Podatnik, który korzysta z leasingowanego pojazdu elektrycznego do celów mieszanych, przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdem, z wyjątkiem wydatków na ubezpieczenie, które z uwagi na zwolnienie z VAT nie podlegają odliczeniu.
Wydatki poniesione przez Spółkę na podstawie umów leasingu, spełniających warunki leasingu finansowego, stanowią koszty kwalifikowane do wsparcia na nową inwestycję w formie zwolnienia podatkowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT, pod warunkiem kontynuacji zakupów leasingowych jako środków trwałych. Wydatki te obejmują wstępną opłatę leasingową, opłatę manipulacyjną, raty leasingowe i kwotę
Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od 1 stycznia 2026 r. do umów leasingu, najmu i podobnych, zawartych przed tą datą, stosuje się nowe limity dla uznawania wydatków za koszty uzyskania przychodów, co wynika jednoznacznie z nowych przepisów bez dodatkowych regulacji przejściowych. Organ odrzucarozszerzającą wykładnię w celu zapewnienia równości podatkowej.
Od 1 stycznia 2026 r. opłaty czynszowe za samochód hybrydowy będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części proporcjonalnej do wartości 100 000 zł, zgodnie z nowymi ograniczeniami dla pojazdów emitujących więcej niż 50 g/km CO2, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT.
Otrzymane środki z sekurytyzacji wierzytelności leasingowych jako sprzedaż samej wierzytelności są neutralne podatkowo; jednakże dochód z opłat leasingowych rozpoznaje się w dniu ich wymagalności, a dyskonto związane z transakcją stanowi jednorazowy koszt uzyskania przychodów w chwili sprzedaży transzy.
Opłaty leasingowe z umowy leasingu operacyjnego, zawartej przed 31 grudnia 2025 r., na samochód osobowy o emisji CO₂ powyżej 50 g/km, podlegają od 1 stycznia 2026 r. nowym limitom kosztów uzyskania przychodów ze względu na zmiany w art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT.
Wydatki związane z leasingiem operacyjnym i eksploatacją dwóch pojazdów w jednoosobowej działalności gospodarczej mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem ich związku z działalnością gospodarczą i spełnienia ograniczeń wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym limitu 150 000 zł.
Sprzedaż wierzytelności leasingowych do spółki celowej, bez przenoszenia własności przedmiotu leasingu, nie generuje przychodu podatkowego dla zbywającej spółki, która nadal musi wykazywać przychody z opłat leasingowych w chwili ich wymagalności. Uzyskanie przyszłych nadwyżek nie wpływa na pierwotnie rozpoznane dyskonto. Odpisy wierzytelności mogą być kosztem uzyskania przychodu dopiero po ich odkupie
Limit 150 000 zł określony w art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o podatku dochodowym stosuje się do opłat leasingowych środka trwałego, podczas gdy opłata końcowa związana z jego wykupem traktowana jest jako odrębna transakcja, z osobnym limitem do odpisów amortyzacyjnych.
Cena netto nabycia środków trwałych wykorzystywanych na podstawie leasingu finansowego, w tym opłaty wstępne, raty leasingowe oraz wartość końcowa, stanowią koszty kwalifikowane inwestycji na cele ulgi podatkowej, pod warunkiem spełnienia wszystkich kryteriów określonych w przepisach rachunkowych i Rozporządzeniu PSI.
W przypadku leasingu samochodu osobowego o wartości przekraczającej 150 000 zł, obowiązek stosowania wskaźnika proporcji rozciąga się również na VAT nieodliczony, uwzględniając wszelkie opłaty i podatki związane z umową leasingu, potwierdzając wymóg proporcjonalnego rozliczenia w kosztach uzyskania przychodu.
Stosowanie ulgi na robotyzację (robot serializujący) - leasing operacyjny.
Wydatki na opłaty leasingowe będą stanowić koszty uzyskania przychodów działalności gospodarczej z uwzględnieniem art. 23 ust. 1 pkt 46a oraz art. 23b ustawy PIT.
W zakresie ustalenia czy: - przedmiotem Umowy jest „przedsiębiorstwo” w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; - otrzymywana przez Finansującego rata kapitałowa w części stanowiącej spłatę wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie będzie stanowić przychodu Finansującego.
Dotyczy ustalenia, czy limit 150 000,00 zł może być osobno naliczony dla leasingu (opłata wstępna i raty leasingowe) oraz osobno dla transakcji wykupu samochodu na własność.
Ustalenia, czy opłaty ponoszone za użytkowanie składników majątkowych na podstawie umów kwalifikowanych jako leasing operacyjny, podlegają ograniczeniom wynikającym z art. 15c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
Skutki podatkowe odpłatnego zbycia samochodu wykupionego z leasingu operacyjnego - problematyka kosztów uzyskania przychodów.
Czy prawidłowym jest określenie proporcji w stosunku do sumy rat kapitałowych opłaty wstępnej i comiesięcznych rat leasingowych określonych w stanie faktycznym, bez wartości wykupu samochodu?
Możliwość zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie opłat ustalonych w umowach leasingu dotyczących nowych pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną oraz uznania kwot netto opłat związanych z umową leasingu pojazdów elektrycznych sfinansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
Możliwość zaliczenia przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów wydatków na leasing roweru oraz wydatków na zakup odzieży opatrzonej logo firmy.
Prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego w odniesieniu do części odsetkowej raty leasingowej samochodu osobowego.
Powstanie przychodu w związku z wykorzystywaniem samochodu służbowego do celów prywatnych.