Porady i artykuły

Artykuł
21.03.2019 Kadry i płace

Pracodawca powinien prowadzić ewidencję czasu pracy dla każdego pracownika. Może ją obecnie prowadzić zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej. Nie ma też przeszkód, żeby część dokumentacji prowadzić w formie papierowej, a resztę w formie elektronicznej.

Artykuł
05.03.2019 Kadry i płace

Akta osobowe pracowników dzielimy od 1 stycznia 2019 r. na cztery części: A, B, C i D. W części A należy przechowywać dokumenty związane z ubieganiem się o zatrudnienie, w części B - dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy i przebiegu zatrudnienia, a w części C - dokumenty w zakresie ustania stosunku pracy. Natomiast w nowej części D akt osobowych należy składać dokumenty dotyczące ponoszenia

Artykuł
08.02.2019 Kadry i płace

Obowiązkiem pracodawcy jest założenie i prowadzenie odrębnie dla każdego pracownika akt osobowych, będących częścią dokumentacji pracowniczej. Po zmianach przepisów od 1 stycznia 2019 r. akta osobowe powinny się składać z 4 części: A, B, C i D, a nie - tak jak dotychczas - tylko z 3 części. Jednak nowe zasady prowadzenia akt osobowych stosujemy jedynie do pracowników, którzy zostali zatrudnieni od

Artykuł

W 2019 r. wejdą w życie duże nowelizacje przepisów w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych. Najważniejsze z nich dotyczą nowych zasad prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej oraz pracowniczych planów kapitałowych.

Porada
02.05.2016 Kadry i płace

Dokumenty w aktach osobowych mają być ponumerowane chronologicznie. W razie ukarania pracownika karą porządkową informację o tym umieszcza się w aktach osobowych, a po upływie roku nienagannej pracy usuwa. Jak zgodnie z prawem usunąć dokumenty o nałożonej karze porządkowej, aby nie powstawała luka po usuniętym dokumencie? Pomimo bowiem usunięcia informacji o ukaraniu pracownika przez tę lukę w aktach

Porada
17.06.2015 Kadry i płace

Nałożyliśmy na pracownika karę upomnienia za nieprofesjonalną obsługę klienta. Po 6 miesiącach związek zawodowy napisał do nas pismo z prośbą o usunięcie z akt pracownika zawiadomienia o nałożeniu tej kary. Zgodziliśmy się, ale po tygodniu od anulowania kary pracownik ponownie w sposób niekulturalny odnosił się do klienta. Tym razem udzieliliśmy pracownikowi nagany. Czy w aktach osobowych możemy przechowywać

Porada
12.06.2013 Kadry i płace

Pracownika zatrudnionego na 3-miesięczny okres próbny ukaraliśmy karą upomnienia za 1-dniową nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy. Po zakończeniu okresu próbnego nie przedłużyliśmy z nim umowy o pracę. Po 2-miesięcznej przerwie na nowo przyjęliśmy tego pracownika do pracy. Do założonych przy pierwszej umowie akt osobowych wpięliśmy nową umowę o pracę. Czy w aktach osobowych pracownika możemy pozostawić

Porada
28.04.2012 Kadry i płace

Wręczyliśmy pracownikowi karę upomnienia za opuszczenie stanowiska pracy bez wiedzy przełożonego. Pracownik odwołał się od kary i w tej sytuacji postanowiliśmy zamienić upomnienie na tzw. uwagę służbową jako łagodniejszą karę. Czy tę uwagę służbową można przechowywać w aktach osobowych pracownika i kiedy ewentualnie ją usunąć?

Porada
22.11.2010 Kadry i płace

Ukaraliśmy pracownika karą nagany za picie alkoholu w czasie pracy. Za parę dni minie rok od jego ukarania. Pracownik jest obecnie na jednomiesięcznym wypowiedzeniu, które otrzymał z powodu utraty do niego zaufania spowodowanej wprowadzeniem w błąd przełożonego. Nie chcemy usuwać odpisu zawiadomienia o ukaraniu pracownika z akt osobowych, ponieważ w przypadku odwołania się do sądu pracy będziemy mogli

Artykuł
07.09.2010 Kadry i płace

Pracodawca, który zatrudnia chociażby jednego pracownika, musi sporządzić i prowadzić dokumentację pracowniczą. Wiele z tych dokumentów ma określoną przepisami formę, zgodnie z którą pracodawca musi je sporządzać lub wypełniać. Pozostałe dokumenty pracownicze pracodawca musi stworzyć we własnym zakresie.

Porada
22.08.2010 Kadry i płace

Pracodawca, na okoliczność pewnych zdarzeń związanych z przebiegiem pracy pracowników, sporządza notatki służbowe lub prosi innych pracowników o ich sporządzenie. Czy tego rodzaju notatki można zamieszczać w aktach osobowych pracowników?