Wydatek poniesiony przez podatnika na współfinansowanie infrastruktury drogowej, służącej jego działalności gospodarczej, w oparciu o umowę cywilnoprawną nie stanowi darowizny i może zostać uznany za koszt uzyskania przychodów, jeśli przyczynowo wpływa na przychody, jest definitywny i prawidłowo udokumentowany.
Wydatki na przebudowę infrastruktury drogowej, stanowiące koszty uzyskania przychodu, powinny być ujęte w dacie ich poniesienia, a nie w momencie zakończenia inwestycji, co znajduje oparcie w art. 22 ust. 5c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wydatki poniesione na tymczasową przebudowę drogi publicznej przez podatnika mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty pośrednie, gdy stanowią konieczny element prowadzenia i realizacji inwestycji generującej przychody, w myśl art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.
Wydatki poniesione na budowę tymczasowych dróg i placów składowych na czas inwestycji stanowią wartość początkową środków trwałych, jako że są związane z wytworzeniem budowli na cudzym gruncie i będą amortyzowane jako inwestycje w cudzych środkach trwałych, a nie jako koszty uzyskania przychodów.
Wydatki poniesione na remont, przebudowę i budowę trwałych dróg publicznych, które stanowią inwestycję wspierającą działalność gospodarczą podatnika, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, pod warunkiem udokumentowania ich związku z realizowaną inwestycją oraz traktowania ich jako wydatki definitywne i właściwie udokumentowane
Wydatki poniesione przez spółkę na modernizację infrastruktury drogowej jako integralny element realizowanej inwestycji niedrogowej mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z przyszłymi przychodami spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wydatki poniesione przez spółkę na realizację inwestycji stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodu i mogą zostać rozpoznane jako takie w momencie ich przekazania na rzecz gminy lub PWiK.
Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związaną z kosztami przebudowy drogi, jeżeli inwestycja ta jest bezpośrednio związana z jego czynnościami opodatkowanymi, pod warunkiem, że inne przesłanki określone w art. 88 ustawy nie znajdą zastosowania.
Wydatki poniesione na budowę zjazdu będą stanowić, koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, ponieważ nie przyczyniają się bezpośrednio do wygenerowania określonego przychodu Spółki, a jedynie pośrednio wpływają na możliwość wygenerowania przychodu. Są to, więc koszty racjonalnie i gospodarczo uzasadnione.
Spółka będzie uprawniona do zaliczenia wydatków poniesionych na przebudowę odcinka drogi publicznej do kosztów uzyskania przychodu. Wydatki poniesione na budowę drogi publicznej stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu inne niż bezpośrednio związane z przychodami, stosownie do treści art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p. Wydatki poniesione na przebudowę odcinka drogi publicznej przez Spółkę można zaliczyć
W rozpatrywanej sprawie wydatki związane z wartością gruntu niepodlegającego amortyzacji oraz niezamortyzowaną część dotyczącą budowali posadowionych na wywłaszczonym gruncie, który przekazano na rzecz Gminy, a za który Spółka otrzymała odszkodowanie można zaliczyć do kosztów podatkowych w momencie otrzymania odszkodowania.
W zakresie zaliczenia wydatków na Inwestycję drogową do kosztów uzyskania przychodów i moment ich potrącenia.
Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji
Opodatkowanie przekazanych Państwu środków finansowych na poczet realizacji inwestycji drogowej oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji.
Dotyczy ustalenia: - czy wydatki na realizację umowy drogowej w Modelu rzeczowym podlegają zaliczeniu do kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami w rozumieniu art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w momencie przekazania infrastruktury na rzecz zarządcy drogi, - czy wydatki na realizację umowy drogowej w Modelu partycypacyjnym podlegają zaliczeniu do kosztów innych
Udział w kosztach realizacji drogi (...) wraz z kanalizacją deszczową oraz sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej nie będzie stanowić wynagrodzenia za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zaliczenie wydatków na Inwestycję drogową do kosztów uzyskania przychodów i moment ich potrącenia.
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów Nieruchomości przekazanej na rzecz Gminy.
Otrzymane przez Państwa środki finansowe nie stanowią wynagrodzenia za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kosztów realizacji infrastruktury drogowej
Nieodpłatne przekazanie Miastu projektu Inwestycji Drogowej, w tym towarzyszących mu praw autorskich oraz nieodpłatne zrealizowanie na rzecz Miasta Inwestycji Drogowej przez Państwa, jako Lidera Konsorcjum, nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ustalenie, czy: - wydatki poniesione za zakup gruntu na którym zostały wydzielone drogi, a które zostaną przekazane nieodpłatnie lub odpłatnie zbyte za symboliczną kwotę, Gminie stanowią w Spółce koszt uzyskania przychodu w momencie w momencie poniesienia wydatku (zakupu gruntu), - wydatki poniesione na budowę infrastruktury stanowią koszt uzyskania przychodu w Spółce i Spółka ma prawo zaliczyć je
niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT wydania przez Spółkę kruszywa w celu wykorzystania go do budowy drogi przez Gminę, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie przez Spółkę usług transportu kruszywa z zakładu Spółki na plac budowy nowej drogi, brak obowiązku wykazania VAT należnego w związku z dostarczeniem
Skutki podatkowe wywłaszczenia gruntu przez Gminę na realizację Inwestycji drogowej