Nieodpłatne przekazanie instalacji fotowoltaicznych po okresie trwałości projektu, jako finalny element usługi publicznej niegenerujący przysporzenia majątkowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ani obowiązkowi sporządzenia informacji PIT-11.
Opłaty parkingowe na drogach publicznych nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż wynikają z realizacji zadań publicznych. Opłaty za parkowanie na terenach poza pasem drogowym oraz opłaty sankcyjne za przekroczenie czasu parkowania podlegają VAT jako świadczenia opodatkowane. Prawo odliczenia VAT przysługuje proporcjonalnie do wykorzystania do działalności opodatkowanej.
Na polskiej spółce nie ciążą obowiązki płatnika PIT z tytułu uczestnictwa pracowników o statusie Y w Programie Z, ponieważ przychód nie wynika z relacji pracodawca-pracownik w kontekście stosunku pracy.
Dochody uzyskane z działalności zarobkowej na statkach, wykonywanej osobiście, przez polskiego rezydenta podatkowego, podlegają opodatkowaniu w Polsce, jeżeli w krajach wykonania pracy brak stałej placówki oraz niespełnione są kryteria umów o unikaniu podwójnego opodatkowania dotyczące długości pobytu.
Jednostka organizacyjna gminy, jaką jest Urząd Miejski, dokonując technicznych wypłat świadczeń wynikających z umów cywilnoprawnych, pełni funkcję płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, pomimo iż stroną umowy jest gmina, jako osoba prawna.
Wprowadzenie do sieci prądu wyprodukowanego w instalacjach fotowoltaicznych to działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Podstawę opodatkowania stanowi iloczyn wprowadzonej energii oraz rynkowej ceny, zwiększony współczynnikiem 1,23. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Odszkodowanie wypłacane z tytułu ograniczenia korzystania z nieruchomości stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług, podlegając tym samym opodatkowaniu VAT, gdzie podstawą opodatkowania jest wartość brutto odszkodowania pomniejszona o VAT; obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury lub upływu terminu płatności zgodnie z ustawą o VAT.
Sprzedaż działek przez rolnika ryczałtowego, niemającego statusu podatnika podatku VAT, nie podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli sprzedawca nie prowadzi działalności gospodarczej z tym związanej, a działania nie wykraczają poza zwykłe wykonywanie prawa własności.
Osoba fizyczna niezamieszkująca w Polsce, która uzyskuje dochody z nieruchomości położonej na Białorusi, nie posiada obowiązku podatkowego w Polsce w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, niezależnie od przemieszczenia uzyskanych środków do Polski, jeśli brak jest innych przesłanek wskazujących na osiągnięcie przychodu podatkowego na terenie Polski.
Sprzedaż energii elektrycznej oraz gwarancji pochodzenia, dokonana w ramach umów FP-PPA, stanowi jedno kompleksowe świadczenie w rozumieniu ustawy o VAT, w którym zdominowana jest przez dostawę energii. Obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury, co zgodne jest z przepisem art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a ustawy o VAT.
Obowiązek podatkowy z tytułu dostaw energii elektrycznej i gazu powstaje w dacie wystawienia faktury pierwotnej lub korygującej, zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a ustawy o VAT, o ile przyczyny korekty są niezależne od pomyłki w momencie wystawienia faktury pierwotnej.
Nieodpłatna renta przyznana na rzecz profesora przez uczelnię podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn jako nabycie prawa majątkowego, przy czym profesor należy do III grupy podatkowej. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą spełnienia warunku zawieszającego, tj. zakończenia pełnienia funkcji, a podatek dochodowy od osób fizycznych nie znajduje w tym przypadku zastosowania.
Bezzwrotne świadczenia pieniężne przyznawane nauczycielom w związku z indywidualnym zdarzeniem losowym lub długotrwałą chorobą podlegają zwolnieniu do 6000 zł, zaś inne świadczenia dla byłych nauczycieli są zwolnione do 4500 zł. Nadwyżki są opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem.
Wprowadzenie do sieci przez Gminę energii wyprodukowanej w mikroinstalacji stanowi odpłatną dostawę podlegającą VAT, a podstawa opodatkowania ustalana jest jako wartość brutto pomniejszona o VAT. Zmiany w systemie obliczania depozytu prosumenckiego obowiązujące od 1 lutego 2025 r. wpływają na określenie podstawy opodatkowania.
Gmina wykonująca czynności jako prosument energii wprowadzający do sieci energię elektryczną za wynagrodzeniem działa jako podatnik VAT, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje w momencie wystawienia faktury, upływu terminu na jej wystawienie lub upływu terminu płatności, zgodnie z art. 19a ustawy o VAT.
Otrzymane przez Spółkę środki z kampanii crowdfundingowej nie stanowią zaliczki w rozumieniu art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, ponieważ brak jest konkretności przyszłego świadczenia. W konsekwencji, nie powstaje obowiązek podatkowy w VAT w momencie otrzymania tych środków.
Gmina nie jest zobowiązana jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu nieodpłatnego przekazania mieszkańcom instalacji OZE po upływie okresu trwałości projektu, z uwagi na brak przysporzenia majątkowego po stronie mieszkańców.
Zwolnienie inwestora z obowiązku budowy lub przebudowy drogi publicznej przez jednostkę samorządu terytorialnego stanowi świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje z chwilą zawarcia umowy przewidującej to zwolnienie.
Wywłaszczenie nieruchomości przez gminę na rzecz Skarbu Państwa, w zamian za odszkodowanie, stanowi odpłatną dostawę towarów, która korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, przy czym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania odszkodowania, zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy o VAT.
Wprowadzenie do sieci energetycznej prądu wytworzonego z odnawialnych źródeł energii przez gminę stanowi prowadzenie działalności gospodarczej i odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT. Podstawę opodatkowania stanowi wartość ustalana jako iloczyn ilości energii i rynkowej ceny z VAT, a obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury lub upływem terminu płatności w umowie bilansującej
Gmina będąc stroną umów cywilnoprawnych, jako płatnik podatku dochodowego, obowiązana jest obliczać, pobierać i wpłacać zaliczki na podatek dochodowy przy użyciu własnego NIP-u; jednostki organizacyjne nie mogą pełnić roli płatnika w rozumieniu ustawy.
Korzystanie z samochodu służbowego przez Dyrektora w zakresie dojazdów i przejazdów zgodnie z obowiązkami służbowymi nie stanowi przychodu ze stosunku pracy, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Korzystanie przez pracownika z samochodu służbowego w celach służbowych, z jednoczesnym garażowaniem w miejscu zamieszkania, nie stanowi nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie powoduje powstania przychodu. Płatnik nie jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy z tego tytułu.