7 września oraz 1 października 2021 r. weszły w życie zmiany w ustawie o VAT wprowadzone w ramach tzw. pakietu SLIM VAT 2. W artykule omawiamy te zmiany oraz ich praktyczne skutki na konkretnych przykładach.
Do 31 stycznia 2019 r. wszyscy płatnicy muszą przekazać urzędom skarbowym informacje podatkowe za 2018 r. Podatnicy otrzymają je w terminie do końca lutego 2019 r. Pracodawcy składający informacje za nie więcej niż 5 podatników nie będą mogli przesłać ich w formie dokumentu pisemnego, lecz elektronicznie. Natomiast od 2020 r. w miesiącu przekroczenia przez pracownika I progu podatkowego pracodawca
Od 1 października 2018 r. obowiązują znowelizowane wzory informacji i deklaracji składanych do PFRON. Modyfikacje tych dokumentów wynikają ze zmian w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, uchwalonych 6 czerwca 2018 r., i mają charakter dostosowujący. Publiczne i niepubliczne przedszkola włączono do grupy pracodawców zwolnionych z wpłat na PFRON, jeżeli
Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągający co najmniej 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest zobowiązany do dokonywania miesięcznych wpłat na PFRON. W wyniku nowelizacji przepisów podmiotami, które będą musiały dokonywać wpłat na PFRON, począwszy od wpłat za styczeń 2019 r., będą również pracodawcy prowadzący zakłady
Na podstawie projektów opublikowanych od 1 do 20 listopada 2011 r.
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych od 29 października do 18 listopada 2011 r.
Na podstawie aktów prawnych opublikowanych do 18 listopada 2011 r.
Pracodawcy, którzy w najbliższym czasie planują zatrudnić osoby bezrobotne w wieku do 30 lat i po 50. roku życia, mogą skorzystać z nowych form wsparcia finansowego oferowanego przez starostę, w tym m.in. ze świadczenia aktywizacyjnego, refundacji składek ZUS czy premii pieniężnej. Nowością jest też grant na utworzenie stanowiska pracy w formie telepracy, który za każdego skierowanego bezrobotnego
Od 1 lipca 2015 r. zmieniła się właściwość organów upoważnionych do wydawania podatkowych interpretacji indywidualnych (ORD-IN). Obowiązuje również nowy wzór wniosku o wydanie takiej interpretacji. Ponadto opłata za złożenie wniosku o interpretację może być wniesiona wyłącznie przelewem na rachunek właściwego organu.
Od 1 czerwca 2017 r. usprawniono przebieg postępowań administracyjnych i sądowoadministracyjnych. Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść strony, milczące załatwienie sprawy, sprzeciw od decyzji, mediacje w postępowaniu administracyjnym - to tylko niektóre z nowych rozwiązań przewidzianych dla pracodawców. Nowe przepisy obowiązują w sprawach wszczętych od 1 czerwca 2017 r., co oznacza, że postępowania
Od 1 czerwca 2017 r. skargi na podatkowe interpretacje indywidualne płatnicy będą mogli kierować bezpośrednio do wojewódzkich sądów administracyjnych bez wzywania organu podatkowego do usunięcia naruszenia prawa (zmiany z urzędu interpretacji wydanej przez ten organ). Zmianę w tym zakresie wprowadziła ustawa o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw.
Podatnicy i płatnicy mogą od 1 stycznia 2017 r. korzystać z ogólnych wyjaśnień przepisów prawa podatkowego oraz powoływać się na utrwaloną praktykę interpretacyjną organów podatkowych. Należy przez nią rozumieć wyjaśnienia zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, przeważające w interpretacjach indywidualnych wydawanych w takich samych stanach faktycznych lub w odniesieniu do takich
Na skutek wydłużenia okresów wypowiedzenia umów na czas określony od 22 lutego 2016 r. pracodawcy musieli zmienić pracownikom informację o warunkach zatrudnienia. Zmiany tej trzeba będzie dokonać najpóźniej do 22 marca 2016 r. w przypadku pracowników, którzy mają podaną informację o warunkach zatrudnienia poprzez wskazanie przepisów.
Od 1 stycznia 2016 r. można ustanowić pełnomocnika dla nieobecnej osoby lub niemogącej prawidłowo działać firmy (np. z uwagi na brak zarządu). Natomiast od 1 lipca 2016 r. płatnik będzie mógł wyznaczyć jako pełnomocnika ogólnego biuro rachunkowe lub doradcę podatkowego, którego upoważni do działania w swoim imieniu we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości
Od 22 lutego 2016 r. pracodawcy będą mogli podpisać z tym samym pracownikiem umowę na czas określony maksymalnie na 33 miesiące. Zmienią się też okresy wypowiedzenia dla umów na czas określony, które będą uzależnione od długości zatrudnienia u danego pracodawcy. W związku z tym trzeba będzie zmienić pracownikom informację o warunkach zatrudnienia w zakresie okresu wypowiedzenia.
Po 31 grudnia 2015 r. płatnik nie otrzyma interpretacji indywidualnej, gdy jego zapytanie pokrywa się z wydaną w tym zakresie interpretacją ogólną. Ponadto przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną nie będą mogły być przepisy prawa podatkowego regulujące właściwość, a także uprawnienia i obowiązki organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej. Płatnik nie będzie miał zatem możliwości zapytania
Prawo podatkowe ulega częstym zmianom, a interpretacja podatkowa obowiązuje i chroni podatnika tylko do czasu zmiany przepisów, na podstawie których została wydana. Nie każda zmiana przepisów jednak sprawia, że interpretacja wygasa. Warto wiedzieć, że interpretacja nie wygaśnie z powodu formalnych zmian w przepisach ani z powodu zmiany stanowiska organów podatkowych.
Od 1 stycznia 2012 r. płatnicy powinni korzystać z nowych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych PIT obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Zmiany w formularzach mają przede wszystkim charakter aktualizacyjny i dostosowujący do zmian w przepisach.
Odformalizowanie procedur kontrolnych, poprzez stosowanie poleceń ustnych oraz możliwość odstąpienia przez inspektora pracy od stosowania sankcji wobec pracodawcy naruszającego przepisy prawa pracy, to najważniejsze zmiany wprowadzone w wyniku nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Obowiązuje ona od 8 sierpnia 2011 r.