Do składników majątku finansowanych umową leasingu operacyjnego przepis art. 7aa ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT nie ma zastosowania, a więc spółka przekształcona nie wykazuje dochodu z przekształcenia od tych składników.
Odpisy amortyzacyjne od samochodów osobowych nabytych na własność, przeznaczonych na odpłatny wynajem, mogą w pełni stanowić koszt uzyskania przychodów. Natomiast opłaty leasingowe, dotyczące samochodów o wartości przekraczającej ustawowe limity, podlegają ograniczeniu stosowanemu proporcjonalnie, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT.
Leasing gruntu na oznaczony czas, przy spełnieniu warunków art. 17i Ustawy o CIT, wyłącza częściowo przychody i koszty z opłat leasingowych w podstawowym okresie tej umowy. Jednocześnie nie zwalnia z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych.
Wydatki poniesione przez Spółkę na podstawie umów leasingu, spełniających warunki leasingu finansowego, stanowią koszty kwalifikowane do wsparcia na nową inwestycję w formie zwolnienia podatkowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT, pod warunkiem kontynuacji zakupów leasingowych jako środków trwałych. Wydatki te obejmują wstępną opłatę leasingową, opłatę manipulacyjną, raty leasingowe i kwotę
Podatnicy, którzy posiadają w leasingu operacyjnym samochody osobowe, mogą zaliczać do kosztów podatkowych 100% wydatków związanych z ich używaniem, jeżeli wykorzystują te samochody tylko do działalności gospodarczej. W przypadku tzw. użytku mieszanego wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodów tylko w 75%. Podatnicy mają wątpliwości, jakiego rodzaju wydatki należy uznać za związane z używaniem
Otrzymane odszkodowanie z polis komunikacyjnych, mimo cesji praw na rzecz Kontrahenta, stanowi przychód podatkowy Spółki jako właściciela pojazdów objętych ubezpieczeniem. Natomiast koszty usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych nie podlegają limitowaniu na mocy art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT i mogą być w całości uznane za koszt uzyskania przychodów.
Wykup samochodu osobowego z leasingu operacyjnego przeznaczonego na cele prywatne, mimo wskazania numeru NIP na fakturze, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jeżeli podatnik nie dokonuje odliczenia VAT ani nie ewidencjonuje pojazdu jako środka trwałego, z uwagi na brak związku z działalnością gospodarczą.
Świadczenia uzyskiwane przez leasingodawcę z umowy leasingu podlegają podatkowi VAT, gdzie moment powstania obowiązku podatkowego przypada na czas przekazania przedmiotu leasingu do korzystania.
Przychód z odszkodowania za szkodę całkowitą leasingowanego pojazdu i ze sprzedaży jego wraku, wykorzystywanego w działalności gospodarczej, podlega zryczałtowanemu opodatkowaniu stawką 14%.
Część kapitałową opłaty leasingowej za kampera zalicza się do kosztów uzyskania przychodów z ograniczeniem wynikającym z art. 23 ust. 1 pkt 47a u.p.d.o.f. Natomiast część odsetkowa opłaty może być w pełni uznawana za koszt bez limitów.
Podatnik wykorzystujący samochód osobowy w sposób mieszany, tj. do celów służbowych i prywatnych, ma ograniczone prawo do odliczenia VAT do 50% dla wydatków związanych z pojazdem, co obejmuje usługi pośrednictwa leasingowego, zgodnie z art. 86a ust. 1 i 2 ustawy o VAT.
Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od 1 stycznia 2026 r. do umów leasingu, najmu i podobnych, zawartych przed tą datą, stosuje się nowe limity dla uznawania wydatków za koszty uzyskania przychodów, co wynika jednoznacznie z nowych przepisów bez dodatkowych regulacji przejściowych. Organ odrzucarozszerzającą wykładnię w celu zapewnienia równości podatkowej.
W przypadku umów leasingu operacyjnego zawartych przed 1 stycznia 2026 r., raty leasingowe będą podlegały nowym limitom kosztów uzyskania przychodu, chyba że przedmiot leasingu został wprowadzony do ewidencji środków trwałych leasingobiorcy przed tym dniem; zastosowanie dotychczasowych zasad ogranicza się do pojazdów będących bezpośrednio w majątku podatnika.
Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia 50% podatku VAT od opłat leasingowych samochodu wykorzystywanego w działalności gospodarczej w okresie jej zawieszenia, pod warunkiem kontynuacji wykorzystania tego pojazdu po wznowieniu działalności.
Darowizna samochodu osobowego wykupionego z leasingu operacyjnego na cele osobiste, który nie był używany w ramach działalności gospodarczej i nie przysługiwało odliczenie VAT, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.
Koszty związane z umową leasingu operacyjnego, zawartą przed zawieszeniem działalności gospodarczej, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów również w czasie zawieszenia działalności, o ile spełniają warunki zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.
Od 1 stycznia 2026 r. opłaty czynszowe za samochód hybrydowy będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części proporcjonalnej do wartości 100 000 zł, zgodnie z nowymi ograniczeniami dla pojazdów emitujących więcej niż 50 g/km CO2, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT.
Wydatki związane z leasingiem operacyjnym kampera, mimo jego funkcji jako mobilne biuro, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów z uwagi na ich osobisty charakter i brak niezbędności w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Środki pieniężne otrzymane przez finansującego z tytułu odszkodowania oraz ze sprzedaży przedmiotu leasingu i rozliczone na poczet zobowiązań leasingowych Spółki nie stanowią przychodu ani kosztu uzyskania przychodów dla Spółki.
Sprzedaż składnika majątku wycofanego z działalności gospodarczej, który był użytkowany na podstawie umowy leasingu operacyjnego, a nabyty po 31 grudnia 2021 r., generuje przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jeżeli nastąpiła przed upływem 6 lat od wycofania go z działalności.
Opłaty z tytułu leasingu operacyjnego nie stanowią kosztów finansowania dłużnego w rozumieniu art. 15c ust. 12 ustawy o CIT, przez co nie podlegają ograniczeniom wyznaczonym przez art. 15c ustawy, gdyż są wynagrodzeniem za korzystanie z rzeczy, a nie ze środków finansowych.