Wniesienie aportem do spółki nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną przez gminę, jako odpłatne świadczenie usług, podlega opodatkowaniu VAT, a gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT z tytułu wydatków na poczynione nakłady.
Wycofanie środków trwałych z ewidencji działalności gospodarczej do majątku prywatnego nie stanowi odpłatnego zbycia, a zatem nie powoduje powstania przychodu podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przekazanie składnika majątku na cele prywatne nie rodzi obowiązku podatkowego, jeżeli nie towarzyszy mu zmiana właściciela ani odpłatność.
Przychód ze sprzedaży lokali mieszkalnych stanowiących środki trwałe w działalności gospodarczej, należy kwalifikować jako przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości, o ile sprzedaż nastąpiła po upływie pięcioletniego okresu od nabycia. Przychód ze sprzedaży stanowisk garażowych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Podatnicy składający wnioski o wydanie indywidualnych interpretacji, w przypadku środków trwałych, muszą wykazać aktywne uczestnictwo w ich procesie wytworzenia, aby uprawnienia do stosowania preferencyjnych zasad amortyzacji, takich jak indywidualne stawki amortyzacyjne i skrócony okres amortyzacji, mogły być zastosowane.
Gmina, jako czynny podatnik VAT, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z inwestycjami, jeśli towary i usługi nabywane w ramach inwestycji są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych.
Dotacje przedmiotowe i na zakup środków trwałych przekazane przez gminę podlegają zwolnieniu z CIT, natomiast dopłaty do cen usług nie kwalifikują się do tego zwolnienia; środki z korekty VAT oraz wartość nieodpłatnie przekazanych środków trwałych są opodatkowanymi przychodami.
Koszty gwarancji związane z realizacją dostaw turbin i wykonania instalacji farmy powinny zwiększać wartość początkową środków trwałych. Jednakże, gwarancje na opłatę przyłączeniową, jako niezwiązane bezpośrednio z procesem wytworzenia, nie zwiększają tej wartości i są rozpoznawane jako koszty uzyskania przychodów.
Nieodpłatne przekazanie infrastruktury wodociągowej stanowi przychód podatkowy zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, a odpisy amortyzacyjne od takich środków mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem spełnienia wymogów ustawy.
Przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządowemu zakładowi budżetowemu środków trwałych na własność skutkuje obowiązkiem rozpoznania przychodu z nieodpłatnych świadczeń, z uwagi na trwałe i definitywne przysporzenie majątkowe, nieobjęte wyjątkiem określonym w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Zakończenie funkcjonowania Grupy VAT nie zobowiązuje Gminy do korekty podatku naliczonego związanego z Infrastrukturą. Spółka jest jednak zobowiązana do korekty na zasadach określonych w art. 91 ust. 7-7a ustawy o VAT od roku następującego po rozwiązaniu Grupy, w związku ze zmianą przeznaczenia Infrastruktury.
Wniesienie aportem do spółki infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej przez gminę oraz nakładów na cudzym majątku, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług, bez prawa do zwolnienia. Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego związane z tą inwestycją.
Mikroprzedsiębiorca może ustalić indywidualne stawki amortyzacyjne dla środków trwałych, jeśli są spełnione warunki wysokiego bezrobocia i niskiej zamożności w lokalizacji, zgodnie z art. 22j ust. 7-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wniesienie aportem Oczyszczalni ścieków do spółki przez gminę jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, bez możliwości zwolnienia. Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na modernizację oczyszczalni, przy zastosowaniu korekty zgodnie z art. 91 ustawy o VAT.
Prawo do odliczenia 100% podatku VAT przez Gminę w związku z realizacją projektu związanego z budową sieci kanalizacji sanitarnej.
Dochody osiągnięte z wynajmu powierzchni dachu Wspólnoty Mieszkaniowej w związku z instalacją infrastruktury telekomunikacyjnej nie są objęte zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 17 ust. 1 pkt 44
Niektóre wydatki związane z nową inwestycją (zasadnicza zmiana dotycząca procesu produkcyjnego) będą stanowić koszty kwalifikowane i tym samym wpłyną na kwotę puli pomocy publicznej w postaci zwolnienia.
Ustalenie, czy sprzedaż złomu powstałego w wyniku demontażu zlikwidowanych środków trwałych należy uznać za dostawę, o której mowa w art. 90 ust. 5 ustawy o VAT, oraz w § 3 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia z dnia 17.12.2015 r. i tym samym nie należy jej uwzględniać do wyliczenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT stosowanej do częściowego odliczania podatku naliczonego.
Na gruncie prawa podatkowego „ulepszenie” jest pojęciem, które dotyczy wyłącznie składników majątku będących środkami trwałymi. Pod pojęciem tym należy rozumieć takie czynności, jak przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja środka trwałego, które podnoszą jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu, niż pierwotne
Dotyczy ustalenia, czy Spółce przysługuje prawo do zaliczania odpisów (przypis organu) amortyzacyjnych od wniesionego przez Gminę aportem środka trwałego w postaci sieci kanalizacji sanitarnej w koszty podatkowe.
Podleganie opodatkowaniu podatkiem VAT czynności zbycia udziałów w działkach.
Opodatkowanie sprzedaży mieszkania z garażem wykorzystywanego w działalności gospodarczej i wprowadzonego do ewidencji środków trwałych.
Uznanie odpłatnego przekazania nakładów inwestycyjnych w obcym środku trwałym, za odpłatne świadczenie usług.