Zwrot kosztów na rzecz Gminy ponoszony przez Spółkę z tytułu ochrony ujęcia wody, na podstawie Porozumienia, stanowi koszt uzyskania przychodów na gruncie art. 15 ust. 1 ustawy CIT oraz jest potrącalny w dacie poniesienia jako koszt pośredni, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy CIT.
Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując inwestycję na cele statutowe niepodlegające opodatkowaniu VAT, nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT związanego z nabyciem towarów i usług służących tej inwestycji, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.
Nieodpłatne przekazanie instalacji fotowoltaicznych po okresie trwałości projektu, jako finalny element usługi publicznej niegenerujący przysporzenia majątkowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ani obowiązkowi sporządzenia informacji PIT-11.
Jednostka samorządu terytorialnego, nabywająca składniki majątku w celu dzierżawy w ramach umowy cywilnoprawnej, posiada prawo do pełnego odliczenia podatku VAT, pod warunkiem że czynności te są związane z działalnością opodatkowaną, a określenie czynszu dzierżawnego zgodnie z rynkowymi stawkami amortyzacyjnymi nie narusza zasad podatkowych.
Aport nieruchomości gruntowej zabudowanej przez Gminę Miasto A do spółki B jest zwolniony z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, z uwagi na brak pierwszego zasiedlenia w okresie dwóch lat poprzedzających dostawę.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od realizacji projektu zagospodarowania osadów ściekowych, który nie będzie służył czynnościom opodatkowanym VAT, lecz działalności niepodlegającej opodatkowaniu.
Czynności wykonane przez gminę w ramach realizacji projektu dotyczącego jakości powietrza nie stanowią działalności opodatkowanej VAT, a gmina, działając jako organ publiczny, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 15 i 86 ustawy o VAT.
Czynności polegające na wykorzystywaniu majątku będącego przedmiotem inwestycji przez Gminę dla realizacji zadań edukacyjnych nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, co wyklucza prawo Gminy do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji tej inwestycji.
Gmina, jako podatnik podatku od towarów i usług, ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego za wydatki poniesione na przebudowę targowiska, jeśli realizuje odpłatne usługi w postaci pobierania opłat rezerwacyjnych opodatkowanych tym podatkiem. Działalność ta kwalifikuje się jako działalność gospodarcza, podlegająca opodatkowaniu według ustawy o VAT.
Opłaty parkingowe na drogach publicznych nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż wynikają z realizacji zadań publicznych. Opłaty za parkowanie na terenach poza pasem drogowym oraz opłaty sankcyjne za przekroczenie czasu parkowania podlegają VAT jako świadczenia opodatkowane. Prawo odliczenia VAT przysługuje proporcjonalnie do wykorzystania do działalności opodatkowanej.
Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Otrzymanie przez Gminę darowizny pieniężnej, w zamian za działania promocyjne wynikające z zawartej umowy, stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Wprowadzenie przez Gminę do sieci energetycznej nadwyżki energii rozliczanej w systemie net-metering nie stanowi odpłatnej dostawy towarów podlegającej VAT, gdyż energia nie przechodzi na własność Przedsiębiorstwa energetycznego, a brak wynagrodzenia wyklucza istnienie odpłatnego charakteru czynności.
Gmina, realizując budowę przydomowych oczyszczalni ścieków dla mieszkańców, nie działa w charakterze podatnika VAT, gdyż działalność ta nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu. Wpłaty mieszkańców nie podlegają VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT związanego z tą inwestycją.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych podlega opodatkowaniu VAT i nie korzysta ze zwolnienia. Gmina ma prawo do stosowania własnej metody ustalania proporcji odliczenia VAT, jeśli metoda ta lepiej odzwierciedla specyfikę działalności gospodarczej i związane z nią nabycia niż metoda wskazana w przepisach rozporządzenia.
Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z modernizacją infrastruktury edukacyjnej, gdyż nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, co wyklucza prawo do odliczenia zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z inwestycją budynku Ośrodka Zdrowia, wykorzystywanego do działalności opodatkowanej, jako że przedmiot działalności spełnia przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a Gmina działa w charakterze podatnika VAT świadczeń cywilnoprawnych.
Gmina realizująca projekt unijny, w którym nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina, realizując zadania własne w zakresie projektu poprawy retencji wód, nie działa jako podatnik VAT, więc nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadzie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż brak jest powiązania poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.
Gmina, realizując zadanie usunięcia nielegalnych odpadów niebezpiecznych, nie występuje jako podatnik VAT, co wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu poniesionych wydatków. Brak związku z czynnościami opodatkowanymi stanowi o niemożności zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących infrastruktury wodociągowej za pomocą prewspółczynnika metrażowego opartego na rzeczywistej ilości wody dostarczonej w transakcjach opodatkowanych VAT, jeśli taka metoda najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności, a metoda z rozporządzenia nie spełnia tego wymogu.