Zbycie nieruchomości handlowych przez spółkę w ramach sprzedaży portfela nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W konsekwencji transakcja podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów, a nie jest wyłączona spod przepisów ustawy o VAT na podstawie art. 6 ust. 1.
Zbycie nieruchomości komercyjnych jako pojedynczych składników majątkowych, bez wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego, nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).
Zbycie nieruchomości w ramach transakcji podlega VAT jako dostawa towarów. Nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Strony mogą zrezygnować z ustawowego zwolnienia, co skutkuje opodatkowaniem transakcji. Nabywcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Zbycie nieruchomości komercyjnych przez Zbywcę nie stanowi zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, przy zapewnieniu spełnienia wymaganych formalności.
Zbycie nieruchomości komercyjnej w ramach transakcji handlowej nie stanowi zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jeśli przenoszone składniki nie są zdolne do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej i brakuje ich organizacyjnego oraz finansowego wyodrębnienia w dotychczasowym przedsiębiorstwie, co skutkuje opodatkowaniem transakcji VAT.
Zbycie nieruchomości (X) w ramach transakcji portfela nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani ZCP i podlega opodatkowaniu VAT, jednak dostawa budynków i budowli może być zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT przy spełnieniu odpowiednich warunków.
Jednostka samorządu terytorialnego, nabywająca składniki majątku w celu dzierżawy w ramach umowy cywilnoprawnej, posiada prawo do pełnego odliczenia podatku VAT, pod warunkiem że czynności te są związane z działalnością opodatkowaną, a określenie czynszu dzierżawnego zgodnie z rynkowymi stawkami amortyzacyjnymi nie narusza zasad podatkowych.
Gmina, jako podatnik podatku od towarów i usług, ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego za wydatki poniesione na przebudowę targowiska, jeśli realizuje odpłatne usługi w postaci pobierania opłat rezerwacyjnych opodatkowanych tym podatkiem. Działalność ta kwalifikuje się jako działalność gospodarcza, podlegająca opodatkowaniu według ustawy o VAT.
Opłaty parkingowe na drogach publicznych nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż wynikają z realizacji zadań publicznych. Opłaty za parkowanie na terenach poza pasem drogowym oraz opłaty sankcyjne za przekroczenie czasu parkowania podlegają VAT jako świadczenia opodatkowane. Prawo odliczenia VAT przysługuje proporcjonalnie do wykorzystania do działalności opodatkowanej.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z inwestycją budynku Ośrodka Zdrowia, wykorzystywanego do działalności opodatkowanej, jako że przedmiot działalności spełnia przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a Gmina działa w charakterze podatnika VAT świadczeń cywilnoprawnych.
Zbycie nieruchomości wraz z powiązanymi składnikami majątkowymi nie stanowi przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, a zatem podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów z potencjalnym zastosowaniem zwolnienia, chyba że strony wybiorą opodatkowanie zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
Zbycie nieruchomości w ramach transakcji nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa ani przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu VAT. Dostawa ta nie korzysta ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o VAT.
Gminie nie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę przy parkingu, ale może odliczać VAT od placu parkingowego wykorzystywanego komercyjnie. Prewspółczynnik należy stosować, gdy związek bezpośredni i wyłączny wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT nie może być wykazany.
Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT z wydatków na Poddziałanie 1 i 3, ponieważ nie wiążą się one z czynnościami opodatkowanymi. Prawo do odliczenia VAT przysługuje przy wydatkach związanych z Poddziałaniem 2, realizowanym wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.
Transakcja sprzedaży nieruchomości nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z tym, podlega opodatkowaniu VAT, z możliwością wyboru opodatkowania poprzez rezygnację ze zwolnienia z VAT przez strony transakcji. Kupującemu przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego.
Gminie przysługuje prawo odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną, stosując prewspółczynnik oparty na ilości wody i ścieków w transakcjach opodatkowanych i nieopodatkowanych VAT, zgodnie z rzeczywistym użytkowaniem tej infrastruktury.
Jednostce samorządu terytorialnego, która nie może jednoznacznie przypisać wydatków na media do czynności opodatkowanych VAT, przysługuje prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego. Wydatki na media związane z mieszkaniem chronionym, jako czynnością niepodlegającą opodatkowaniu, wymagają częściowego odliczenia podatku.
Czynności realizowane przez Gminę w ramach projektu centralizacji działań IT, odbywające się w sferze zadań publicznoprawnych, nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT ani nie generują prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, zgodnie z art. 5, 7 i 8 ustawy o VAT.
Sprzedaż nieruchomości przez osobę fizyczną, której nie towarzyszą profesjonalne działania typowe dla handlowców, kwalifikująca się jako zarząd majątkiem prywatnym, nie stanowi działalności gospodarczej, a zatem nie podlega opodatkowaniu VAT.