Spółka działająca w branży windykacyjnej likwiduje jeden ze swoich oddziałów. W związku z tym sprzedaje metalowe szafy pancerne oraz kasetki na pieniądze lub dokumenty. Wyposażenie to jest już stare i zużyte, dlatego traktujemy je jako odpady, których chcemy się pozbyć. Czy powinniśmy sprzedaż tego rodzaju towarów oznaczyć na fakturze i w pliku JPK_V7 kodem GTU_02 lub GTU_05?
Świadczymy usługi transportowe, między innymi dla gminy. Gmina zleca nam usługi dowozu węgla do odbiorców, czyli mieszkańców gminy. Czy powinniśmy te usługi oznaczać w pliku JPK_V7 kodem GTU_02?
Od 1 lipca 2021 r. zmieniły się zasady prowadzenia ewidencji VAT, oznaczania sprzedaży kodami GTU oraz stosowania oznaczeń niektórych transakcji. Oznacza to, że już w rozliczeniu za lipiec 2021 r. podatnik musi przygotować plik JPK_VAT zgodnie z nowymi zasadami.
W związku z obowiązkiem oznaczania transakcji w ewidencji i JPK wiele biur rachunkowych zamierza zwracać się do klientów z prośbą o składanie oświadczeń o faktach znanych wyłącznie klientowi, niezbędnych dla właściwego oznaczenia transakcji. Przedstawiamy przykładowe wzory takich oświadczeń, z zastrzeżeniem, że nie są one wymagane ani regulowane przez prawo podatkowe.
Od 1 października 2020 r. za każdy błąd w ewidencji (pliku JPK_VAT) grozi kara. Wprowadzono też dodatkowe sankcje karnoskarbowe za uchybienia związane z ewidencją dla celów VAT. Ponieważ w wielu przypadkach podatnicy powierzają prowadzenie ewidencji i wysyłkę JPK_VAT biurom rachunkowym, należy przypomnieć, kto poniesie odpowiedzialność, jeżeli błąd zostanie popełniony przez biuro.
Stosowanie wymaganych od 1 października 2020 r. nowych oznaczeń w ewidencji VAT oraz kodów w JPK_VAT sprawia podatnikom wiele problemów. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące stosowania tych oznaczeń.