Sprzedaż towarów w modelu dropshipping, związana z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami, stanowi odpłatną dostawę towarów z miejscem jej świadczenia w kraju rozpoczęcia transportu. W związku z tym sprzedaż ta nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, a Wnioskodawca nie ma obowiązku dokumentowania jej fakturami ani ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.
Transakcja spełniająca przesłanki art. 9 ustawy o VAT dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, skutkuje obowiązkiem Spółki do jego rozpoznania i opodatkowania w Polsce, z jednoczesnym brakiem prawa do odliczenia VAT z tytułu importu, jaka to transakcja nie kreuje obowiązku dla importera w Polsce.
Dostawa towarów z państwa trzeciego, poprzedzająca import do UE, dokonana przez podatnika niemającego statusu importera, podlega opodatkowaniu w miejscu rozpoczęcia transportu, czyli poza terytorium UE, bez obowiązku podatkowego w Polsce.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT od importu towarów, nawet jeśli nie jest ich właścicielem w momencie importu, o ile są one wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Nabycie towarów po imporcie nie stanowi odrębnego zdarzenia opodatkowanego VAT.
Zakup samolotu z USA przez wnioskodawcę stanowi import towarów podlegający opodatkowaniu VAT w Polsce, z obowiązkiem podatkowym powstającym z chwilą powstania długu celnego; leasing samolotu kwalifikuje się jako dostawa towarów, nie zaś import usług.
Nie jest możliwe zastosowanie procedury VAT-marża do sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich uprzednio zaimportowanych do Polski. Z dniem 1 stycznia 2025 r. wykluczono taką możliwość na mocy art. 120 ust. 11 ustawy o VAT, dostosowując przepisy do regulacji unijnych, co wymusza opodatkowanie na zasadach ogólnych.
Przywóz komponentów farmy wiatrowej z państw spoza UE na teren WSE, z uwagi na nieprzebiegające celnym formalnościom przywozowym, nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w VAT na gruncie polskiej ustawy o VAT.
Transakcje prowadzone przez Wnioskodawcę w modelu dropshipping nie stanowią pośrednictwa w obrocie towarami, lecz dostawę, gdzie miejscem opodatkowania nie jest Polska, lecz terytorium państwa trzeciego, tj. Chin, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, gdyż wysyłka towaru zaczyna się poza UE.
Prawo Spółki do obniżenia kwoty podatku VAT należnego z tytułu importu towarów i części, naprawianych przez podwykonawców, o kwotę podatku naliczonego.
Rozpoznanie transakcji zakupu z dostawą przez chińską firmę z jej magazynów na terenie Unii Europejskiej jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru oraz wykazania WNT w deklaracji i braku wykazania w informacji podsumowującej.
Opisany przywóz towarów stanowi ich import, a Spółka będzie obowiązana do rozliczenia podatku VAT z tytułu tego importu towarów w momencie zakończenia procedury składowania celnego, tj. z chwilą dopuszczenia towarów do obrotu; Spółka będzie dysponowała prawem do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w dokumencie celnym z tytułu importu; przedstawione nabycie przez
Zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku VAT w związku z transakcją nabycia dzieła sztuki na terenie Wielkiej Brytanii.
Opisana transakcja stanowi dostawę towarów; Wnioskodawcy nie jest podmiotem ułatwiającym dostawę w rozumieniu art. 7a ust. 1 ustawy o VAT; określenie miejsca opodatkowania dostawy towarów, brak konieczności wliczania sprzedaży z tytułu opisanej dostawy towarów do limitu zwolnienia od podatku; prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku rejestracji jako podatnik VAT czynny
Opisana transakcja nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7a ustawy o VAT; określenie miejsca opodatkowania dostawy towarów; dokumentowanie sprzedaży; brak obowiązku jej ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej; brak obowiązku rejestracji w procedurze IOSS
Uznanie dostawy Towarów przemieszczanych w procedurze tranzytu z Chin na terytorium Ukrainy za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.
Obowiązek rozliczenie podatku VAT w Polsce z tytułu nabycia towarów.
Choć przywóz towarów z kraju trzeciego, które zostały wprowadzone na terytorium Polski do składu celnego stanowi import towarów, to Spółka nie ma obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu tego importu. Należy zauważyć, że – jak wskazuje Spółka – opłaty z tytułu importu towarów nie są wymagane na terytorium Polski. W odniesieniu do przywiezionych do Polski towarów, o których mowa we
Prawo Spółki, jako importera, do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towaru od podmiotu mającego siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej w ramach transakcji przeprowadzonej na warunkach Incoterms DDP
Skoro Spółka nie jest podatnikiem z tytułu importu towarów, to transakcja dokonana pomiędzy Spółką a Nabywcą nie wpisuje się w dyspozycję art. 22 ust. 4 ustawy. W związku z tym, dostawę towarów dokonaną przez Państwa na rzecz Nabywcy należy uznać - stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy - za dokonaną, a tym samym opodatkowaną, w miejscu rozpoczęcia wysyłki, tj. na terytorium państwa trzeciego (Ukraina
Kalendarium wydarzeń październik 2023 r. Sąd Najwyższy przychylił się do stanowiska Państwowej Inspekcji Pracy wskazującego, że uruchomienie wypożyczalni sprzętu sportowego czy biblioteki w placówce, która zasadniczo jest nastawiona na handel, aby prowadzić działalność handlową w niedziele, stanowi obejście prawa. W wyroku z 13 września 2023 r. (sygn. akt III KK 155/23) Sąd Najwyższy wskazał, że zorganizowanie
Prawo do zastosowania procedury szczególnej VAT-marża, przy dostawie monet kolekcjonerskich uprzednio importowanych na terytorium innego państwa członkowskiego.