Wydatki poniesione przez Spółkę na podstawie umów leasingu, spełniających warunki leasingu finansowego, stanowią koszty kwalifikowane do wsparcia na nową inwestycję w formie zwolnienia podatkowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT, pod warunkiem kontynuacji zakupów leasingowych jako środków trwałych. Wydatki te obejmują wstępną opłatę leasingową, opłatę manipulacyjną, raty leasingowe i kwotę
Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od 1 stycznia 2026 r. do umów leasingu, najmu i podobnych, zawartych przed tą datą, stosuje się nowe limity dla uznawania wydatków za koszty uzyskania przychodów, co wynika jednoznacznie z nowych przepisów bez dodatkowych regulacji przejściowych. Organ odrzucarozszerzającą wykładnię w celu zapewnienia równości podatkowej.
Od 1 stycznia 2026 r. opłaty czynszowe za samochód hybrydowy będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części proporcjonalnej do wartości 100 000 zł, zgodnie z nowymi ograniczeniami dla pojazdów emitujących więcej niż 50 g/km CO2, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT.
Opłaty leasingowe z umowy leasingu operacyjnego, zawartej przed 31 grudnia 2025 r., na samochód osobowy o emisji CO₂ powyżej 50 g/km, podlegają od 1 stycznia 2026 r. nowym limitom kosztów uzyskania przychodów ze względu na zmiany w art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT.
Wydatki związane z leasingiem operacyjnym i eksploatacją dwóch pojazdów w jednoosobowej działalności gospodarczej mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem ich związku z działalnością gospodarczą i spełnienia ograniczeń wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym limitu 150 000 zł.
Cena netto nabycia środków trwałych wykorzystywanych na podstawie leasingu finansowego, w tym opłaty wstępne, raty leasingowe oraz wartość końcowa, stanowią koszty kwalifikowane inwestycji na cele ulgi podatkowej, pod warunkiem spełnienia wszystkich kryteriów określonych w przepisach rachunkowych i Rozporządzeniu PSI.
W przypadku leasingu samochodu osobowego o wartości przekraczającej 150 000 zł, obowiązek stosowania wskaźnika proporcji rozciąga się również na VAT nieodliczony, uwzględniając wszelkie opłaty i podatki związane z umową leasingu, potwierdzając wymóg proporcjonalnego rozliczenia w kosztach uzyskania przychodu.
Wydatki na opłaty leasingowe będą stanowić koszty uzyskania przychodów działalności gospodarczej z uwzględnieniem art. 23 ust. 1 pkt 46a oraz art. 23b ustawy PIT.
Ustalenia, czy opłaty ponoszone za użytkowanie składników majątkowych na podstawie umów kwalifikowanych jako leasing operacyjny, podlegają ograniczeniom wynikającym z art. 15c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
Czy prawidłowym jest określenie proporcji w stosunku do sumy rat kapitałowych opłaty wstępnej i comiesięcznych rat leasingowych określonych w stanie faktycznym, bez wartości wykupu samochodu?
Możliwość zwolnienia z opodatkowania dotacji otrzymanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na sfinansowanie opłat ustalonych w umowach leasingu dotyczących nowych pojazdów wykorzystujących do napędu energię elektryczną oraz uznania kwot netto opłat związanych z umową leasingu pojazdów elektrycznych sfinansowanych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
Możliwość zaliczenia do uzyskania przychodów kwoty całkowitego rozliczenia umowy leasingowej naczepy, która uległa zniszczeniu w wyniku wypadku drogowego i jest przedmiotem wypłaty ubezpieczenia autocasco.
Czy limit 150.000 zł, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT, dotyczy wyłącznie opłat związanych z używaniem samochodu osobowego w ramach umowy leasingu (tj. opłaty wstępnej i rat leasingowych), natomiast nie dotyczy tzw. wartości końcowej, związanej z ewentualnym wykupem przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy leasingu.
Możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów części odsetkowej raty leasingowej.
Część kapitałowa i odsetkowa raty leasingowej jako koszt uzyskania przychodu.
Czy Wnioskodawca obliczając wartość początkową samochodu na cele wyliczenia proporcji, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 49a i ust. 5e ustawy o CIT może nie uwzględniać opłaty końcowej (wynikającej z transakcji wykupu).
1. Czy maszyna opisana w treści zdarzenia przyszłego, która zostanie nabyta przez Wnioskodawcę spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. 2. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie odpowiedzią twierdzącą, to czy Wnioskodawca w ramach umowy leasingu finansowego może zakwalifikować część odsetkową raty leasingowej jako koszt
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów części odsetkowej raty leasingowej.
Czy w przypadku leasingu operacyjnego samochodu osobowego limitowaniu będzie podlegać wyłącznie część kapitałowa raty leasingowej (powiększona o wartość podatku VAT niepodlegającego odliczeniu), czy również część odsetkowa raty
1. Czy działalność Wnioskodawcy polegająca na realizacji Projektów, podejmowana w sposób przedstawiony w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 i 28 Ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 października 2018 r., jak również przed dniem 1 października 2018 r., która uprawnia do zastosowania ulgi? 2. Czy koszty ponoszone
Czy w przypadku leasingu operacyjnego samochodu osobowego limitowaniu będzie podlegać wyłącznie część kapitałowa raty leasingowej (powiększona o wartość podatku VAT niepodlegającego odliczeniu), czy również część odsetkowa raty.
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów części odsetkowej raty leasingowej.
1) Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na część odsetkową Rat podlegają zaliczeniu w całości do kosztów uzyskania przychodów? 2) Czy cała kwota VAT naliczonego, odpowiadająca części odsetkowej Rat, która nie podlega odliczeniu na gruncie Uptu, stanowi dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów? 3) Czy cała kwota VAT naliczonego, odpowiadająca części kapitałowej Rat, która nie podlega odliczeniu