Przedłużająca się pandemia COVID-19 i nakładane w związku z tym ograniczenia w zakresie działalności powodują, że wielu przedsiębiorców decyduje się lub jest zmuszonych podjąć decyzję o likwidacji działalności. W tym materiale przedstawiamy, jak proces ten przebiega w księgach rachunkowych likwidowanej jednostki.
Podmioty gospodarcze w toku prowadzonej działalności bardzo często wykorzystują samochody osobowe, których podstawą używania jest umowa leasingu. Po zakończeniu umowy samochód może zostać wykupiony przez przedsiębiorcę i dalej używany na potrzeby prowadzonej działalności, a następnie sprzedany. Przedstawiamy podatkowe i rachunkowe skutki wykupu i sprzedaży leasingowanego pojazdu.
Wykup przedmiotu leasingu po zakończeniu umówionego przez strony okresu jest najbardziej naturalnym sposobem zakończenia umowy leasingu. Ze względu jednak na specyficzne regulacje podatkowe umowy leasingu występuje ryzyko niewłaściwego rozliczenia podatkowych skutków wykupu. Publikacja przedstawi istotne kwestie podatkowe, o jakich powinny pamiętać strony umowy leasingu przy dokonywaniu wykupu (sprzedaży
Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, może w sposób dowolny decydować o przeznaczeniu środków pieniężnych posiadanych na firmowym rachunku bankowym lub w kasie. Środki te są składnikiem jego majątku. Dlatego ważna jest prawidłowa ewidencja tych transakcji. W opracowaniu tym przedstawiamy główne tytuły rozliczeń z właścicielem, takie jak: rozliczanie składek ZUS
Otrzymaliśmy fakturę za wykup licencji do programu komputerowego za okres od 1 lipca do 31 grudnia 2014 r. Fakturę otrzymaliśmy w lipcu, natomiast termin jej zapłaty przypada w sierpniu. Kiedy możemy odliczyć VAT z tej faktury? Jak ująć w księgach rachunkowych zakup licencji?
Firma ubezpieczyła samochód w towarzystwie ubezpieczeniowym na sumę 40 000 zł. Umowa AC przewidywała udział własny ustalony w wysokości 10% sumy ubezpieczenia w każdej szkodzie. Ubezpieczony samochód uległ wypadkowi komunikacyjnemu. Jak ująć w księgach rachunkowych udział naszej firmy w szkodzie? Czy wydatki niepokryte wypłaconym odszkodowaniem będą mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów?
W marcu 2014 r. podjęliśmy decyzję o likwidacji maszyny produkcyjnej, natomiast w kwietniu 2014 r. dokonaliśmy jej fizycznej likwidacji. W dniu likwidacji maszyna nie była jeszcze całkowicie umorzona. W którym miesiącu należy dokonać ostatniego odpisu amortyzacyjnego - w marcu czy w kwietniu?
Nasza firma zawarła umowę leasingu samochodu osobowego. Dla celów bilansowych jest to leasing finansowy, natomiast dla celów podatku dochodowego - leasing operacyjny. W jaki sposób należy rozliczyć faktury za korzystanie z tego auta do celów podatku dochodowego i VAT oraz jak ująć je w ewidencji księgowej?