Województwo nie ma prawa do odliczenia VAT w związku z projektem, gdyż nabywane towary i usługi służą wyłącznie zadaniom publicznym niepodlegającym opodatkowaniu.
W kontekście art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur za usługi i koszty związane z transakcjami inwestycyjnymi, o ile te transakcje pośrednio wspierają działalność opodatkowaną VAT podatnika.
Sprzedaż nieruchomości A, będącej przedmiotem dzierżawy, przez małżonków posiadających wspólność majątkową, podlega opodatkowaniu VAT, a podatnikiem jest Sprzedająca 1. Sprzedaż nie jest zwolniona z VAT i nabywca ma prawo do odliczenia VAT naliczonego. Sprzedający 2 nie jest uznawany za podatnika w tej transakcji.
Jednostkom samorządu terytorialnego, działającym w reżimie publicznoprawnym, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur, gdy zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Podatnikowi przysługuje prawo do zastosowania własnej metody ustalenia proporcji odliczenia VAT naliczonego, jeżeli sposób ten lepiej odzwierciedla specyfikę prowadzonej działalności niż metoda wskazana w rozporządzeniu. Gmina może zastosować pre-współczynnik oparty na wpływach netto z transakcji zewnętrznych, gdy taki sposób lepiej odzwierciedla obiektywne wykorzystanie obiektów w działalności opodatkowanej
Gmina Miasto ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków na budowę Centrum, stosując proporcję opartą na średniorocznej liczbie osób korzystających odpłatnie z Centrum, co najlepiej odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie inwestycji do celów opodatkowanych, w zgodności z wyrokami WSA i NSA.
Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z o.o. nie stanowi czynności opodatkowanej VAT. Przekształcenie nie rodzi obowiązków korekty podatku naliczonego ani obowiązku sporządzenia spisu z natury. Przekształcona spółka może korzystać z sukcesji podatkowej i wystawiać faktury korygujące.
W przypadku jednostek samorządu terytorialnego dokonujących przesunięcia środków trwałych między jednostkami organizacyjnymi, korekta VAT powinna być kontynuowana z uwzględnieniem prewspółczynnika właściwego dla jednostki przejmującej i jej działalności mieszanej, zgodnie z zasadami art. 91 ustawy o VAT.
Podatnikowi, który prowadzi działalność gospodarczą w nieruchomości o przeznaczeniu mieszanym, przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT proporcjonalnego do powierzchni wykorzystywanej gospodarczo, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, z zastrzeżeniem formalnych wymogów dokumentacyjnych.
W przypadku wydatków na psa pełniącego funkcję stróża, aby odliczyć podatek VAT, konieczne jest jednoznaczne wykazanie, że wydatki te mają bezpośredni związek z działalnością gospodarczą. Bezpośrednie przypisanie do działalności jest trudne, gdy pies strzeże zarówno majątku firmowego, jak i prywatnego w miejscu zamieszkania.
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją węzła przesiadkowego, gdyż obiekty te będą służyły zarówno do działalności gospodarczej, jak i celów publicznoprawnych. Odliczenie VAT musi być ograniczone, z wyjątkiem wydatków bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną.
Przemieszczenie towarów z Polski do Wielkiej Brytanii nie stanowi eksportu towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, gdyż przekazanie prawa do rozporządzania towarem nie następuje w Polsce. Z tego powodu transakcja nie wymaga wykazania jako eksport w JPK_V7M.
Zmiana przeznaczenia budynku na cele najmu opodatkowanego VAT przed jego oddaniem do użytkowania uzasadnia jednorazową korektę i pełne odliczenie VAT według art. 91 ust. 8 i 7d ustawy o VAT, mimo początkowego przeznaczenia budynku do czynności zwolnionych.
Wydatki ponoszone na utrzymanie psa, niewykazujące bezpośredniego związku z uzyskiwanymi przychodami ani nie mające charakteru kosztów ogólnych przedsiębiorstwa, nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego od VAT; charakter zachowań psa należy do sfery wsparcia osobistego, nie działalności gospodarczej.
Powiat X w transakcji zamiany nieruchomości z Gminą Y działa jako podatnik VAT, gdyż czynność ma charakter cywilnoprawny. Mimo iż zamiana nieruchomości podlega opodatkowaniu, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego potwierdzono ze względu na nieużywanie nabytych nieruchomości do czynności opodatkowanych.
Możliwość zastosowania prewspółczynnika jednostki budżetowej do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od wykonawcy wykonującego budowę sieci kanalizacji sanitarnej.
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków na sprzęt myśliwski oraz usługi związane z polowaniami.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z termomodernizacją budynków użyteczności publicznej (w tym montaż paneli fotowoltaicznych).
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z opłatami leasingowymi oraz wydatków bieżących związanych z utrzymaniem i eksploatacją przyczepy kempingowej.
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie przyczepy oraz wydatków eksploatacyjnych związanych z jej użytkowaniem.
Podatek od towarów i usług w zakresie dotyczącym prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury zakupu Lokalu oraz w części dotyczącej prawa do wykazania całego podatku naliczonego wynikającego z faktury zakupu Lokalu jednorazowo w JPK_VAT w deklaracji składanej za okres, w którym doszło do zmiany przeznaczenia Lokalu i w części dotyczącej sposobu wykazywania w JPK_VAT z deklaracją
Ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na wyżywienie oraz opiekę weterynaryjną Psów nie spełniają podstawowego warunku wynikającego z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków na wyżywienie oraz opiekę weterynaryjną Psów.
Prawo do odzyskania podatku VAT w związku z zakupem sprzętu medycznego.