Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Zastosowanie prewspółczynnika metrażowego przez Gminę, który bazuje na ilości odebranych ścieków od zewnętrznych odbiorców, prawidłowo odzwierciedla część wydatków ponoszonych na działalność gospodarczą i może być uznany za bardziej reprezentatywny dla celów odliczenia VAT, zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT.
Pre-współczynnik metrażowy może być stosowany przez gminę do odliczania VAT od inwestycji kanalizacyjnych, gdy precyzyjnie odzwierciedla proces zużycia infrastruktury i rzeczywisty zakres czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 2a i 2b ustawy o VAT. Rozporządzenie nie wyklucza stosowania innych, bardziej adekwatnych metod.
Odpłatne usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych podlegają opodatkowaniu VAT bez zwolnienia. Wykorzystanie Infrastruktury na rzecz Odbiorców wewnętrznych nie jest opodatkowane. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji w Infrastrukturę, stosując proporcję obliczoną na podstawie rzeczywistego użycia wody i ścieków.
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług odprowadzania ścieków i dostarczania wody na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo do odliczenia VAT za pośrednictwem prewspółczynnika metrażowego, który lepiej odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury dla celów opodatkowanych.
Wpłaty mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż działania Gminy, nie mające na celu stałego dochodu i wspierane środkami publicznymi, nie stanowią działalności gospodarczej. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją tego projektu.
Gminie przysługujące prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z Infrastrukturą może być realizowane poprzez zastosowanie rzeczywistego prewspółczynnika opartego na ilości ścieków, gdy ten sposób najlepiej odzwierciedla specyfikę działalności gospodarczej w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków, w porównaniu do proporcji z Rozporządzenia, co zapewnia neutralność VAT.
Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, stosując proporcję opartą na zużyciu m3, co obiektywnie odzwierciedla wykorzystanie infrastruktury do czynności opodatkowanych, a nie generalny prewspółczynnik z rozporządzenia.
Wniesienie aportem nakładów inwestycyjnych do spółki stanowi odpłatne świadczenie usług opodatkowane VAT, z podstawą opodatkowania równą wartości nominalnej udziałów. Podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych, pod warunkiem wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z budową kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej, gdy czynności te są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Nie przysługuje natomiast prawo do odliczenia VAT związanego z budową oczyszczalni ścieków przy szkołach, gdyż są przeznaczone do działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami inwestycyjnymi ponoszonymi na budowę oczyszczalni ścieków i infrastruktury, jeżeli całość tych środków trwałych jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, a wynajmowane nieruchomości są przedmiotem umowy dzierżawy opodatkowanej VAT.
Gmina nie może odliczać VAT z tytułu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, bowiem inwestycja nie jest opodatkowana VAT. Jednakże odliczenie VAT dla budowy sieci wodociągowej jest dozwolone, gdyż związane jest ona bezpośrednio z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i usługami wodociągowymi.
Podleganie opodatkowaniu podatkiem VAT dotacji na inwestycję. Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. inwestycji w części dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowy oczyszczalni ścieków dla szkół podstawowych na terenie Gminy. Prawo do odliczenia części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. inwestycji
Zastosowanie do wydatków inwestycyjnych tzw. prewspółczynnika metrażowego opartego o stosunek ilości ścieków odprowadzonych od odbiorców zewnętrznych w ogólnej ilości ścieków odprowadzonych od wszystkich odbiorców, oraz zastosowanie tzw. prewspółczynnika metrażowego w odniesieniu do wydatków dotyczących Inwestycji, które dotyczą / dotyczyłyby zarówno działalności wodociągowej, jak i kanalizacyjnej
Sposób rozliczenia aportu nakładów na inwestycję w zakresie infrastruktury kanalizacyjnej w zakresie podatku od towarów i usług.
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu Infrastruktury do Spółki, ustalenia podstawy opodatkowania aportu Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji, oraz prawa do dokonania korekty w przypadku wniesienia Infrastruktury aportem.
Prawo do odliczenia podatku VAT przy zastosowaniu prewspółczynnika metrażowego.
Prawo do pełnego odliczenia podatku VAT (inwestycje w infrastrukturę kanalizacyjną).
Prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki na infrastrukturę kanalizacyjną przy zastosowaniu klucza odliczenia.
Opodatkowanie odpłatnych usług odbioru i oczyszczania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych i prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach Inwestycji.
Opodatkowanie usług dostarczania wody i odbioru ścieków oraz prawo do odliczenia od wydatków związanych z Infrastrukturą wodno-kanalizacyjną.
Skutki podatkowe nieodpłatnego przekazania przydomowych oczyszczalni ścieków, po zakończeniu projektu, na rzecz mieszkańców przez Gminę.
Uznanie odpłatnego świadczenia usług w zakresie odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku oraz prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z Infrastrukturą.
Prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu prewspółczynnika metrażowego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji.