Z dniem 1 lipca 2021 r. wchodzi w życie (w zasadniczym kształcie) ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Jej podstawowym zadaniem jest określenie zasad wymiany korespondencji w relacji między podmiotami publicznymi oraz w relacji między podmiotami publicznymi i niepublicznymi, w tym z osobami fizycznymi.
Z początkiem roku ustawodawca wprowadził zmiany do naszego systemu podatkowego. W publikacji przedstawiamy przegląd wybranych zmian w przepisach podatkowych wraz z oceną nowych regulacji.
Od 1 stycznia 2016 r. we wszystkich urzędach skarbowych na terenie całego kraju obowiązują jednolite opłaty za sporządzenie kopii lub odpisu dokumentów. Wysokość tych opłat określił Minister Finansów w rozporządzeniu. Dzięki temu podatnicy poniosą jednakowe opłaty za tego samego rodzaju czynności, a nie opłaty ustalane dowolnie w poszczególnych urzędach.
Od 1 stycznia 2016 r. zaczynają obowiązywać istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, ale wiele z nich wpływa na podstawowe prawa i obowiązki podatnika. Zmiany dotyczą m.in. zasad naliczania odsetek od zaległości podatkowych, wydawania interpretacji podatkowych czy nakładania kar porządkowych. Z punktu widzenia podatnika1
Czy Spółka jest uprawiona do kontynuowania uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych po okresie obowiązywania umowy o utworzeniu PGK, biorąc jako podstawę do uzyskania prawa do wyboru uproszczonej formy wpłacania zaliczek, istnienie podatku należnego wykazanego w zeznaniu podatkowym za 2011 r., złożonym w roku 2012?Czy wysokość zaliczki należnej za rok podatkowy rozpoczynający
wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek.
Kontrolowani przedsiębiorcy spotykają się często z naruszeniami prawa przez pracowników organów podatkowych podczas dokonywania poszczególnych czynności kontrolnych. W takich sytuacjach istotne jest, aby kontrolowani podatnicy mieli świadomość praw przysługujących im w trakcie kontroli podatkowej. Ich pozycja jako strony postępowania jest bowiem zawsze niższa od pozycji przedstawicieli organów podatkowych
W relacjach z organami podatkowymi podatnicy i inne podmioty mogą działać osobiście albo za pośrednictwem pełnomocnika. Znaczenie pełnomocnika w sprawach podatkowych stale wzrasta. Podatnik często nie radzi sobie samodzielnie z fiskalizmem organów podatkowych, nieprecyzyjnymi przepisami prawa podatkowego oraz często sprzecznymi ze sobą interpretacjami tych przepisów.
Wnioskodawczyni składając wnioski o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, o ile czynność ta nie przekracza umocowania zawartego w pełnomocnictwie złożonym do akt danego urzędu skarbowego przy pierwszej czynności dokonanej przez pełnomocnika, nie rodzi obowiązku składania kolejnych pełnomocnictw. Zatem w takiej sytuacji jednorazowe złożenie pełnomocnictwa jest wystarczające do reprezentowania
Organ podatkowy przeprowadził w moim przedsiębiorstwie kontrolę podatkową, w której uznał, że deklarowałam mniejsze przychody niż te faktycznie osiągane, co spowodowało, że w podatku dochodowym od osób fizycznych powstały zaległości podatkowe. W związku z tym wydano decyzję określającą kwotę zaległości podatkowych. Według mnie ustalenia urzędu skarbowego są w zupełności bezzasadne, dlatego też złożyłam
Czy istnieje możliwość przekazania Spółce sald końcowych za rok 2007 ustalonych w czasie kontroli podatkowej i postępowania podatkowego w sprawie prawidłowości rozliczeń podatku dochodowego za lata 2006 i 2007?
Jakie dokumenty należy przedłożyć w toku ewentualnej kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego?
1. Obniżona stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych.2. Zasady wszczęcia postępowania podatkowego po zakończonej kontroli podatkowej.
Wnioskodawca, w stosunku do którego są podejmowane czynności sprawdzające, nie ma prawa decydować o tym jakie dokumenty są niezbędne do wyjaśnienia sprawy dotyczącej przeprowadzanej kontroli u kontrahenta podatnika, gdyż nie zna istoty sprawy. Jeżeli więc podmiot kontrolujący kontrahenta wnioskodawcy w ramach czynności sprawdzających zażąda przedstawienia wyżej wymienionych dokumentów oraz udowodnienia
Czy Spółka może dokonać korekty faktur mimo prowadzonego wobec niej postępowania podatkowego?
Parlament znowelizował ustawę o kontroli skarbowej oraz Ordynację podatkową. Zmiany dotyczą zasad kontroli dużych podmiotów, doręczania pism przez organy podatkowe oraz katalogu dowodów dopuszczalnych w postępowaniu podatkowym.
Dotyczy skorygowania deklaracji dla podatku od towarów i usług po zakończeniu kontroli podatkowej i postępowania podatkowego.
Otrzymałem wezwanie do stawienia się przed Urzędem Skarbowym w Krakowie. Mieszkam w Szczecinie. Czy organy podatkowe mają takie uprawnienie?
Pytanie Podatnika dotyczy zakresu i sposobu zastoswania prawa podatkowego w odniesieniu do korygowania deklaracji podatkowych VAT-7 po przeprowadzeniu przez organ podatkowy postępowania kontrolnego i postępowania podatkowego oraz wydaniu decyzji wymiarowych?
W ostatnim opracowaniu omówiono prawo kontrolowanego do uczestniczenia w czynnościach kontrolnych, przewidziane w art. 285 Ordynacji podatkowej. Jednak w Ordynacji zawarta jest także pewna kategoria czynności o szczególnym znaczeniu z punktu widzenia postępowania dowodowego, a tym samym dla całego postępowania podatkowego. Należą do nich następujące czynności: przesłuchanie świadka, biegłego, dokonanie
Zgodnie z zapowiedzią w poprzednim numerze „Mk” tym razem omówię przepisy, które określają sposób zachowania się nie tylko samego kontrolowanego, ale również innych osób z nim związanych.
W poprzednich czterech odcinkach cyklu omówiłam prawa i obowiązki kontrolowanych i kontrolujących, wynikające z przepisu art. 286 Ordynacji podatkowej. W tym numerze przedstawię czynności, do jakich jest zobowiązany kontrolowany, w celu ułatwienia przeprowadzania kontroli.
Omawiam kolejne prawa i obowiązki, jakie mają zarówno osoby kontrolowane, jak i kontrolujący w trakcie kontroli podatkowej, a więc prawo do zasięgnięcia opinii biegłego, prawo do żądania wydania próbek towarów oraz wydania akt, ksiąg i innych dokumentów.