okres nieskładkowy
Porada
01.07.2018 Ubezpieczenia

Jeden z naszych pracowników od maja 2006 r. ma ustalony kapitał początkowy z uwzględnieniem zarobków uzyskanych w latach 1980-1989. Najwyższe pensje miał jednak w latach 1976-1979. Dotychczas te zarobki nie mogły zostać uwzględnione przy ustalaniu kapitału początkowego, gdyż wykraczały poza okres 1980-1998. Wiemy, że ostatnio zmieniły się zasady ustalania kapitału początkowego i przy wyborze wariantu

Porada
01.07.2018 Ubezpieczenia

Jeden z naszych pracowników (ur. w czerwcu 1976 r.) podjął pierwszą pracę 1 września 1998 r. Kilka lat temu zgłosiliśmy za niego wniosek o ustalenie kapitału początkowego dołączając świadectwo pracy oraz zaświadczenie potwierdzające zarobki uzyskane w 1998 r., wystawione przez pracodawcę, który zatrudniał go przed 1 stycznia 1999 r. ZUS wydał jednak decyzję odmawiającą ustalenia kapitału początkowego

Porada
29.06.2018 Ubezpieczenia

Nasza pracownica urodziła się 20 lipca 1951 r. Do ubezpieczenia społecznego po raz pierwszy przystąpiła w wieku 18 lat. Do końca 1998 r. udowodniła 21 lat, 3 miesiące oraz 15 dni składkowych oraz 3 lata, 2 miesiące i 10 dni nieskładkowych. W 2004 r. zgłosiliśmy wniosek o ustalenie jej kapitału początkowego. ZUS obliczył ten kapitał, uwzględniając 24-letni staż ubezpieczeniowy. Pominął natomiast pozostałe

Porada
28.06.2018 Ubezpieczenia

Pracownik w tym roku ukończy 65 lat i chciałby przejść na emeryturę. Udowodnił 10 lat składkowych oraz 3 lata nieskładkowe w Polsce. Ponadto przez 8 lat pracował w Kanadzie. Czy ustalając prawo do tego świadczenia ZUS uwzględni mu również kanadyjskie okresy ubezpieczenia? Czy powinniśmy pomóc pracownikowi skompletować wniosek o emeryturę?

Porada
26.06.2018

Kompletuję dokumentację dotyczącą kapitału początkowego dla mojego pracownika. Czy powinienem dołączyć również dokument potwierdzający okres studiów wyższych odbywanych przez niego na litewskim uniwersytecie w latach 1973-1978?

Artykuł
12.04.2018 Kadry i płace

Świadectwo pracy jest wystawiane w przypadku zakończenia stosunku pracy. Przy jego wypełnianiu często powstają błędy. Może to skutkować koniecznością sprostowania świadectwa pracy, a nawet wypłacenia odszkodowania pracownikowi, jeżeli wydanie niewłaściwego świadectwa wyrządziło mu szkodę. W takim przypadku odszkodowanie przysługuje maksymalnie w wysokości 6-tygodniowego wynagrodzenia pracownika.

Artykuł
17.04.2015 Kadry i płace

Pracodawca, który wystawi niewłaściwe świadectwo pracy, naraża się na zapłatę odszkodowania. Pracownik, który nie może podjąć pracy z powodu otrzymania nieprawidłowego świadectwa pracy, może bowiem dochodzić od pracodawcy odszkodowania za czas pozostawania bez pracy. Nie może ono przekroczyć 6-tygodniowego wynagrodzenia zatrudnionego. Warto zatem unikać błędów przy wypełnianiu świadectwa pracy.

Porada
07.12.2011 Kadry i płace

Po trwającej ponad 2 miesiące chorobie pracownika skierowaliśmy go na badania kontrolne. Zaświadczenie, które uzyskał od lekarza medycyny pracy, wskazuje, że badania lekarskie są ważne do 14 grudnia 2011 r. Pracownik posiada jednak zaświadczenie z wcześniej wykonanych badań okresowych z datą ważności do 20 lutego 2012 r. Czy w takiej sytuacji jesteśmy zobowiązani skierować pracownika na kolejne badania

Porada
13.09.2005

Jestem w trakcie kompletowania dla swojego pracownika wniosku o ustalenie kapitału początkowego. Udowodnił on ponad 16 lat pracy przed 1 stycznia 1999 r., a ponadto przedłożył mi dyplom ukończenia uzupełniających studiów magisterskich na wyższej uczelni w latach 1995-1997 oraz zaświadczenie nauczycielskiego kolegium języków obcych, które potwierdza okres jego nauki w tym kolegium w latach 1992-1995