Porady i artykuły

Artykuł aktualny
08.09.2021 Podatki

7 września oraz 1 października 2021 r. weszły w życie zmiany w ustawie o VAT wprowadzone w ramach tzw. pakietu SLIM VAT 2. W artykule omawiamy te zmiany oraz ich praktyczne skutki na konkretnych przykładach.

Artykuł
19.11.2018 Podatki

Do 31 stycznia 2019 r. wszyscy płatnicy muszą przekazać urzędom skarbowym informacje podatkowe za 2018 r. Podatnicy otrzymają je w terminie do końca lutego 2019 r. Pracodawcy składający informacje za nie więcej niż 5 podatników nie będą mogli przesłać ich w formie dokumentu pisemnego, lecz elektronicznie. Natomiast od 2020 r. w miesiącu przekroczenia przez pracownika I progu podatkowego pracodawca

Artykuł
22.10.2018 Kadry i płace

Od 1 października 2018 r. obowiązują znowelizowane wzory informacji i deklaracji składanych do PFRON. Modyfikacje tych dokumentów wynikają ze zmian w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, uchwalonych 6 czerwca 2018 r., i mają charakter dostosowujący. Publiczne i niepubliczne przedszkola włączono do grupy pracodawców zwolnionych z wpłat na PFRON, jeżeli

Artykuł
01.08.2018 Kadry i płace

Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągający co najmniej 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest zobowiązany do dokonywania miesięcznych wpłat na PFRON. W wyniku nowelizacji przepisów podmiotami, które będą musiały dokonywać wpłat na PFRON, począwszy od wpłat za styczeń 2019 r., będą również pracodawcy prowadzący zakłady

Artykuł
01.07.2018

Na podstawie projektów opublikowanych od 1 do 20 listopada 2011 r.

Artykuł
01.07.2018

Na podstawie aktów prawnych opublikowanych od 29 października do 18 listopada 2011 r.

Artykuł
01.07.2018

Na podstawie aktów prawnych opublikowanych do 18 listopada 2011 r.

Artykuł
01.07.2018
Artykuł
01.07.2018
Artykuł
01.07.2018 Kadry i płace

Pracodawcy, którzy w najbliższym czasie planują zatrudnić osoby bezrobotne w wieku do 30 lat i po 50. roku życia, mogą skorzystać z nowych form wsparcia finansowego oferowanego przez starostę, w tym m.in. ze świadczenia aktywizacyjnego, refundacji składek ZUS czy premii pieniężnej. Nowością jest też grant na utworzenie stanowiska pracy w formie telepracy, który za każdego skierowanego bezrobotnego

Artykuł
27.06.2018 Podatki

Od 1 lipca 2015 r. zmieniła się właściwość organów upoważnionych do wydawania podatkowych interpretacji indywidualnych (ORD-IN). Obowiązuje również nowy wzór wniosku o wydanie takiej interpretacji. Ponadto opłata za złożenie wniosku o interpretację może być wniesiona wyłącznie przelewem na rachunek właściwego organu.

Artykuł
31.05.2017

Od 1 czerwca 2017 r. usprawniono przebieg postępowań administracyjnych i sądowoadministracyjnych. Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść strony, milczące załatwienie sprawy, sprzeciw od decyzji, mediacje w postępowaniu administracyjnym - to tylko niektóre z nowych rozwiązań przewidzianych dla pracodawców. Nowe przepisy obowiązują w sprawach wszczętych od 1 czerwca 2017 r., co oznacza, że postępowania

Artykuł
04.05.2017 Podatki

Od 1 czerwca 2017 r. skargi na podatkowe interpretacje indywidualne płatnicy będą mogli kierować bezpośrednio do wojewódzkich sądów administracyjnych bez wzywania organu podatkowego do usunięcia naruszenia prawa (zmiany z urzędu interpretacji wydanej przez ten organ). Zmianę w tym zakresie wprowadziła ustawa o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw.

Artykuł
17.03.2017 Podatki

Podatnicy i płatnicy mogą od 1 stycznia 2017 r. korzystać z ogólnych wyjaśnień przepisów prawa podatkowego oraz powoływać się na utrwaloną praktykę interpretacyjną organów podatkowych. Należy przez nią rozumieć wyjaśnienia zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, przeważające w interpretacjach indywidualnych wydawanych w takich samych stanach faktycznych lub w odniesieniu do takich

Porada
17.03.2016 Kadry i płace

Na skutek wydłużenia okresów wypowiedzenia umów na czas określony od 22 lutego 2016 r. pracodawcy musieli zmienić pracownikom informację o warunkach zatrudnienia. Zmiany tej trzeba będzie dokonać najpóźniej do 22 marca 2016 r. w przypadku pracowników, którzy mają podaną informację o warunkach zatrudnienia poprzez wskazanie przepisów.

Porada
02.03.2016 Podatki

Od 1 stycznia 2016 r. można ustanowić pełnomocnika dla nieobecnej osoby lub niemogącej prawidłowo działać firmy (np. z uwagi na brak zarządu). Natomiast od 1 lipca 2016 r. płatnik będzie mógł wyznaczyć jako pełnomocnika ogólnego biuro rachunkowe lub doradcę podatkowego, którego upoważni do działania w swoim imieniu we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości

Artykuł
17.02.2016 Kadry i płace

Od 22 lutego 2016 r. pracodawcy będą mogli podpisać z tym samym pracownikiem umowę na czas określony maksymalnie na 33 miesiące. Zmienią się też okresy wypowiedzenia dla umów na czas określony, które będą uzależnione od długości zatrudnienia u danego pracodawcy. W związku z tym trzeba będzie zmienić pracownikom informację o warunkach zatrudnienia w zakresie okresu wypowiedzenia.

Porada
17.11.2015 Podatki

Po 31 grudnia 2015 r. płatnik nie otrzyma interpretacji indywidualnej, gdy jego zapytanie pokrywa się z wydaną w tym zakresie interpretacją ogólną. Ponadto przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną nie będą mogły być przepisy prawa podatkowego regulujące właściwość, a także uprawnienia i obowiązki organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej. Płatnik nie będzie miał zatem możliwości zapytania

Artykuł
29.03.2014 Podatki

Prawo podatkowe ulega częstym zmianom, a interpretacja podatkowa obowiązuje i chroni podatnika tylko do czasu zmiany przepisów, na podstawie których została wydana. Nie każda zmiana przepisów jednak sprawia, że interpretacja wygasa. Warto wiedzieć, że interpretacja nie wygaśnie z powodu formalnych zmian w przepisach ani z powodu zmiany stanowiska organów podatkowych.

Porada
22.12.2011 Podatki

Od 1 stycznia 2012 r. płatnicy powinni korzystać z nowych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych PIT obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Zmiany w formularzach mają przede wszystkim charakter aktualizacyjny i dostosowujący do zmian w przepisach.

Artykuł
17.08.2011 Kadry i płace

Odformalizowanie procedur kontrolnych, poprzez stosowanie poleceń ustnych oraz możliwość odstąpienia przez inspektora pracy od stosowania sankcji wobec pracodawcy naruszającego przepisy prawa pracy, to najważniejsze zmiany wprowadzone w wyniku nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Obowiązuje ona od 8 sierpnia 2011 r.