Zaniechanie poboru podatku dochodowego od umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego jest możliwe wyłącznie w części, w której kredyt został zaciągnięty na wydatki opisane w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i rozporządzeniu Ministra Finansów.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przyjął, że z rozporządzenia CHF wynika możliwość zaniechania poboru podatku w przypadku umorzenia kredytów na cele mieszkaniowe, zaciągniętych zarówno na potrzeby kredytobiorców, jak i ich dzieci, spełniając kryteria dotyczące jednej inwestycji mieszkaniowej.
Umorzenie kwot kapitału kredytów hipotecznych, zaciągniętych na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, kwalifikuje się jako przychód z innych źródeł, ale może podlegać zaniechaniu poboru podatku, jeśli zachodzą okoliczności przewidziane w rozporządzeniu Ministra Finansów z 11 marca 2022 r.
Umorzenie wierzytelności z kredytu hipotecznego, które obejmuje środki na refinansowanie, nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r., chyba że spełnione są wszystkie warunki dotyczące kredytów mieszkaniowych. Refinansowanie nie stanowi celu mieszkaniowego, co wyklucza zaniechanie podatkowe.
Umorzenie kwoty kredytu hipotecznego zaciągniętego na refinansowanie własnych nakładów nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów, w przeciwieństwie do umorzenia kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na cele zgodne z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o PIT.
Umorzenie kredytu hipotecznego dotyczącego dwóch różnych lokali nie kwalifikuje się do zaniechania poboru podatku dochodowego, gdyż nie dotyczy jednej inwestycji mieszkaniowej w rozumieniu przepisów podatkowych.
Zaniechanie poboru podatku w związku z umorzeniem zobowiązania z drugiego kredytu hipotecznego.
Możliwość skorzystania z zaniechania poboru podatku dochodowego w sytuacji gdy w umowie kredytowej wskazano, że kredytu udzielono na zakup mieszkania i dowolny cel konsumpcyjny
Uznanie, że w przypadku nie podjęcia przez Wnioskodawcę kolejnych czynności związanych z procesem inwestycyjnym, pomimo że nie został on zakończony, Wnioskodawca zachowuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Możliwości skorzystania z zaniechania od umorzonej kwoty wierzytelności (kredyt na zakup dwóch mieszkań).
Możliwość skorzystania z zaniechania poboru podatku z tytułu umorzenia kredytu zaciągniętego na zakup dwóch lokali mieszkalnych.
Rozliczenie inwestycji dotyczącej wykonania otworu badawczo-rozwojowego wód termalnych.
Skutki podatkowe w związku z zawarciem ugody przez Bank i otrzymaniem zwrotu przez kredytobiorcę.
Prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków (zakupów) poniesionych na realizację inwestycji, oraz braku obowiązku dokonania korekty od tych wydatków (zakupów) dokonanych w trakcie realizacji inwestycji, która zostanie zaniechana.
Dotyczy obowiązków płatnika w zakresie sporządzenia informacji PIT- 11 w przypadku umorzenia kredytu.
W zakresie obowiązków płatnika z tytułu sporządzenia informacji PIT- 11 w przypadku umorzenia kredytu i pożyczki.
W zakresie ustalenia, czy: - wydatki związane bezpośrednio z zakończeniem realizacji Projektu, mogły być ujmowane bezpośrednio w koszty podatkowe na bieżąco (jako koszty uzyskania przychodów o charakterze pośrednim), - Spółka ma prawo zaliczyć w koszty uzyskania przychodów w roku (…) (jako koszty zaniechanej inwestycji) wartość pozostałych wydatków (nakładów) związanych z realizacją Projektu - które
brak obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w przypadku zaniechania inwestycji.
Czy prawidłowe będzie zakwalifikowanie przez Wnioskodawcę wydatków poniesionych na Inwestycję jako koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?
1. Czy wydatki poniesione z tytułu wynagrodzeń Zatrudnionych powinny być ujęte jako koszt uzyskania przychodu na zasadach ogólnych wynikających z art. 15 ustawy o CIT, czy powinny stanowić koszt wytworzenia środków trwałych, o którym mowa w art. 16g ust. 4 ustawy o CIT, jeżeli dotyczą: a) czynności dokonywanych w ramach Fazy 1 lub 2, tj. przed Akceptacją Zarządu, w tym związanych z projektami zaniechanymi
w zakresie ustalenia, czy wydatki poniesione przez Uczelnię na realizację Inwestycji, pomimo iż Uczelnia po poniesieniu tych wydatków dokona zaniechania jej realizacji, mogą zostać uznane za wydatki przeznaczone na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, i w konsekwencji, czy korzystają one ze zwolnienia wynikającego z ww. przepisu.
Prawo do odliczenia podatku od zaniechanej inwestycji oraz korekta.