Nie uznaje się gminy za podatnika VAT w zakresie czynności przekazywania użytkowania wieczystego na rzecz spółki na mocy decyzji wojewody. Takie ustanowienie nie spełnia definicji odpłatnej dostawy towarów ani nie rodzi obowiązku podatkowego w VAT.
CIT - w zakresie uznania wydatków z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste za lata 2014-2021 jako koszty uzyskania przychodów Spółki w roku podatkowym 2022.
24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy tzw. tarczy antykryzysowej 4.0. Jest to kolejna modyfikacja tarczy antykryzysowej wprowadzającej szczególne rozwiązania prawne łagodzące skutki ekonomiczne epidemii COVID-19. W publikacji przedstawiamy, jakie rozwiązania zostały wprowadzone tarczą 4.0.
Jaką stawkę VAT należy stosować od 2011r. w stosunku do rocznych opłat za wieczyste użytkowanie gruntów (budowlanych, przeznaczonych pod zabudowę lub zabudowanych), w przypadku umów notarialnych zawartych w okresie po 1 maja 2004r. do końca 2010r.?
Przedsiębiorcy w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dość często wykorzystują grunty stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego (lub Skarbu Państwa). Grunty te mogą być bowiem oddawane w użytkowanie wieczyste, w wyniku czego oddający w użytkowanie nadal pozostaje właścicielem gruntu, natomiast użytkownik nabywa prawa zbliżone do praw właściciela.
Czy należy uznać, iż ze względu na roczny charakter opłat za użytkowanie wieczyste, począwszy od dnia 1 stycznia 2005 r. opłaty pobierane corocznie, od wszystkich użytkowników wieczystych powiększone będą o podatek VAT w stawce podstawowej 22% również w przypadku, gdy prawo użytkowania wieczystego powstało przed wejściem w życie przepis ów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r.