Podatnik, który uzyskał orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności z retrospektywną datą orzeczenia, może dokonać korekty zeznań podatkowych, celem skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej związanej z użytkowaniem samochodu osobowego, przy czym odliczeniu podlegają wydatki do kwoty 2.280 zł rocznie.
Dodatek wypłacany pracownikom z tytułu rezygnacji z samochodu służbowego stanowi koszt uzyskania przychodów na gruncie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, gdyż ma na celu redukcję wydatków związanych z samochodami i zabezpieczenie źródła przychodów.
Darowizna samochodu wykupionego z leasingu na cele osobiste, niezwiązana z działalnością gospodarczą, nie rodzi obowiązku podatkowego na gruncie VAT, a także nie wymaga korekty odliczeń VAT związanych z leasingiem i eksploatacją pojazdu.
Odpisy amortyzacyjne od samochodów osobowych nabytych na własność, przeznaczonych na odpłatny wynajem, mogą w pełni stanowić koszt uzyskania przychodów. Natomiast opłaty leasingowe, dotyczące samochodów o wartości przekraczającej ustawowe limity, podlegają ograniczeniu stosowanemu proporcjonalnie, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT.
Usługi związane z wynajmem pojazdu takie jak administracja przeglądami, naprawy, assistance i inne nie tworzą jednolitego świadczenia kompleksowego w rozumieniu ustawy o VAT, tym samym wymagają ewidencji zgodnie z indywidualnymi wymogami prawnymi, o ile nie zachodzą konkretne przesłanki zwolnienia, podczas gdy usługi związane z kartą paliwową oraz abonament radiowy mogą być traktowane jako jedno świadczenie
Koszt oklejenia samochodu folią ochronną, wykorzystywanego głównie w działalności gospodarczej, stanowi koszt uzyskania przychodu, o ile wydatek ten służy zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów, a nie jego prywatnemu wykorzystaniu. Wydatek musi być właściwie udokumentowany i nie wymieniony w art. 23 ustawy o PIT.
Otrzymane odszkodowanie z polis komunikacyjnych, mimo cesji praw na rzecz Kontrahenta, stanowi przychód podatkowy Spółki jako właściciela pojazdów objętych ubezpieczeniem. Natomiast koszty usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych nie podlegają limitowaniu na mocy art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT i mogą być w całości uznane za koszt uzyskania przychodów.
Podatnik prowadzący działalność gospodarczą ma prawo wprowadzić do ewidencji środków trwałych oraz dokonywać ich amortyzacji samochód nabyty przez małżonka w trakcie trwania wspólności majątkowej. Wprowadzenie do ewidencji może nastąpić przed wpisaniem współwłaściciela do CEPiK, jeżeli pojazd jest wykorzystywany w działalności gospodarczej.
Wydatek może być uznany za koszt uzyskania przychodu tylko wówczas, gdy wykazano związek przyczynowo-skutkowy między wydatkiem a przychodem podatnika, przy czym wydatek musi być celowy i ekonomicznie uzasadniony.
Kamper, pomimo jego rejestracji jako pojazd specjalny, nie spełnia wszystkich warunków do wyłączenia z definicji samochodów osobowych, a więc limit 150 000 zł na odpisy amortyzacyjne ma zastosowanie.
Wynagrodzenia za rozwój Systemu X są dochodem z kwalifikowanego IP, podlegającym 5% stawce CIT jako dochód z działalności badawczo-rozwojowej. Jednak koszty pośrednie, jak marketing i podróże służbowe, nie mogą być bezpośrednio przypisane do działalności badawczo-rozwojowej w kalkulacji wskaźnika nexus.
Dodatek za rezygnację z samochodu służbowego, wypłacany pracownikom spółki, może być uznany za koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 UPDOP, kiedy wydatek ten ma związek z działalnością gospodarczą a jego poniesienie ma na celu osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Część kapitałową opłaty leasingowej za kampera zalicza się do kosztów uzyskania przychodów z ograniczeniem wynikającym z art. 23 ust. 1 pkt 47a u.p.d.o.f. Natomiast część odsetkowa opłaty może być w pełni uznawana za koszt bez limitów.
Sprzedaż samochodu wygranego w konkursie, dokonana przed upływem sześciu miesięcy od końca miesiąca nabycia, nie powoduje obowiązku zapłaty podatku dochodowego, pod warunkiem że wartość sprzedaży nie przewyższa wartości przyjętej do obliczenia podatku od nagrody.
Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od 1 stycznia 2026 r. do umów leasingu, najmu i podobnych, zawartych przed tą datą, stosuje się nowe limity dla uznawania wydatków za koszty uzyskania przychodów, co wynika jednoznacznie z nowych przepisów bez dodatkowych regulacji przejściowych. Organ odrzucarozszerzającą wykładnię w celu zapewnienia równości podatkowej.
Refakturowanie kart sportowych i polis ubezpieczeniowych wskazuje na powstanie przychodu podatkowego z refaktury, współmierne koszty uzyskania przychodu podlegają rozliczeniu na zasadach CIT, natomiast zakup licencji platformy kadrowej bez sublicencjonowania nie wymaga poboru podatku u źródła.
Transakcja sprzedaży samochodu przez Spółkę, będąca pierwszym przekroczeniem limitu 20 000 zł, nie wymaga ewidencjonowania na kasie fiskalnej zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów, z uwagi na status środków trwałych i dokumentację fakturami.
Koszty ponoszone przez spółkę jako uiszczane na podstawie oświadczeń gwarancyjnych, związane z usunięciem wad dostarczonych produktów, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. W przypadku braku oświadczeń gwarancyjnych koszty te stanowią odszkodowanie za wadliwe towary, które nie jest uznawane za koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 22 Ustawy CIT.
Odpłatne zbycie pojazdu osobowego przed upływem 6 miesięcy od wykupu z leasingu stanowi źródło przychodów, jednak nie generuje dochodu podatkowego, jeżeli koszty nabycia, uwzględniające raty leasingowe i opłatę wykupu, przewyższają uzyskany przychód ze sprzedaży.
Strona internetowa powstała jako wynik działalności badawczo-rozwojowej, w której kluczową rolę odgrywa komplementariusz podatnika - może być uznana za autorskie prawo do programu komputerowego, uprawniającą do preferencyjnej stawki IP Box; brak samodzielnej działalności B+R to przeszkoda do skorzystania z ulgi.
Od 1 stycznia 2026 r. opłaty czynszowe za samochód hybrydowy będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części proporcjonalnej do wartości 100 000 zł, zgodnie z nowymi ograniczeniami dla pojazdów emitujących więcej niż 50 g/km CO2, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT.
Przekazanie pracownikom pojazdów służbowych wyłącznie do realizacji obowiązków służbowych, z wykluczeniem celów prywatnych, nie prowadzi do powstania u nich przychodu podatkowego, powodując, iż Spółka nie musi pobierać zaliczek na podatek dochodowy zgodnie z art. 12 ustawy o PIT.
Wydatki związane z leasingiem operacyjnym kampera, mimo jego funkcji jako mobilne biuro, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów z uwagi na ich osobisty charakter i brak niezbędności w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Wydatki na parkingi i autostrady, ponoszone w ramach podróży służbowej przez użytkowników prywatnych samochodów na rzecz podatnika, nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w zakresie przekraczającym ustalony limit kilometrówki, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 30 lit. a) Ustawy o CIT.