Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, pod warunkiem że infrastruktura ta służy wyłącznie wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wniesienie przez X aportem do sp. z o.o. dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa – A i B – stanowi czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, wobec czego spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tego tytułu.
Przekazanie nieruchomości z majątku spółki jawnej do majątku prywatnego wspólników może stanowić odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, jeśli spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nieruchomości.
Preproporcja i proporcja sprzedaży uprawniają Gminę do częściowego odliczenia VAT od inwestycji, niezależnie od finansowania z Polskiego Ładu. Dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania, gdyż nie jest dopłatą do ceny usług.
Sprzedaż nieruchomości zabudowanej w drodze licytacji komorniczej nie podlega opodatkowaniu VAT, jeśli właściciele nie spełniają definicji podatnika VAT. Nieruchomość użytkowana prywatnie nie stanowi działalności gospodarczej, co wyklucza obowiązek podatkowy zgodnie z art. 15 ustawy o VAT.
Oddział spółki zagranicznej w Polsce wyodrębniony jako zorganizowana część przedsiębiorstwa podlega wyłączeniu z opodatkowania VAT przy transakcji zbycia. Odpowiedzialność za zrealizowane obowiązki podatkowe przed dniem wyodrębnienia pozostaje przy spółce dzielonej.
Wycofanie nieruchomości z majątku spółki do prywatnego majątku wspólników jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów, pod warunkiem uprzedniego wykorzystania prawodzielności do odliczenia podatku naliczonego. Zwolnieniu od podatku VAT podlegać mogą jedynie te dostawy, gdzie od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres nie krótszy niż dwa lata.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w zakresie wykorzystywania towarów i usług do czynności opodatkowanych, zaś proporcjonalne odliczenie odnosi się do wydatków służących również innym celom niż działalność gospodarcza, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2a ustawy o VAT.
Środki finansowe od WFOŚiGW, przekazywane w ramach programu 'Czyste Powietrze', nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, lecz opodatkowane wynagrodzenie, dla którego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.
Zwrot kaucji związanej z użyciem żetonów w grze karcianej niemającej charakteru hazardowego nie stanowi przychodu ani wygranej, w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier hazardowych, gdyż brak tu przesłanek gry oferującej nagrody pieniężne.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych, stosując prewspółczynnik metrażowy jako najpełniej oddający specyfikę wykorzystywania infrastruktury do czynności podlegających opodatkowaniu.
Sprzedaż nieruchomości jako gospodarstwa rolnego w drodze licytacji komorniczej nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa i podlega opodatkowaniu VAT. Brak wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego, oraz funkcjonalnego uniemożliwia uznanie zbycia za niepodlegające VAT transakcje zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Środki z rezerwy subwencji ogólnej, otrzymane przez gminę na inwestycje kanalizacyjne, nie podlegają opodatkowaniu VAT, o ile nie mają bezpośredniego wpływu na cenę usług odpłatnych. Wydatki związane z budową służącą wyłącznie opodatkowanej działalności dają pełne prawo do odliczenia VAT.
Wniesienie aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do spółki komunalnej nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jest działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, z podstawą opodatkowania równą wartości netto aktywów pomniejszonej o VAT. Gmina ma prawo do korekty podatku naliczonego adekwatnie do okresu użytkowania
Sprzedaż niezabudowanej działki nr 1 w ramach egzekucji komorniczej stanowi opodatkowaną VAT dostawę towarów, gdyż spółka jako dłużnik działała w charakterze podatnika, a przedmiotowa działka będąc terenem budowlanym, nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku.
Sprzedaż posiłków realizowana przez gminną stołówkę na rzecz odbiorców niebędących uczniami szkół podstawowych podlega opodatkowaniu VAT. Obowiązek ewidencji na kasie fiskalnej dotyczy tylko sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
Dostarczenie wody i odbiór ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez Gminę stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo odliczyć część podatku naliczonego z wydatków inwestycyjnych infrastruktury, stosując prewspółczynnik metrażowy.
Kara umowna w postaci opłaty jednorazowej i manipulacyjnej dochodzona w związku z wcześniejszym zakończeniem umowy lub uniemożliwieniem świadczenia usługi jest wynagrodzeniem za świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, dokumentowana fakturą, nie zaś notą obciążeniową.
Działania Województwa jako organu władzy publicznej, realizujące zadania publiczne bez charakteru zarobkowego, nie stanowią czynności opodatkowanych VAT, a wydatki na te działania nie dają prawa do odliczenia VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż brak jest związku z czynnościami opodatkowanymi.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków przez Gminę na rzecz Odbiorców zewnętrznych stanowi działalność opodatkowaną VAT. Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną, z wyliczeniem według wskaźnika proporcjonalnego do ilości dostarczanej wody lub odprowadzanych ścieków.
Korekty cen transferowych (korekty dochodowości) realizowane między spółką a podmiotami zależnymi, mające na celu wyrównanie poziomu dochodowości do warunków rynkowych, nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż nie stanowią odrębnej usługi ani nie odnoszą się do indywidualnych transakcji, lecz ogólnej działalności gospodarczej.
Nieodpłatne udostępnienie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez Gminę na rzecz Spółki w ramach realizacji zadań własnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Odpłatne udostępnianie toalety publicznej przez gminę, w ramach umowy cywilnoprawnej, stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina, działająca jako podatnik, ma prawo do korekty podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych, zgodnie z regulacjami art. 91 ustawy o VAT.
Rozliczenia w ramach porozumień konsorcjalnych, nie stanowiące wzajemnego świadczenia usług ani dostaw towarów, nie podlegają opodatkowaniu VAT, według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Dokumentowanie tych rozliczeń może być dokonane notami księgowymi, bez konieczności wystawiania faktur.