Usługi wynajmu miejsc postojowych uznane są za usługi parkingowe, co skutkuje brakiem prawa do zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących, z wyjątkiem okresu do końca marca 2026, uwzględniając przepisy przejściowe rozporządzenia z dnia 17 grudnia 2024 r.
Umorzenie części kredytu hipotecznego zaciągniętego na cele mieszkaniowe podlega zaniechaniu poboru podatku, o ile dotyczy kosztów zgodnych z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT. Zwrot nadpłaconych kwot spłaconego kredytu przez bank nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Usługi wynajmu miejsc postojowych świadczone przez spółdzielnię mieszkaniową stanowią usługi parkingu samochodów, co zobowiązuje do ewidencjonowania przy użyciu kas fiskalnych od 1 kwietnia 2026 r. Zastosowanie znajduje § 4 ust. 1 pkt 2 lit. n) rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia takiej ewidencji.
Opłaty dodatkowe związane z nieuregulowaniem należności parkingowej zawierają w sobie znamiona świadczenia usług, przez co stanowią wynagrodzenie opodatkowane VAT, pomimo iż ich charakter jest zbliżony do kar umownych.
Usługi parkingowe, w kontekście obowiązku podatkowego, należy klasyfikować jako usługi najmu, co determinuje moment powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 19a ust. 1 i 5 pkt 4 ustawy o VAT. Zwolnienie z użytkowania kas rejestrujących do 31 marca 2027 r. ma zastosowanie przy świadczeniu tych usług za pomocą bezobsługowych automatów płatniczych.
Zwrot pracownikom kosztów parkingowych i za przejazdy drogami płatnymi w czasie podróży służbowej, nie wliczany do kilometrówki, stanowi przychód zwolniony z PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy PIT, zwalniając płatnika z obowiązków płatniczych względem tych kosztów.
Koszt nabycia garażu nie może być uznany za koszt nabycia mieszkania i nie podlega waloryzacji. Przychód z jego sprzedaży podlega opodatkowaniu jako przychód z praw majątkowych, a nie jako część nieruchomości.
Zwrot pracownikom kosztów opłat parkingowych i przejazdów autostradami związanych z podróżą służbową prywatnymi samochodami nie stanowi elementu kilometrówki i korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o PIT.
Zwrot kosztów użytkowania samochodów prywatnych do celów służbowych oraz przejazdy taksówkami, ponoszone przez pracowników w ramach obowiązków służbowych, w określonych przypadkach nie stanowią przychodu podatkowego, pod warunkiem, że koszty te są ponoszone w interesie pracodawcy i nie przysparzają korzyści majątkowej pracownikowi.
Zwrot pracownikom wydatków ponoszonych z tytułu opłat za parkingi i przejazdy płatną drogą podczas podróży służbowych prywatnymi samochodami, nie wlicza się do kilometrówki i korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o PIT, nie skutkując obowiązkami płatnika po stronie pracodawcy.
Zwrot kosztów użytkowania prywatnych pojazdów w celach służbowych oraz zwrot kosztów przejazdów taksówkami w ramach podróży służbowej, zgodnie z wymogami ustawowymi i wskazówkami interpretacyjnymi, nie stanowi przychodu podatkowego. Zwolnienie obejmuje także świadczenia związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych, jeśli zostały przyznane zgodnie z przesłankami art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o PIT
Zwrot kosztów użytkowania prywatnego samochodu oraz przejazdów taksówką w podróży służbowej, stanowiące przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16, gdyż mieści się w ustawowych granicach świadczeń służbowych, co wyklucza obowiązek pobrania zaliczek na podatek dochodowy.
Zwrot kosztów za opłaty parkingowe i płatne drogi poniesionych w podróży służbowej prywatnym samochodem nie jest wliczany do kilometrówki i może być zwolniony z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o PIT, przy spełnieniu warunków prawnych.
Zwrot opłat za parkingi i przejazd płatnymi drogami ponoszonych podczas podróży służbowej nie stanowi części kosztów rozliczanych jako kilometrówka, lecz odrębnie kwalifikowany przychód pracownika, podlegający zwolnieniu od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o PIT, co zwalnia pracodawcę z obowiązków płatnika.
Podatnik świadczący na rzecz osób fizycznych usługi parkingowe jest zobowiązany do ewidencjonowania przychodów za pomocą kas fiskalnych, jednakże do 31 marca 2026 r. może korzystać ze zwolnienia z tego obowiązku zgodnie z § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r.
Podleganie opodatkowaniu podatkiem VAT opłaty dodatkowej za niedokonanie opłaty za parkowanie oraz opłaty dodatkowej za przekroczenie opłaconego czasu parkowania.
Opodatkowanie podatkiem VAT opłaty dodatkowej, pobieranej w związku z nieprzestrzeganiem regulaminu korzystania z parkingu, opodatkowanie podatkiem VAT opłaty dodatkowej, pobieranej w związku z nieprzestrzeganiem regulaminu korzystania z parkingu, w przypadku gdy nie można ustalić danych podmiotu korzystającego z miejsca parkingowego, moment powstania obowiązku podatkowego przy opłacie dodatkowej,
Umorzenie wierzytelności z tytułu kredytu zaciągniętego na zakup lokalu mieszkalnego z prawem do korzystania z miejsca parkingowego.
Czy opisane w stanie faktycznym Opłaty dodatkowe nakładane przez operatorów parkingów prywatnych oraz Opłaty dodatkowe nakładane przez zarządców stref parkingowych przy drogach publicznych stanowią wydatek niezwiązany z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 3 PDOP i podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.
Czy Spółce przysługuje prawo do zaliczenia kosztu najmu miejsc postojowych do kosztu uzyskania przychodów jako tzw. kosztu pośredniego (kosztu innego niż bezpośrednio związany z przychodami, o którym mowa w art. 15 ust. 4d ustawy o CIT).
Opodatkowanie sprzedaży udziału prawa użytkowania wieczystego nieruchomości.
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów najmu miejsc parkingowych związanych z wynajmem powierzchni biurowych.
Dotyczy ustalenia: - czy zakupiony budynek mieszkalny będzie stanowić u Wnioskodawcy środek trwały; - jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 będzie negatywna to czy wartość zakupionego budynku mieszkalnego oraz koszty jego wyburzenia będą stanowiły dla Wnioskodawcy koszty podatkowe.