjnych i nie zostały dofinansowane z funduszy publicznych.
Gmina ma obowiązek rozliczać VAT z tytułu dostaw energii produkowanej w instalacjach fotowoltaicznych, gdyż stanowią one czynność opodatkowaną. Jednakże brak jest prawa do odliczenia VAT dla wydatków niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi w części innej niż instalacje fotowoltaiczne.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu umorzonego kredytu hipotecznego obejmuje wyłącznie kredyty zaciągnięte na cele mieszkaniowe, z wyłączeniem wydatków na miejsce postojowe i refinansowanie poniesionych wydatków, które nie kwalifikują się do zwolnienia podatkowego.
Miasto nie posiada uprawnień do odliczenia podatku VAT od wydatków remontowych na lokale mieszkalne przeznaczone na cele mieszkaniowe, gdyż brak jest powiązania tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, a najem tego typu lokali jest zwolniony z VAT.