Kalendarium wydarzeń wrzesień 2024 r.
W 2023 r. podatnicy nie mogą już dokonywać odpisów amortyzacyjnych od nieruchomości mieszkalnych nabytych lub wytworzonych przed 1 stycznia 2022 r. oraz zaliczać ich do kosztów podatkowych. Takie prawo przysługiwało im tylko do końca 2022 r. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Wyłączenie ograniczenia w zaliczaniu do kosztów podatkowych nie będzie miało zastosowania w przypadku zwrotu podatnikowi gotówki otrzymanej jako zapłaty za faktury rozliczeniowe i następnie uregulowania płatności za te faktury przelewem bankowym. Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment przedstawiamy.
Ministerstwo Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej wydało interpretację ogólną regulującą kwestię zakresu dopuszczalnych zmian postanowień umowy leasingu oraz ustalenia wysokości przychodu finansującego w przypadku sprzedaży przedmiotu leasingu w trakcie trwania umowy na rzecz osoby trzeciej. W raporcie wskazujemy na najważniejsze regulacje podatkowe związane z zagadnieniami rozstrzygniętymi interpretacją
Podatnik pracuje na podstawie umowy o pracę u dwóch pracodawców. Każdy z nich nalicza mu pracownicze koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości. W efekcie podatnik podejrzewa, że przekroczy roczne limity pracowniczych kosztów uzyskania przychodów. Czy podatnik może w tej sytuacji złożyć wniosek u któregoś ze swoich pracodawców, żeby ten naliczał mu koszty w niższej wysokości?
Rząd przyjął projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej. Według założeń projektodawców ma on się przyczynić do uproszczenia i unowocześnienia procedur podatkowych oraz uszczelnienia systemu poboru podatków. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
Minister Finansów przekazał do ponownych konsultacji projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych. Najważniejsze zmiany zawarte w projekcie ustawy obejmują mechanizm "odwrotnego obciążenia", wprowadzenie obowiązku składania krajowych informacji podsumowujących, solidarną odpowiedzialność podatkową nabywcy niektórych towarów, kaucję gwarancyjną
MF przygotowało projekt zmian w Ordynacji podatkowej. Dzięki planowanej nowelizacji podatnicy zyskają możliwość ustanawiania pełnomocnika ogólnego do reprezentacji we wszystkich rodzajach spraw i procedur. Odpadnie im zatem uciążliwy (i kosztowny) obowiązek składania dokumentu pełnomocnictwa do akt każdej poszczególnej sprawy podatkowej. Pozostałych planowanych zmian nie można już jednoznacznie pozytywnie
Interpretacje indywidualne to obecnie najlepszy sposób na uzyskanie pewności co do prawidłowości stosowanych rozwiązań podatkowych. Dzięki uzyskanym interpretacjom podatnik może uwolnić się od odpowiedzialności karnej skarbowej, może zostać zwolniony z obowiązku zapłaty odsetek od zaległości podatkowej, a nawet z obowiązku zapłaty zaległego podatku. W raporcie przedstawiamy krok po kroku procedurę
W interpretacjach ogólnych Minister Finansów przedstawia zapatrywanie organów podatkowych na trudne zagadnienia, których w praktyce nie da się jednoznacznie rozstrzygnąć. W większości przypadków interpretacje ogólne są wydawane z urzędu, ale mogą być też wydane na wniosek. W publikacji przedstawiamy procedurę składania wniosków o interpretację, skutki wydania interpretacji ogólnej oraz jej wpływ na
Od 1 stycznia 2016 r. zaczynają obowiązywać istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, ale wiele z nich wpływa na podstawowe prawa i obowiązki podatnika. Zmiany dotyczą m.in. zasad naliczania odsetek od zaległości podatkowych, wydawania interpretacji podatkowych czy nakładania kar porządkowych. Z punktu widzenia podatnika1
Wydatki na wykonanie nasadzeń związane z uzyskaniem pozwolenia na wycinkę nie stanowią nakładów inwestycyjnych. Powinny być one rozpoznawane jako koszty pośrednie w dacie poniesienia. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji, której fragment przedstawiamy. Pełna treść interpretacji jest dostępna na www.mk.infor.pl wraz z bieżącym numerem Mk.
Od 15 sierpnia 2015 r. zmieniają się przepisy postępowania przed sądami administracyjnymi. Zmiany mają bezpośredni wpływ na prawa i obowiązki podatników, którzy będą chcieli m.in. skarżyć interpretacje Ministra Finansów, decyzje fiskusa, inne działania organów podatkowych, czy ich bezczynność. Zmiany procedur mają na celu dostosowanie procesu sądowego do potrzeb praktyki. Dzięki nim podatnicy zyskają
Nie ma obowiązku dokonywania korekty wartości początkowej środka trwałego w związku z dokonywaniem w kolejnych latach korekty kwoty podatku naliczonego przy jego wytworzeniu. Takie stanowisko zajął Dyrektor IS w Łodzi w interpretacji, której fragment przytaczamy. Pełna treść interpretacji jest dostępna na www.inforfk.pl.
Zamierzam wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Czy mogę zaliczyć do kosztów opłatę w wysokości 40 zł, jaką należy wnieść na rachunek urzędu skarbowego?
Ordynacja podatkowa. Protokół kontroli nie powoduje utraty prawa do złożenia wniosku o interpretację
Przeprowadzenie kontroli podatkowej zakończonej protokołem, dotyczącej stanu faktycznego objętego następnie wnioskiem o interpretację, nie stoi na przeszkodzie wydaniu interpretacji - wyrok WSA w Rzeszowie z 10 maja 2012 r. (sygn. akt I SA/Rz 209/12).
Od początku tego roku pojawiła się możliwość składania wniosków o wydanie interpretacji ogólnej przez Ministra Finansów. Wniosek taki może złożyć każdy zainteresowany podmiot, gdy stwierdzi sprzeczności pomiędzy wydawanymi przez organy podatkowe interpretacjami, decyzjami lub postanowieniami. Wniosek należy złożyć na urzędowym formularzu ORD-OG (oraz ORD-OG/A, załączanym do ORD-OG, w przypadku gdy