Wydatki na usuwanie skutków powodzi pokryte odszkodowaniem majątkowym, od którego zaniechano poboru podatku, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, jeśli spełniają ustawowe przesłanki i nie są wyłączone przez art. 16 ust. 1 ustawy.
Refundacja kosztów wynagrodzeń i składek ZUS pracowników, otrzymana w związku z usuwaniem skutków powodzi, stanowi przychód podatkowy na mocy art. 14 ust. 2 pkt 2 uopdof, ale poniesione wydatki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 1 tejże ustawy.
Otrzymana refundacja z Powiatowego Urzędu Pracy za poniesione koszty wynagrodzeń pracowników stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy, natomiast poniesione na ten cel koszty można zaliczyć jako koszty uzyskania przychodów w myśl art. 22 ust. 1 tej ustawy.
Wydatki pokryte ze świadczenia interwencyjnego, niebędącego przychodem podatkowym na mocy art. 22e ust. 9 Ustawy powodziowej, mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, jeśli spełniają kryteria z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, przy braku wykluczenia ich na mocy art. 16 tej ustawy.
Otrzymane darowizny, użyte na usunięcie skutków powodzi, są zwolnione z podatku dochodowego, jednak darowizny na działalność bieżącą takiego zwolnienia nie uzyskują. Koszty i odpisy amortyzacyjne finansowane umorzoną pożyczką zachowują status kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z ogólnymi zasadami ustawy CIT.
Odszkodowanie z ubezpieczeń majątkowych i umorzone pożyczki związane z usuwaniem skutków powodzi przez poszkodowanego przedsiębiorcę mogą być potraktowane jako przychód w PIT, ale zwolnione z opodatkowania. Wydatki na likwidację szkód pokryte tymi przysporzeniami zalicza się do kosztów uzyskania przychodów, jako że służą one zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.
Koszty sfinansowane ze świadczenia interwencyjnego przyznanego na podstawie Ustawy powodziowej mogą stanowić koszty uzyskania przychodów według art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, o ile nie są wyłączone na podstawie art. 23 ust. 1 tej ustawy.
Świadczenie interwencyjne przyznane na mocy art. 22a ustawy o usuwaniu skutków powodzi nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o PIT, a wydatki poniesione z niego mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Interpretacja opiera się na wykazaniu związku poniesionych kosztów z uzyskiwanymi przychodami z działalności gospodarczej.
Przychody uzyskane z usługi remontu przepompowni, finansowanej przez gminę z dotacji od Wojewody, są opodatkowane podatkiem CIT jako przychód należny i nie korzystają ze zwolnienia podatkowego wynikającego z ustawy przeciwpowodziowej. Wydatki na remont mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu.
MF potwierdziło, że powodzianie, którzy zapłacą składki ZUS za pracowników za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2024 r. w terminie do 15 września 2025 r., mogli je zaliczyć do kosztów podatkowych już w miesiącach, za które były należne.
Kalendarium wydarzeń - październik 2024 r. 1 października 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi. Regulacja zakłada m.in. wsparcie dla kredytobiorców i przedsiębiorców. Od 1 października 2024 r. istnieje możliwość uzyskania informacji dotyczących indywidualnych spraw podatnika objętych tajemnicą skarbową. W tym celu konieczne jest
W sierpniu 2023 r. w wyniku ulew został podtopiony magazyn firmowy. W związku z tym uszkodzeniu (zniszczeniu) uległa partia przechowywanych tam towarów, które już nie nadają się do dalszej sprzedaży. Jak prawidłowo udokumentować fakt ich uszkodzenia? Czy musimy korygować VAT, który odliczyliśmy przy nabyciu tych towarów? W jaki sposób zaewidencjonować w księgach rachunkowych takie zdarzenie?
Czy w przypadku realizacji budowy Środków Trwałych, Koszty Użytkowania ponoszone przez Wnioskodawcę do dnia przekazania ich do używania będą zwiększały wartość początkową Środków Trwałych. Czy w przypadku realizacji inwestycji w ramach której powstaną Towary, Koszty Użytkowania stanowić powinny koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami ze sprzedaży Towarów i w konsekwencji powinny
dotyczy ustalenia, czy: 1. w przypadku realizacji budowy Środków Trwałych, Koszty Użytkowania ponoszone przez Wnioskodawcę do dnia przekazania ich do używania będą zwiększały wartość początkową Środków Trwałych, 2. w przypadku realizacji inwestycji w ramach której powstaną Towary, Koszty Użytkowania stanowić powinny koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami ze sprzedaży Towarów
Koszty Użytkowania Śluzy stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodu a tym samym nie będą zwiększać wartości początkowej Środków Trwałych ani nie stanowią bezpośrednich kosztów uzyskania przychodów związanych z przychodami ze sprzedaży Towarów
Coraz częstsze klęski żywiołowe, takie jak powódź, przymrozki czy susze, powodują wiele strat. Warto w związku z tym przypomnieć, jakie są skutki podatkowe klęsk żywiołowych oraz jak zdarzenia będące konsekwencją klęsk żywiołowych należy ewidencjonować w księgach rachunkowych.
Powódź, huragan lub obsunięcie ziemi w 2010 r. mogą być podstawą do wypłaty rolnikowi zasiłku celowego w wysokości od 1000 do 4000 zł. Wniosek trzeba złożyć do 30 września br. Pomoc przysługuje również tym rolnikom, którzy nie zawarli polisy z ubezpieczycielem - jednak należny im zasiłek zostanie obniżony o 50%.
1) Czy ustalona w protokole przez ubezpieczyciela wartość odtworzenia szkody w ww. budynku stanowi koszt uzyskania przychodów, i w którym momencie winien zostać ujęty? Ewentualnie w przypadku odpowiedzi negatywnej na ww. pytanie to : 2) Czy wydatki poniesione na odbudowę (remont) przedmiotowego środka trwałego w budowie, tj. na doprowadzenie do stanu sprzed szkody, należy zaliczać do kosztów uzyskania
1) Czy ustalona w protokole przez ubezpieczyciela wartość odtworzenia szkody w ww. budynku stanowi koszt uzyskania przychodów, i w którym momencie winien zostać ujęty? Ewentualnie w przypadku odpowiedzi negatywnej na ww. pytanie to : 2) Czy wydatki poniesione na odbudowę (remont) przedmiotowego środka trwałego w budowie, tj. na doprowadzenie do stanu sprzed szkody, należy zaliczać do kosztów uzyskania
Czy poniesione koszty uzyskania przychodów związane w powodzią, która miała miejsce w miesiącach maj i czerwiec 2010 r. stanowią koszty działalności Spółki związane z działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym i mają wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 7 ust. 1 w związku z ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
W maju 2010 r. nasz pracownik nie przychodził do pracy przez kilka dni z powodu powodzi. Za ten miesiąc wypłaciliśmy mu wynagrodzenie pomniejszone o czas tej nieobecności. Dowiedziałam się, że ustawa powodziowa, która weszła w życie 9 lipca 2010 r., nakazała wsteczną wypłatę wynagrodzenia za taką absencję. W jaki sposób ją obliczyć? Czy należą się pracownikowi odsetki? Jak wykazać taką nieobecność