Wprowadzenie przez Gminę do sieci energetycznej nadwyżki energii rozliczanej w systemie net-metering nie stanowi odpłatnej dostawy towarów podlegającej VAT, gdyż energia nie przechodzi na własność Przedsiębiorstwa energetycznego, a brak wynagrodzenia wyklucza istnienie odpłatnego charakteru czynności.
Podmiot nabywający gaz i energię elektryczną, posiadający koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, spełnia warunki, o których mowa w art. 145e ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, co uzasadnia stosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia VAT niezależnie od przewagi konsumpcji nad odsprzedażą.
Otrzymane zaliczki (rekompensaty) w związku ze stosowaniem maksymalnej ceny energii elektrycznej, zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o środkach nadzwyczajnych, nie stanowią dotacji podlegającej opodatkowaniu VAT, ponieważ art. 29a ust. 1 ustawy o VAT ich nie obejmuje.
Czynności gminy związane z inwestycją szkolną, z wyłączeniem instalacji, nie podlegają VAT. Prawo do odliczenia VAT od wydatków na instalację przysługuje, gdy są związane z działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu.
Profesjonalni uczestnicy rynku energii posiadający koncesję, wymienieni w art. 145e ust. 2 Ustawy o VAT, są objęci mechanizmem odwrotnego obciążenia przy nabyciach tego rodzaju towarów, niezależnie od przesłanek wymienionych w ust. 1, takich jak nieznaczne własne zużycie.
Odpłatne udostępnienie nieruchomości przez gminę i wprowadzanie energii elektrycznej do sieci stanowią działalność gospodarczą podlegającą VAT, a gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT na podstawie prewspółczynnika. (Art. 15, art. 86 ustawy o VAT)
Podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia autobusów elektrycznych, budowy stacji ładowania i kosztów eksploatacyjnych, jeśli są one w całości wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, bez konieczności stosowania pre-współczynnika, nawet przy świadczeniu ulgowych przejazdów.
Wprowadzenie do sieci prądu wyprodukowanego w instalacjach fotowoltaicznych to działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Podstawę opodatkowania stanowi iloczyn wprowadzonej energii oraz rynkowej ceny, zwiększony współczynnikiem 1,23. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Wyniki finansowe z vPPA, stanowiące zabezpieczenie przychodów operacyjnych, należy kwalifikować jako przychody z działalności operacyjnej, niebędące zyskami kapitałowymi, z wyjątkiem nadwyżek wolumenowych, które klasyfikowane są jako zyski kapitałowe. Koszty z tytułu vPPA są potrącalne w dacie ich poniesienia, bezpośrednio związane z przychodami operacyjnymi, zaś koszty z nadwyżki wolumenowej związane
Gmina jest zwolniona z opodatkowania akcyzą dla energii elektrycznej zużywanej na potrzeby własne zgodnie z przepisami uznającymi zwolnienie dla generatorów poniżej 1 MW. Jednakże Gmina podlega obowiązkom rejestracyjnym i ewidencyjnym w przypadku sprzedaży energii nabywcom końcowym, czego konsekwencją jest konieczność składania deklaracji akcyzowych.
Odpłatne udostępnianie pomieszczeń i wprowadzanie energii do sieci przez Gminę podlegają opodatkowaniu VAT, co stanowi działalność gospodarczą. Natomiast nieodpłatne udostępnianie przestrzeni dla zadań statutowych Sołectwa nie podlega opodatkowaniu VAT jako realizacja zadań publicznych. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, gdy wydatki są wykorzystywane do działalności
Obowiązek podatkowy z tytułu dostaw energii elektrycznej i gazu powstaje w dacie wystawienia faktury pierwotnej lub korygującej, zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a ustawy o VAT, o ile przyczyny korekty są niezależne od pomyłki w momencie wystawienia faktury pierwotnej.
Sprzedaż energii elektrycznej oraz gwarancji pochodzenia, dokonana w ramach umów FP-PPA, stanowi jedno kompleksowe świadczenie w rozumieniu ustawy o VAT, w którym zdominowana jest przez dostawę energii. Obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury, co zgodne jest z przepisem art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a ustawy o VAT.
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tytułu budowy PSZOK, ale może odliczyć VAT proporcjonalnie do część wykorzystanej do działalności opodatkowanej; dotacja unijna przeznaczona na inwestycję nie wpływa na cenę usług i nie podlega opodatkowaniu VAT.
Sprzedaż oraz zużycie gazu ziemnego przez Wnioskodawcę, jako finalnego nabywcy, w procesie kogeneracji do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, jest zwolnione od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 31b ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, przy spełnieniu warunków umownych o specyfikacji użycia gazu.
Działalność Gminy w zakresie instalacji OZE spełnia znamiona działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu VAT, co uzasadnia prawo do odliczenia VAT z tytułu wydatków na instalację. Budowa budynku nie podlega VAT, jako że służy zadaniom własnym gminy.
Wprowadzenie do sieci przez Gminę energii wyprodukowanej w mikroinstalacji stanowi odpłatną dostawę podlegającą VAT, a podstawa opodatkowania ustalana jest jako wartość brutto pomniejszona o VAT. Zmiany w systemie obliczania depozytu prosumenckiego obowiązujące od 1 lutego 2025 r. wpływają na określenie podstawy opodatkowania.
Jednostka samorządu terytorialnego może dokonać częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na budynek hali widowiskowo-sportowej w ramach projektu OZE, o ile te wydatki są związane z działalnością opodatkowaną, przy uwzględnieniu odpowiednio zastosowanego prewspółczynnika VAT.
Gmina wykonująca czynności jako prosument energii wprowadzający do sieci energię elektryczną za wynagrodzeniem działa jako podatnik VAT, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje w momencie wystawienia faktury, upływu terminu na jej wystawienie lub upływu terminu płatności, zgodnie z art. 19a ustawy o VAT.
Gmina, angażując środki w instalacje fotowoltaiczne wykorzystane na potrzeby publiczne i częściowo objęte systemem net-billingu, nie jest w sytuacji legalnej do całkowitego wykluczenia odliczenia VAT. Podmioty mogą odliczyć VAT jedynie w zakresie wydatków związanych z działalnością opodatkowaną, wymagając proporcjonalnego przyporządkowania wydatków oraz odliczeń.
Płatność z tytułu kary umownej za niewykonanie zobowiązań umownych może stanowić wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usługi podlegające opodatkowaniu VAT, gdy istnieje bezpośredni związek między świadczeniem a wynagrodzeniem, wymagając dokumentacji fakturą.
Gmina, jako czynny podatnik VAT, ma prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego za panele fotowoltaiczne oraz zakup energii, przy wykorzystaniu prewspółczynnika, i jest zobowiązana do 5-letniej korekty tego odliczenia, uznając instalację jako odrębny środek trwały.
Gminie przysługuje częściowe prawo do odliczenia VAT od wydatków na instalacje, stosując prewspółczynnik, o ile służą czynnościom opodatkowanym i działalności gospodarczej. Odliczenie jest ograniczone, gdy wydatki dotyczą celów niepodlegających VAT, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.
Na gruncie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, mocy 1 MW uprawniającej do zwolnienia akcyzowego podlega ocenie łączna moc generatorów faktycznie pracujących w danym momencie, nie zaś wszystkich posiadanych przez podatnika. Zwolnienie przysługuje jedynie w okresach, gdy moc tych generatorów nie przekracza 1 MW.