Wniesienie przez X aportem do sp. z o.o. dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa – A i B – stanowi czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, wobec czego spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tego tytułu.
Preproporcja i proporcja sprzedaży uprawniają Gminę do częściowego odliczenia VAT od inwestycji, niezależnie od finansowania z Polskiego Ładu. Dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania, gdyż nie jest dopłatą do ceny usług.
Sprzedaż nieruchomości zabudowanej w drodze licytacji komorniczej nie podlega opodatkowaniu VAT, jeśli właściciele nie spełniają definicji podatnika VAT. Nieruchomość użytkowana prywatnie nie stanowi działalności gospodarczej, co wyklucza obowiązek podatkowy zgodnie z art. 15 ustawy o VAT.
Oddział spółki zagranicznej w Polsce wyodrębniony jako zorganizowana część przedsiębiorstwa podlega wyłączeniu z opodatkowania VAT przy transakcji zbycia. Odpowiedzialność za zrealizowane obowiązki podatkowe przed dniem wyodrębnienia pozostaje przy spółce dzielonej.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w zakresie wykorzystywania towarów i usług do czynności opodatkowanych, zaś proporcjonalne odliczenie odnosi się do wydatków służących również innym celom niż działalność gospodarcza, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2a ustawy o VAT.
Zwrot kaucji związanej z użyciem żetonów w grze karcianej niemającej charakteru hazardowego nie stanowi przychodu ani wygranej, w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier hazardowych, gdyż brak tu przesłanek gry oferującej nagrody pieniężne.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych, stosując prewspółczynnik metrażowy jako najpełniej oddający specyfikę wykorzystywania infrastruktury do czynności podlegających opodatkowaniu.
Środki z rezerwy subwencji ogólnej, otrzymane przez gminę na inwestycje kanalizacyjne, nie podlegają opodatkowaniu VAT, o ile nie mają bezpośredniego wpływu na cenę usług odpłatnych. Wydatki związane z budową służącą wyłącznie opodatkowanej działalności dają pełne prawo do odliczenia VAT.
Dostarczenie wody i odbiór ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez Gminę stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo odliczyć część podatku naliczonego z wydatków inwestycyjnych infrastruktury, stosując prewspółczynnik metrażowy.
Kara umowna w postaci opłaty jednorazowej i manipulacyjnej dochodzona w związku z wcześniejszym zakończeniem umowy lub uniemożliwieniem świadczenia usługi jest wynagrodzeniem za świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, dokumentowana fakturą, nie zaś notą obciążeniową.
Działania Województwa jako organu władzy publicznej, realizujące zadania publiczne bez charakteru zarobkowego, nie stanowią czynności opodatkowanych VAT, a wydatki na te działania nie dają prawa do odliczenia VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż brak jest związku z czynnościami opodatkowanymi.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków przez Gminę na rzecz Odbiorców zewnętrznych stanowi działalność opodatkowaną VAT. Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną, z wyliczeniem według wskaźnika proporcjonalnego do ilości dostarczanej wody lub odprowadzanych ścieków.
Korekty cen transferowych (korekty dochodowości) realizowane między spółką a podmiotami zależnymi, mające na celu wyrównanie poziomu dochodowości do warunków rynkowych, nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż nie stanowią odrębnej usługi ani nie odnoszą się do indywidualnych transakcji, lecz ogólnej działalności gospodarczej.
Nieodpłatne udostępnienie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez Gminę na rzecz Spółki w ramach realizacji zadań własnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Odpłatne udostępnianie toalety publicznej przez gminę, w ramach umowy cywilnoprawnej, stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina, działająca jako podatnik, ma prawo do korekty podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych, zgodnie z regulacjami art. 91 ustawy o VAT.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych kwalifikowane jest jako działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego zgodnie z wykorzystaniem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej do tej działalności.
Przeniesienie majątku likwidowanej Spółki na Gminę jako jedynego udziałowca, w celu kontynuowania jej działalności, stanowi transakcję zbycia przedsiębiorstwa, która jest wyłączona z opodatkowania VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Korekta poziomu rentowności, niezależnie od jej wpływu na zyskowność, nie podlega dokumentowaniu za pomocą faktury VAT, gdyż nie jest związana bezpośrednio z konkretnymi fakturami czy cenami pierwotnymi, i nie wywołuje skutków w zakresie rozliczeń VAT.
Opłata za bezumowne zajęcie nieruchomości nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT, jeżeli nie istniał dorozumiany stosunek prawny akceptujący takie korzystanie, co wyklucza jego opodatkowanie.
Sprzedaż winiet (naklejek i elektronicznych) na przejazdy po drogach poza terytorium Polski oraz doliczana marża z tego tytułu nie podlega opodatkowaniu VAT i ewidencjonowaniu kasą rejestrującą w Polsce, ponieważ miejscem świadczenia tych usług nie jest Polska.
Usługi dostarczania wody i odbioru ścieków wykonywane przez JST na rzecz Odbiorców zewnętrznych podlegają opodatkowaniu VAT jako działalność gospodarcza. Prawo do odliczenia VAT w ramach infrastruktury wodno-kanalizacyjnej wymaga zastosowania specyficznego klucza odliczenia, tj. pre-współczynnika metrażowego, odzwierciedlającego stopień wykorzystania do działań opodatkowanych.
Wniesienie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej aportem do Spółki podatkowo-cywilnoprawnej przez Gminę, jako towaru w rozumieniu ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta z wyłączenia na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, gdyż nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.
Bezpośrednia dostawa nieruchomości przez niepodatnika nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jeśli jest sprzedażą majątku osobistego, a towar nie był używany do czynności opodatkowanych.
Pobieranie kaucji na okaziciela za żetony nie jest opodatkowane VAT i podatkiem od gier hazardowych, bowiem kaucja nie jest przychodem lub rozchodem. Natomiast opłata "rejk" jest przychodem podlegającym VAT.