W okresie pandemii koronawirusa płatnicy składek często mają problem z prawidłowym rozliczeniem wynagrodzeń oraz świadczeń chorobowych w okresie kwarantanny lub izolacji. Nie wiedzą także, czy w tych okresach pracownicy mogą świadczyć pracę i jakie należności im się wówczas należą. Przepisy w tym zakresie ciągle się zmieniają, stąd nie trudno o popełnienie błędu.
Minister Finansów potwierdził, że pracownicy, którym pracodawca sfinansuje szczepienia przeciwko grypie, nie zapłacą z tego tytułu podatku. Pracodawcy rozliczą taki wydatek w kosztach uzyskania przychodów.
Od 5 września 2020 r. obowiązują przepisy umożliwiające pracę zdalną w okresie 3 miesięcy po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19.
Przepisy Tarczy antykryzysowej 4.0 pozwalają pracodawcy w czasie obowiązywania stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego koronawirusem na udzielenie zaległego urlopu w wymiarze maksymalnie do 30 dni w dowolnym terminie. Oznacza to, że w tym roku pracodawca nie musi czekać do 30 września z udzieleniem zaległego urlopu wypoczynkowego. Może go udzielić wcześniej bez zgody pracownika.
Nasi pracownicy w czasie epidemii koronawirusa pracują zdalnie. Czy możemy wymagać od nich prowadzenia wykazu codziennie wykonywanych przez nich prac? Jak wygląda wzór takiego wykazu?
Nasz pracownik otrzymuje ryczałt za używanie prywatnego samochodu do celów służbowych. Przejściowo, od lipca 2020 r., przez kilka dni w tym miesiącu osoba ta wykonuje pracę zdalnie z powodu COVID-19. Z reguły pracę świadczy w siedzibie naszej firmy. Czy w takiej sytuacji możemy obniżyć pracownikowi ryczałt?
Zdecydowałem się sfinansować 20 pracownikom testy na koronawirusa. Dzięki badaniu zmniejszę ryzyko zarażenia koronawirusem pracowników, jak również naszych klientów, z którymi mają oni bezpośredni kontakt. Czy wartość wykonanych tekstów powinienem doliczyć pracownikom do ich przychodów ze stosunku pracy? Za jakiś czas planuję powtórzyć takie testy.
Przez elastyczny czas pracy należy rozumieć wszelkie przewidziane prawem możliwości organizacji czasu pracy odbiegające od podstawowej normy czasu pracy. Takie możliwości daje w szczególności stosowanie przedłużonych okresów rozliczeniowych czy ruchomych godzin rozpoczynania pracy, system równoważnego czasu pracy, a także inne rozwiązania wynikające z przepisów, dzięki którym pracodawca zyskuje większą
Nasza spółka zajmująca się sprzedażą mebli w związku z istotnym ograniczeniem działalności oraz wyraźnym spadkiem sprzedaży w kwietniu i maju 2020 r. spowodowanym wprowadzeniem stanu epidemii COVID-19 podpisała z przedstawicielami załogi porozumienie o obniżeniu wymiaru etatu i wynagrodzenia przez 3 miesiące o 20%. Czy w związku z obniżeniem wymiaru etatu na podstawie przepisów tzw. tarczy antykryzysowej
Planujemy od 3 sierpnia 2020 r. powrót pracowników z pracy zdalnej do biura. Podjęliśmy niezbędne działania w celu uniknięcia zakażenia się koronawirusem. Jednak zawsze jest niewielkie ryzyko, że ktoś się zakazi wirusem w trakcie pracy. Czy możemy przekazać pracownikom do podpisania oświadczenia, że nie będą domagać się od pracodawcy odszkodowania za zakażenie się w pracy koronawirusem?
W celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie przez czas oznaczony obowiązków określonych w umowie o pracę poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna). Jest to możliwe, jeśli pozwala na to rodzaj pracy, możliwości techniczne oraz lokalowe pracownika, a także jego umiejętności wykonywania zadań za pomocą narzędzi do pracy zdalnej.
Ze względu na pandemię firma szkoleniowa realizuje mniej szkoleń dla klientów. Dlatego podjęła decyzję, że w tym okresie przeprowadzi szkolenia online dla swoich pracowników. Są to szkolenia z zakresu prawa pracy, rozliczeniowo-księgowe oraz tzw. szkolenia miękkie wzmacniające kompetencje pracowników, potrzebne do wykonywanej pracy. Czy z tego tytułu firma powinna naliczać VAT?
Klient mojego biura rachunkowego zawarł 6 maja 2020 r. z przedstawicielami pracowników porozumienie o obniżeniu ich wymiaru etatu o 20% i jednocześnie wynagrodzenia (na podstawie tzw. tarczy antykryzysowej). Porozumienie obowiązuje od 1 maja 2020 r. do 31 lipca 2020 r. Jedna z pracownic objęta porozumieniem przebywa od 1 maja 2020 r. na zasiłku chorobowym. Klient nie jest płatnikiem zasiłków, więc
Mikropożyczkę z tarczy antykryzysowej należy ewidencjonować w księgach rachunkowych jako rozrachunki
Jednostka prowadząca od 2020 r. księgi rachunkowe (wcześniej pkpir) złożyła wniosek do powiatowego urzędu pracy o pożyczkę w wysokości 5000 zł. Jak rozliczyć w księgach rachunkowych otrzymaną pożyczkę i jej ewentualne późniejsze umorzenie? Czy istnieje katalog wydatków, na które otrzymana pożyczka może być przeznaczona? Czy w momencie umorzenia kwota pożyczki będzie stanowiła przychód podatkowy? Czy
Jak zaksięgować w pkpir wynagrodzenie pracownika, jeżeli korzystam ze zwolnienia z płacenia składek ZUS w ramach tarczy antykryzysowej? Jak postępować, gdy zwolnienie wynosi 100%, a jak gdy 50%?
Czy zwolnienie z opłacenia składek ZUS ująć w księgach rachunkowych w momencie złożenia wniosku, czy w momencie otrzymania decyzji o zwolnieniu?