Gmina, realizując zadanie usunięcia nielegalnych odpadów niebezpiecznych, nie występuje jako podatnik VAT, co wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu poniesionych wydatków. Brak związku z czynnościami opodatkowanymi stanowi o niemożności zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina, przy realizacji inwestycji budowy PSZOK, nie posiada prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony, gdyż zakupione usługi i towary nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, co wyklucza spełnienie przesłanki odliczenia podatku VAT.
Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na odbiór i zagospodarowanie odpadów, jeśli wydatki te są związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, wykonywanymi na podstawie umów cywilnoprawnych.
Gmina, realizując inwestycje w punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu, gdyż wydatki te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).
Wniesienie przez Gminę infrastruktury aportem do spółki komunalnej, jako odpłatna dostawa towarów, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i uprawnia do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z budową tej infrastruktury, gdyż nie ma zastosowania zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a Ustawy o VAT.
Organ władzy publicznej, wykonując obowiązkowe zadania związane z gospodarką odpadami, nie jest podatnikiem VAT, więc nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego nawet w przypadku ustalenia opłat na mocy uchwały lokalnej.
Gmina pobierając opłaty dodatkowe za odbiór odpadów komunalnych powyżej ustalonego limitu nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT a opłaty te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Świadczenie usług dodatkowych, związanych z odbiorem odpadów komunalnych i ich zagospodarowaniem (gabaryty, papa, ondulina i odpady rolnicze), wprowadzonych Uchwałami Rady Miejskiej, nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Brak opodatkowania podatkiem VAT otrzymanego przez Gminę dofinansowania, brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania oraz brak opodatkowania podatkiem VAT należności, od posiadacza odpadów obciążonego na podstawie decyzji administracyjnej, rekompensujących koszty poniesione przez Gminę na usuwanie odpadów zagrażających życiu i środowisku.
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT dotacji otrzymanej w związku z realizacją zadania.
Prawo do odliczenia podatku VAT od nakładów inwestycyjnych ponoszonych w związku z realizacją projektu.
Dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy nieodpłatne udostępnienie gruntu przez Spółdzielnie oraz nieodpłatny odbiór elektroodpadów przez przedsiębiorcę powoduje powstanie przychodu w Spółdzielni w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Brak opodatkowania dotacji przeznaczonej na usunięcie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej oraz brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego zadania.
Brak prawa do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia.
Brak opodatkowania podatkiem VAT dotacji z NFOŚiGW otrzymanej na realizację czynności w zakresie usuwania odpadów z tworzyw sztucznych z działalności rolniczej oraz brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej wydatki związane z realizacją czynności w zakresie usuwania odpadów z tworzyw sztucznych z działalności rolniczej.
Podleganie opodatkowaniu dotacji otrzymanej na usunięcie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej, ustalenia podstawy opodatkowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.
Brak opodatkowania dotacji otrzymanej przez Gminę z WFOŚiGW na realizację demontażu, transportu i unieszkodliwiania azbestu z terenu Gminy oraz brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z usuwaniem azbestu
Kwestia zwolnienia lub braku zwolnienia z podatku VAT refaktury mediów w lokalach mieszkalnych w budynkach wspólnoty mieszkaniowej i lokalach użytkowych, opodatkowania opłaty za najem pomieszczeń dodatkowych oraz opodatkowania opłaty eksploatacyjnej kalkulowanej w czynsz za najem.
Skutki podatkowe w związku z realizacją przedsięwzięcia polegającego na usuwaniu odpadów z folii rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach typu Big Bag.
Ustalenie czy Gmina realizując Projekt działa w charakterze podatnika podatku VAT, czy opłaty wpłacane przez rolników będą stanowić podstawę opodatkowania podatkiem VAT, czy dofinansowanie ze środków NFOŚiGW, które Gmina otrzyma na podstawie umowy o dofinansowanie Zadania, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT oraz czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia kwoty VAT naliczonego z faktur VAT
Czy ustalona i pobierana od mieszkańca opłata za dodatkowe usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych, stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jako wynagrodzenia za odpłatne świadczenie usług, czy też opłata ma charakter daniny publicznej i w związku z tym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?
Podatek od towarów i usług w zakresie: uznania czynności, które Gmina będzie podejmowała w ramach realizacji Zadania jako świadczenie usług dla rolników niepodlegające opodatkowaniu VAT, braku uznania Dotacji, którą Gmina otrzyma na realizację Zadania jako elementu podstawy opodatkowania VAT z tytułu świadczonych przez Gminę usług dla rolników oraz braku prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego
Dotyczy braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT od nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedsięwzięcia.
Dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji dot. PSZOK oraz braku opodatkowania dofinansowania otrzymanego na realizację inwestycji.