Składki na fundusz pomocowy systemu ochrony banków spółdzielczych, stanowią koszty uzyskania przychodów, jeśli są nakierowane na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, oraz wymogami bezpieczeństwa finansowego instytucji.
Wydatki związane z działalnością bieżącą przedsiębiorstwa, takie jak podatki i ubezpieczenia, stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów i podlegają rozliczeniu w dacie księgowego ujęcia. Odpisy na ZFŚS uznaje się za koszty podatkowe pod warunkiem faktycznego przekazania na rachunek funduszu.
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych z dotacji, które są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Dotacja na zakup środków nie związanych z amortyzacją wyklucza uznanie tych wydatków za koszty uzyskania przychodu. (art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f.).
Składki ponoszone przez bank na funkcjonowanie spółki zarządzającej systemem ochrony mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, jako koszty pośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą banku, spełniające przesłanki art. 15 ust. 1 UPDOP, niewykluczone z wykazu art. 16 ust. 1 UPDOP.
Dochód uzyskany z działalności w formie spółki komandytowej podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, uwzględniając koszty uzyskania przychodów, które muszą być prawidłowo udokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Spółka, świadcząc usługi wynajmu domków i organizacji wypoczynku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, obowiązana jest do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych, chyba że spełni wymagane warunki rozporządzeniowe. Odliczenie VAT nie obejmuje usług gastronomicznych z uwagi na wyłączenia ustawowe.
Wydatki na składki na ubezpieczenie na życie z UFK dla członków zarządu mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu spółki, gdyż opłacanie tych składek przyczynia się do ich większego zaangażowania i lojalności wobec spółki, co pośrednio zabezpiecza źródło przychodów.
Przychody z działalności spółki osobowej transparentnej podatkowo są rozpoznawane u wspólnika jako przychody należne na mocy art. 12 ust. 3 i 3a Ustawy CIT, wytwarzając zobowiązanie podatkowe bezpośrednio na poziomie wspólnika. Istnienie podmiotu pośredniczącego, jak SCSp, nie wpływa na ustalenie zobowiązania podatkowego wspólnika z tytułu dochodów spółki osobowej.
Umorzenie jednostek uczestnictwa w wyniku automatycznego połączenia funduszy inwestycyjnych, mimo braku zgody podatnika, stanowi przychód z kapitałów podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy PIT.
Pomniejszenie podstawy opodatkowania o wartość funduszy własnych banku może nastąpić, gdy odpowiednie zmiany mają odzwierciedlenie w zestawieniu obrotów i sald kont księgi głównej sporządzonym zgodnie z ustawą o rachunkowości lub przyjętymi standardami rachunkowości. Skorygowanie rozliczeń podatkowych nie może odbyć się w oderwaniu od wymogów formalnych dotyczących rachunkowości.
Opłata ostrożnościowa na rzecz Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, uiszczona po uchyleniu art. 16 ust. 1 pkt 68 updop, może stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdy została faktycznie poniesiona i pozostaje w związku z działalnością gospodarczą oraz zabezpieczeniem źródła przychodów.
Wydatki sfinansowane z funduszu remontowo-modernizacyjnego utworzonego z zysku netto, po spełnieniu przesłanek art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, mogą być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem, że nie są wymienione w art. 16 ust. 1 jako wyłączone z kosztów podatkowych.
Składki na Fundusz Pomocowy odprowadzone przez Wnioskodawcę w latach 2016-2020 na rzecz Systemu Ochrony stanowią koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako że są one związane z osiąganiem przychodów i nie są wyłączone przez art. 16 tej ustawy.
Prowizja zapłacona przez Wnioskodawcę do SPV za przystąpienie do transakcji sekurytyzacyjnej stanowi koszt uzyskania przychodów. Transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła w Polsce, gdyż SPV nie posiada „zakładu” na jej terytorium, co wynika z PL-IR UPO. Płatność ta klasyfikowana jest jako import usług VAT, korzystający ze zwolnienia podatkowego.
Nabycie certyfikatów inwestycyjnych od funduszy inwestycyjnych przez spółkę nie stanowi transakcji kapitałowej zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 13f ustawy o CIT, przez co spółka nie jest zobowiązana do wyłączenia kosztów finansowania dłużnego z kosztów uzyskania przychodów.
Działalność podatnika została uznana za działalność badawczo-rozwojową zgodnie z art. 4a pkt 26 uCIT, uprawniającą do uwzględnienia ponoszonych wydatków jako kosztów kwalifikowanych, z zastrzeżeniem, że składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych nie stanowią kosztów kwalifikowanych na podstawie art. 18d ust. 2 pkt 1 uCIT. Interpretacja potwierdza zasadę ścisłej interpretacji
Dofinansowanie wycieczki integracyjnej i spotkania integracyjnego z ZFŚS na rzecz pracowników, które służy interesowi pracodawcy, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, albowiem świadczenia te nie przynoszą indywidualnej wymiernej korzyści pracownikom; wobec tego Spółka nie jest zobowiązana do naliczenia i odprowadzenia zaliczek na ten podatek.
Wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, jako wydatki publicznoprawne enumeratywnie wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o CIT, nie mogą być zaliczane do tych kosztów, nawet w okolicznościach braku możliwości prawnego zatrudnienia osób niepełnosprawnych.
Wynagrodzenie za zarządzanie aktywami zagranicznymi stanowi rozliczany proporcjonalnie koszt podatkowy uzyskiwania przychodów z odpłatnego zbycia instrumentów finansowych, zgodnie z art. 30b ustawy o PIT, stosowane w dacie poniesienia, z wyłączeniem kosztów wskazanych w art. 30a ustawy, przy zastosowaniu zasady proporcjonalnego przyporządkowania kosztów.
Z przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych oraz tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych uzyskanych w ten sam sposób, podatnik może dochody i straty opodatkować łącznie, na zasadach określonych w art. 30b ustawy o PIT.
Jednorazowa wypłata środków z brytyjskiego indywidualnego konta emerytalnego na rzecz polskiego rezydenta podatkowego podlega opodatkowaniu tylko w Wielkiej Brytanii, zgodnie z art. 17 ust. 2 Konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią.
Zwiększenie odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych ponad ustawowy limit, ustalone w regulaminie wynagradzania, stanowi koszt uzyskania przychodu, pod warunkiem spełnienia ram zawartych w ustawie o CIT i ZFŚS.
Premia urlopowa wypłacana pracownikom przez pracodawcę nietworzącego ZFŚS, która spełnia warunki określone w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów jako wydatek poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia ich źródła.
Odpisy z przychodów z najmu lokali użytkowych na fundusz remontowy nie stanowią kosztu uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o CIT, gdyż nie są tworzone na podstawie obligatoryjnych świadczeń ustawowych dotyczących zasobów mieszkaniowych.