Czy podatek VAT naliczony wykazany na fakturach od Dostawcy, którego zasadność odliczenia od podatku VAT należnego zakwestionował Organ w wyniku przeprowadzonych kontroli celno-skarbowych (tj. Nieodliczony VAT 1 i Nieodliczony VAT 2), stanowi koszt uzyskania przychodów Wnioskodawcy w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy CIT?
Czy wartość podatku u źródła, zapłaconego przez Wnioskodawcę w 2021 r. w następstwie przeprowadzonych kontroli celno-skarbowych za lata 2016-2018, którego ciężar ekonomiczny Wnioskodawca poniósł z własnych środków pieniężnych, może zostać rozpoznana przez Wnioskodawcę w kosztach uzyskania przychodów?
Podatnik ma obowiązek przydzielić środki ochrony indywidualnej pracownikom aparatu skarbowego przeprowadzającym kontrolę, jeśli sytuacja wymaga używania tych środków (wyrok NSA 18 lipca 2018 r. sygn. akt I FSK 874/18).
Obszary, w których występują zagrożenia uszczuplania należności podatkowych, zostały skonkretyzowane w Krajowym Planie Działań Administracji Podatkowej na 2015 r. (dalej: "Plan"). Dzięki niemu można dowiedzieć się, jakiego rodzaju obszary aktywności przedsiębiorców mogą być kontrolowane przez organy Administracji Podatkowej w 2015 r.
W Ministerstwie Finansów został opracowany plan działań zmierzających do poprawy przestrzegania przepisów podatkowych oraz zwiększenia efektywności administracji podatkowej. Realizacja tych działań w większości przypadków zmierza do poprawy ściągalności podatków i zwiększenia tym samym wpływów budżetowych. Wśród proponowanych działań znalazły się takie, które ułatwią życie podatnikom, np. ryczałtowe
Departament Kontroli Skarbowej Ministerstwa Finansów opublikował zadania urzędów kontroli skarbowej na 2012 r.
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych 16.08-1.09.2010 r.
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych 2-20.09.2010 r.
Od 26 stycznia 2011 r. obowiązują ważne dla przedsiębiorców zmiany w ustawie o cenach. Zmiany te to przede wszystkim likwidacja obowiązków przedsiębiorców: ● określania szczegółowej, pisemnej charakterystyki jakościowej swych towarów i usług, ● obniżenia cen w przypadkach, gdy towar nie posiada wymaganych cech określonych w charakterystyce jakościowej, bądź gdy posiada wady polegające na zmniejszeniu
Ministerstwo Finansów przygotowało list ostrzegawczy kierowany do wszystkich podatników VAT dokonujących obrotu towarami z branży elektronicznej. MF ocenił bowiem, że rynek produktów elektronicznych, w szczególności telefonów komórkowych, tabletów, konsoli do gier itp., jest obszarem szczególnie narażonym na wyłudzanie nienależnego zwrotu VAT lub unikanie zapłaty należności budżetowych. List przedstawia
Minister Finansów przygotował projekt planu działań administracji podatkowej na 2016 r. (KPD). Dokument ten określa branże, w których istnieje ryzyko występowania nadużyć podatkowych. Branże w nim wskazane będą się znajdowały w obszarze szczególnego zainteresowania organów kontroli podatkowej i skarbowej w 2016 r.
Organy podatkowe będą miały prawo żądać przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych podatnika w formie elektronicznej dostosowanej do wymogów organu kontrolującego podatnika. Warto wiedzieć, że przepisy nakładające na podatników ten obowiązek wchodzą w życie dopiero 1 lipca 2016 r. i od tej daty będą obowiązywały, ale tylko tzw. dużych przedsiębiorców. Dla małych i średnich
Przepis różnicujący sytuację prawną podatników w zależności od tego, jaki organ dokonuje kontroli podatkowej, stawiający w gorszej sytuacji podatników kontrolowanych przez organy kontroli skarbowej poprzez pozbawienie ich prawa nienaliczania odsetek za okres trwającego na ich majątku zabezpieczenia, jest niezgodny z Konstytucją - wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 18 października 2011 r. (sygn. akt
Prowadzę biuro rachunkowe. Jeden z moich klientów zalegał z płatnościami, więc rozwiązałam z nim umowę. Ponieważ nie uiścił zaległości, nie wydałam mu dokumentów i wyników pracy biura (zgodnie z umową). Obecnie klient ma problemy w urzędzie skarbowym. Czy urząd skarbowy ma prawo wymagać udostępnienia dokumentów przez biuro?
Parlament znowelizował ustawę o kontroli skarbowej oraz Ordynację podatkową. Zmiany dotyczą zasad kontroli dużych podmiotów, doręczania pism przez organy podatkowe oraz katalogu dowodów dopuszczalnych w postępowaniu podatkowym.
Postępowanie prowadzone w trybie art. 26 ust. 2 i 4 ustawy o kontroli skarbowej nie jest klasycznym postępowaniem odwoławczym, skoro wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy rozpoznaje ten sam organ, który wydał decyzję, jakiej dotyczy wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy. W takiej sprawie art. 130 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej nie może mieć zastosowania - wyrok NSA (sygn. akt FSK 1933/2004).
W ostatnim opracowaniu omówiono prawo kontrolowanego do uczestniczenia w czynnościach kontrolnych, przewidziane w art. 285 Ordynacji podatkowej. Jednak w Ordynacji zawarta jest także pewna kategoria czynności o szczególnym znaczeniu z punktu widzenia postępowania dowodowego, a tym samym dla całego postępowania podatkowego. Należą do nich następujące czynności: przesłuchanie świadka, biegłego, dokonanie
Zgodnie z zapowiedzią w poprzednim numerze „Mk” tym razem omówię przepisy, które określają sposób zachowania się nie tylko samego kontrolowanego, ale również innych osób z nim związanych.
Omawiam kolejne prawa i obowiązki, jakie mają zarówno osoby kontrolowane, jak i kontrolujący w trakcie kontroli podatkowej, a więc prawo do zasięgnięcia opinii biegłego, prawo do żądania wydania próbek towarów oraz wydania akt, ksiąg i innych dokumentów.
Tym razem omówię kolejne prawa i obowiązki kontrolowanych i kontrolujących, także prawo do legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości, prawo do żądania przeprowadzenia spisu z natury oraz prawo do przesłuchiwania świadków i osób kontrolowanych oraz upoważnionych do jego reprezentowania lub prowadzenia jego spraw.
W poprzednim numerze „MONITORA księgowego” przedstawiłam prawa i obowiązki kontrolowanych związane z udostępnieniem lokali. Poniżej omawiam najistotniejsze prawa i obowiązki związane z udostępnieniem akt do kontroli.
Celem tego oraz kolejnych opracowań publikowanych w „MONITORZE księgowego” jest przybliżenie praw i obowiązków spoczywających na podatnikach w trakcie kontroli podatkowej bądź skarbowej.