Zwrot kosztów na rzecz Gminy ponoszony przez Spółkę z tytułu ochrony ujęcia wody, na podstawie Porozumienia, stanowi koszt uzyskania przychodów na gruncie art. 15 ust. 1 ustawy CIT oraz jest potrącalny w dacie poniesienia jako koszt pośredni, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy CIT.
Opłaty parkingowe na drogach publicznych nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż wynikają z realizacji zadań publicznych. Opłaty za parkowanie na terenach poza pasem drogowym oraz opłaty sankcyjne za przekroczenie czasu parkowania podlegają VAT jako świadczenia opodatkowane. Prawo odliczenia VAT przysługuje proporcjonalnie do wykorzystania do działalności opodatkowanej.
Jednostce samorządu terytorialnego, która nie może jednoznacznie przypisać wydatków na media do czynności opodatkowanych VAT, przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego. Wydatki na media związane z mieszkaniem chronionym, jako czynnością niepodlegającą opodatkowaniu, wymagają częściowego odliczenia podatku.
Odpłatne zbycie przez Miasto nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkami niemieszkalnymi będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w sprzężeniu z art. 29a ust. 8 tej ustawy, z powodu upływu okresu ponad dwóch lat od pierwszego zasiedlenia i braku nakładów na ulepszenie tych budynków przekraczających 30% ich wartości początkowej.
Podwyższenie kapitału zakładowego przez wspólnika na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT nie stanowi przychodu podatkowego dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, gwarantując tym samym neutralność podatkową dla tej operacji.
Podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia autobusów elektrycznych, budowy stacji ładowania i kosztów eksploatacyjnych, jeśli są one w całości wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, bez konieczności stosowania pre-współczynnika, nawet przy świadczeniu ulgowych przejazdów.
Wprowadzenie do sieci prądu wyprodukowanego w instalacjach fotowoltaicznych to działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Podstawę opodatkowania stanowi iloczyn wprowadzonej energii oraz rynkowej ceny, zwiększony współczynnikiem 1,23. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Obciążanie najemców lokali mieszkalnych przez gminę, z tytułu mediów zaliczanych do opłat niezależnych od właściciela, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług, gdy lokale są wynajmowane na cele mieszkaniowe przez podmioty pośredniczące.
Nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli wydatki ponoszone na zakup towarów i usług służą realizacji zadań własnych gminy niezwiązanych z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, jak w przypadku nieodpłatnego transportu zbiorowego.
Gmina, realizując projekt w ramach zadań własnych, nie działa jako podatnik VAT i nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z projektem, gdyż projekt nie generuje dochodów i brak jest czynności opodatkowanych.
Miasto nie może odliczyć podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Programu Rozwoju Miast, gdyż działania te są nieopodatkowane i mieszczą się w ramach zadań publicznoprawnych, wyłączających Miasto z kategorii podatnika VAT.
Miasto jako beneficjent projektu, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, ma prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji przy użyciu prewspółczynnika dla każdej jednostki budżetowej objętej Projektem.
Wniesienie przez gminę aportem inwestycji do spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, a skutkuje odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina działa jako podatnik z prawem do odliczenia VAT.
Gminie, jako czynnemu podatnikowi VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją w instalację fotowoltaiczną, pod warunkiem przyporządkowania wydatków do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.
Jednostkom samorządu terytorialnego przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycjami wykorzystywanymi do działalności mieszanej, pod warunkiem spełnienia warunków proporcjonalnego wykorzystania, jednakże mogą one zdecydować o niekorzystaniu z tego prawa przy wskaźniku poniżej 2%.
Aport infrastruktury transportowej przez jednostkę samorządu terytorialnego do spółek miejskich stanowi opodatkowaną VAT odpłatną dostawę towarów; jednostka ma prawo do pełnego odliczenia VAT pod warunkiem wykorzystania środków do czynności opodatkowanych.
Gmina, realizując inwestycję wodociągową, ma prawo obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony stosując współczynnik metrażowy, odpowiadający proporcji dostarczonej wody dla odbiorców zewnętrznych do całkowitej sprzedaży, odzwierciedlający specyfikę działalności wodociągowej, a nie uniwersalny wzór z rozporządzenia.
Przychód podatkowy z tytułu wyrównania rekompensaty powstaje w momencie faktycznego uzyskania środków, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, jako przychód z otrzymanych pieniędzy, a nie w dacie związanej z wykonaniem usługi przewozowej.
Gmina X, realizując zadania własne w ramach budowy trasy rowerowej, nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego, gdyż inwestycja nie jest związana z działalnością opodatkowaną, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina jest uprawniona do odliczenia VAT od wydatków związanych z infrastrukturą wodociągową, stosując prewspółczynnik wyliczany metodą ilościową, która najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności gospodarczej, zapewnia obiektywne odwzorowanie podziału wydatków na cele opodatkowane oraz nieopodatkowane.
Nieodpłatne udostępnienie majątku gminnego dla zadań publicznych na rzecz instytucji kultury, jako działanie w ramach zadań własnych, nie stanowi czynności podlegających VAT. W związku z brakiem odpłatnych świadczeń wiązanych z czynnościami opodatkowanymi, odliczenie podatku naliczonego jest niedopuszczalne.
Montaż systemów odnawialnych źródeł energii przez Gminę X, jako działanie w ramach zadań publicznych, nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi działalności gospodarczej zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, a tym samym Gmina nie działa jako podatnik.
Miasto i Gmina realizująca projekt dofinansowany z funduszy publicznych nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony, jeżeli projekt nie generuje dochodów z czynności opodatkowanych VAT, a wynikające z projektowanej infrastruktury czynności nie są związane z działalnością opodatkowaną.