Realizacja Farmy Fotowoltaicznej stanowi długoterminowy projekt z zakresu infrastruktury publicznej w rozumieniu art. 15c ust. 8 i 10 ustawy o CIT, co uprawnia do wyłączenia kosztów finansowania dłużnego przy wyliczaniu nadwyżki kosztów finansowania, w świetle zapewnienia ogólnego interesu publicznego oraz formy i struktury inwestycyjnej.
Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Podatnikowi będącemu współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego przysługuje prawo do odliczenia od dochodu wydatków poniesionych na materiały i urządzenia, w tym magazyny energii jako element instalacji fotowoltaicznej, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, jeśli wydatek został poniesiony ze środków własnych i spełnia kryteria określone w przepisach.
Usługi wynikające z instrumentu finansowego opartego na umowie vPPA zwolnione są z podatku VAT, jednak nie są klasyfikowane jako transakcje pomocnicze, tym samym powinny być uwzględnione przy kalkulacji proporcji VAT Wnioskodawcy.
Wprowadzenie przez gminę energii elektrycznej do sieci energetycznej stanowi działalność gospodarczą oraz odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Częściowe odliczenie VAT od infrastruktury dla budynków B i C, z uwzględnieniem prewspółczynnika i proporcji sprzedaży.
Przekazanie instalacji OZE po zakończeniu projektu gminnego nie powoduje powstania przychodu z nieodpłatnych świadczeń po stronie mieszkańców gminy, nie rodząc obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązku sporządzenia informacji PIT-11 przez gminę.
Podmiot korzystający ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeśli nabywane towary lub usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nawet jeśli innowacyjny projekt służy poprawie efektywności działalności zwolnionej.
Gmina realizująca inwestycję o charakterze publicznym, nie wykorzystującą nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych, nie posiada prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od tych zakupów, co skutkuje uznaniem VAT jako kosztu kwalifikowalnego.
Szpital, jako podmiot leczniczy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione z VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych usług związanych z realizacją projektu służącego do świadczenia usług medycznych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Rozliczenie podatku VAT przy sprzedaży energii uwzględnia ujemną wartość ceny jedynie jako element kalkulacyjny, nie zmieniając obowiązku wystawienia faktur na wartość dodatnią za okres rozliczeniowy. Natomiast ujemna suma wynagrodzenia za cały okres skutkuje uznaniem świadczenia usługi odbioru energii przez nabywcę na rzecz sprzedawcy.
W przypadku, gdy wynik kalkulacji rozliczenia za dostawę energii elektrycznej jest dodatni, Wytwórca wystawia fakturę VAT. Jeśli suma rozliczenia przybiera wartość ujemną, Spółka ma obowiązek wystawienia faktury za świadczenie usługi odbioru energii, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego, będąca czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z poszukiwaniami geotermalnymi, gdy realizowane są one w celu czynności opodatkowanych, bez względu na ostateczne wykorzystanie inwestycji z powodu czynników zewnętrznych niemających wpływu na zamierzenie inwestycyjne.
Spółka, w przypadku gdy Kontrahent zrezygnuje ze zwolnienia z VAT usług vPPA, zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te usługi, jeśli wykorzystywane są one w przeważającej mierze do czynności opodatkowanych VAT, spełniając przesłanki art. 86 ust. 1 i art. 43 ust. 22 ustawy o VAT.
Montaż systemów odnawialnych źródeł energii przez Gminę X, jako działanie w ramach zadań publicznych, nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi działalności gospodarczej zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, a tym samym Gmina nie działa jako podatnik.
W świetle UPTU, gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od inwestycji fotowoltaicznych, gdy instalacje służą działalności opodatkowanej, na zasadach prewspółczynnika, uwzględniając ustawowe kryteria wykorzystywania i brak pełnej alokacji wydatków do działalności gospodarczej.
Oddanie do sieci energii wyprodukowanej w użyczonej instalacji fotowoltaicznej nie jest odpłatną dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu VAT przez Gminę. Gmina nie ma prawa odliczenia VAT naliczonego od wydatków na inwestycję, gdyż nie prowadzi czynności opodatkowanych VAT związanych z tym mieniem.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność opodatkowaną VAT, bez prawa do zwolnienia, z możliwością stosowania prewspółczynnika metrażowego do obliczenia odliczenia VAT od inwestycji w infrastrukturę wodociągową.
Podatnik VAT, wykorzystujący nabywane towary i usługi zarówno do działalności gospodarczej, jak i poza nią, musi zastosować prewspółczynnik odzwierciedlający faktyczne wykorzystanie tych towarów i usług. O ile towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do czynności nieobjętych VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje.
Wydatki poniesione na rozbudowę instalacji fotowoltaicznej w związku z nowym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym mogą być odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, pod warunkiem że nie przekroczą kwoty 53 000 zł, są poparte odpowiednimi fakturami i nie są dofinansowane z publicznych środków.
Koszty związane z utrzymaniem lokalu mieszkalnego, w tym odsetki od kredytu hipotecznego oraz wydatki eksploatacyjne, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile proporcja wykorzystywania nieruchomości na działalność gospodarczą jest udokumentowana i uzasadniona zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT.
Szpital świadczący usługi w zakresie opieki zdrowotnej, które są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z zakupów dokonanych do celów niezwiązanych z działalnością opodatkowaną.
Gmina X, jako zarejestrowany czynny podatnik VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z instalacją fotowoltaiczną tylko w zakresie, w jakim służą one czynnościom opodatkowanym VAT; konieczne jest ustalenie sposobu określenia proporcji dla alokacji wydatków między działalności gospodarczą a publiczną.
Gmina, jako zarejestrowany podatnik VAT, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z montażem instalacji fotowoltaicznej na budynku Urzędu Gminy, w takim zakresie, w jakim wydatki są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko w zakresie, w jakim wydatki są związane z opodatkowaną działalnością, przy czym należy stosować proporcję w odniesieniu do wydatków związanych z instalacjami fotowoltaicznymi, które generują opodatkowaną sprzedaż energii.