Spółka, jako mały podatnik, musi stosować preferencyjną stawkę CIT w wysokości 9% do czasu przekroczenia progowego przychodu 2 mln euro, a po przekroczeniu winna stosować stawkę 19%. Przychody z NFZ za 2024 r., związane z aneksami ze stycznia 2025 r., winny być ujęte jako przychód 2024 r.
Dopłaty na rzecz NFZ w ramach Zwrotów Refundacyjnych obniżają podstawę opodatkowania, co wymaga odpowiedniej korekty podatku VAT, przy czym dokumentacja notami obciążeniowymi jest wystarczająca do uznania rabatu pośredniego i nie wymaga wystawienia faktury korygującej.
Obniżenie podstawy opodatkowania VAT może być dokonane przez podatnika z tytułu zwrotów refundacji, które stanowią rzeczywiste pośrednie obniżenie ceny produktów refundowanych, mimo iż formalne rozliczenia odbywają się przez podmioty zagraniczne, zgodnie z zasadami proporcjonalności oraz neutralności VAT.
Przy rozliczeniach świadczeń zdrowotnych, przekraczających zakres umowy rocznej z NFZ, przychody należy uznać za powstałe dopiero w momencie faktycznego ich otrzymania na zasadzie kasowej, gdyż w dniu wykonania świadczeń nie były one należne ani wymagalne.
Wpłaty na Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych nie mogą być uznane za obniżkę ceny i nie wpływają na podstawę opodatkowania podatkiem VAT, gdyż nie stanowią rabatu ani obniżki cen w rozumieniu art. 29a ust. 10 ustawy o VAT.
Spółka uprawniona jest do obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz VAT należnego z tytułu dostaw leków o wartość płatności Payback, jako pośredniego rabatu, od momentu dokonania faktycznej wypłaty na rzecz NFZ, zgodnie z załączonymi do decyzji refundacyjnych instrumentami dzielenia ryzyka.
Ustalenie, czy przychody z tytułu nadwykonań świadczeń należy uwzględnić w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w roku, w którym świadczenia te faktycznie wykonano (zgodnie z zasadą memoriałową), czy w roku następnym, w którym otrzymano wynagrodzenie (zgodnie z zasadą kasową).
Czy przychody otrzymane z tytułu nadwykonań świadczeń o charakterze zdrowotnym po zakończeniu danego roku podatkowego ale odnoszące się do świadczeń tegoż roku podatkowego należy uwzględnić w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, dalej jako „podatek CIT” roku podatkowego, w którym te świadczenia faktycznie wykonano (zgodnie z zasadą memoriałową) czy też ze względu na zawarcie
Wnioskodawca ma/będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku z tytułu dostawy Leków o wartość Payback wypłaconego przez Państwa na rzecz NFZ na podstawie Decyzji wydanych w stosunku do poszczególnych Leków.
Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym Spółka rozpoznaje przychód podatkowy z tytułu wynagrodzenia ponad limity określone w Umowie Kontraktu (tj. nieobjęte zakresem Umowy) w momencie uznania określonych świadczeń przez NFZ w sposób przyjęty pomiędzy stronami, np. w formie ugód lub aneksów.
Czy przychód podatkowy z tytułu zrealizowanych nadwykonań powstaje w dacie otrzymania od NFZ zapłaty za nadwykonania i wówczas Wnioskodawca nalicza podatek od osób prawnych w miesiącu uzyskania tego przychodu (co nie wiąże się z powstaniem zaległości podatkowej za rok 2023, od której konieczne jest naliczenie odsetek).
Czy zawierając umowę na świadczenie usług leczniczych na rzecz osób ubezpieczonych w Narodowym Funduszu Zdrowia, będzie Pan mógł opodatkować swoje dochody w formie karcie podatkowej.
Prawo do obniżenia przez Wnioskodawcę podstawy opodatkowania oraz kwoty należnego VAT, z tytułu wpłat (...) na rzecz NFZ za okres, w którym Wnioskodawca dokonuje ww. wpłaty.
Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu zrealizowania Nadwykonań, tj. wykonania świadczeń opieki zdrowotnej w ilości oraz wartości przekraczającej limity ustalone w zawartych z Narodowym Funduszem Zdrowia Umowach Współpracy.
Ustalenie, czy w sytuacji, gdy Wnioskodawca w wyniku przekształcenia stanie się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, przychody z tytułu Nadwykonań powinny być przez Wnioskodawcę rozpoznawane dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w momencie otrzymania płatności za nie od NFZ (na zasadzie kasowej).
Obowiązek podatkowy z tytułu świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna (AOS) związanych z nadwykonaniami powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, tj. z chwilą faktycznego wykonania tych usług.
Przychód z tytułu nadwykonań (świadczeń wykonanych ponad limity wynikające z zawartej umowy z NFZ, wykazywanych w sprawozdaniach dla NFZ jako świadczenia nieratujące życia lub zdrowia), powstaje na zasadzie kasowej, tj. na dzień otrzymania przez Państwa zapłaty od NFZ za świadczenia tego typu, niezależnie od momentu wykonania usług.
W przedmiotowej sprawie najwcześniejszym ze zdarzeń jest moment otrzymania pisemnej akceptacji oddziału NFZ w formie aneksu do Umowy. To z tym momentem Spóła winna rozpoznać przychód podatkowy z tytułu świadczeń nieobjętych zakresem Umów zawieranych z Oddziałami NFZ. Analogicznie Spółka powinna rozpoznać przychód z tytułu świadczeń zdrowotnych wykonywanych przez Spółkę jako podwykonawcę dla szpitali
Czy Spółka postępuje prawidłowo, rozpoznając przychód należny w PDOP z tytułu nadwykonań świadczeń ratujących życie w dacie wykonania takiego świadczenia (nie później niż z dniem wystawienia faktury albo uregulowania należności)?
Czy prawidłowym będzie podejście Spółki polegające na rozpoznawaniu przychodu z tytułu nadwykonań świadczeń nieratujących życia na zasadzie kasowej, tj. na dzień otrzymania z NFZ zapłaty za świadczenia tego typu, niezależnie od momentu wykonania usługi?
Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej.
w zakresie: ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu wykonania ponadlimitowych świadczeń w zakresie usług medycznych
czy w przypadku nadwykonań świadczeń zdrowotnych nieratujących życia w zakresie umów z NFZ oraz umów ze szpitalami (podwykonawstwo), wydatki z nimi związane mogą stanowić koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, a tym samym podlegają potrąceniu w dniu poniesienia
czy w przypadku nadwykonań świadczeń zdrowotnych nieratujących życia w zakresie umów z NFZ oraz umów ze szpitalami (podwykonawstwo), wydatki z nimi związane mogą stanowić koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, a tym samym podlegają potrąceniu w dniu poniesienia