Umorzony przez Gminę czynsz za najem/dzierżawę w wyniku zastosowania przepisów Tarczy Antykryzysowej stanowi obniżenie ceny (opust) po sprzedaży, co skutkuje zmniejszeniem podstawy opodatkowania VAT, gdyż Gmina nie otrzymała zapłaty i nie ma obowiązku jej naliczania.
Zaniechanie poboru podatku od umorzonej wierzytelności kredytu hipotecznego dotyczy wyłącznie tej części kredytu, która została przeznaczona na cele mieszkaniowe, mianowicie nabycie działki nr X związanej z budową domu. Umorzenie części związanej z działką nr Y, która nie jest związana z budową, oraz z kosztami ubezpieczenia nie jest obciążone zaniechaniem poboru podatku.
Zaniechanie poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z umorzeniem kwot wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego.
Skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące uznania, że Gmina będzie miała prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego VAT od wydatków dotyczących budowy przyłączy kanalizacyjnych oraz nie uznania, że wartość 50% budowy przyłącza kanalizacyjnego, którą Gmina pokryje z własnych środków (w ramach umorzenia pożyczki z WFOŚiGW) nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.
Czy Bank podstawie art. 16 ust. l pkt 43 lit. b ustawy CIT ma prawo zakwalifikować do kosztu uzyskania przychodu umorzone należności kredytowe wskazane w opisie stanu faktycznego (winno być zdarzenia przyszłego) jako należności kredytowe, gwarancyjne, akredytywy objęte jedną umową Wieloproduktową z kredytem Odnawialnym, jeżeli ich umorzenie związane jest z postępowaniem upadłościowym z możliwością