PROBLEM Pracownik mający mniej niż 60 lat jest zatrudniony na 1/2 etatu i zarabia miesięcznie 1200 zł. Umowa o pracę uległa rozwiązaniu 20 kwietnia 2019 r. Za kwiecień pracownik otrzymał wynagrodzenie za przepracowaną część miesiąca - 857,04 zł, ekwiwalent za 32 godziny niewykorzystanego urlopu w wysokości 458,88 zł, premię za I kwartał 2019 r. - 500 zł oraz zaległe wynagrodzenie za luty, za przepracowane
Jestem księgową w gminnym ośrodku kultury, który został utworzony na mocy uchwały rady gminy i ma status jednostki budżetowej. Czy za zatrudnionych w naszym ośrodku pracowników powinniśmy opłacać składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, skoro ustawa o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy nie wymienia jednostek budżetowych wśród jednostek zwolnionych
Wynagrodzenia wypłacamy 10. dnia następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. W deklaracji WN-D z załącznikami INF-D-P za okres sprawozdawczy styczeń 2012 wypłata wynagrodzeń nastąpiła 10 lutego br. W związku z tym do kosztów płacy doliczyłam składkę rentową finansowaną przez pracodawcę w nowej wysokości 6,5%. Czy postąpiłam prawidłowo?
Wiem, że zmieniła się stopa procentowa składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Czy nową wysokość składki należy stosować przy rozliczeniu za miesiąc, w którym opublikowano ustawę budżetową na 2006 r., czy od stycznia 2006 r.?
Kobiety, które prowadziły własną działalność gospodarczą lub współpracowały przy jej prowadzeniu i jednocześnie przebywały na urlopie wychowawczym, mogą starać się o umorzenie należności z tytułu składek na Fundusz Pracy za okres przebywania na tym urlopie.
PROBLEM W naszej firmie zatrudnialiśmy 29-letniego stażystę, skierowanego do nas przez powiatowy urząd pracy. Bezpośrednio po zakończeniu stażu mężczyzna ten podpisał umowę o pracę od 1 kwietnia 2018 r. Wynagrodzenie będzie miał wypłacane za przepracowany miesiąc, do 10. dnia następnego miesiąca (czyli tzw. przesunięcie). Czy pracodawcy przysługuje zwolnienie ze składek na Fundusz Pracy za tego pracownika
Przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, którzy zatrudniają małżonków i innych członków rodziny, będą mieli obowiązek opłacania za nich składki na FGŚP. Od 5 września 2017 r. obowiązują nowe przepisy zmieniające definicję pracownika. Po raz pierwszy składkę na FGŚP w wysokości 0,10% podstawy jej wymiaru należy opłacić w październiku 2017 r. od przychodów uzyskanych we wrześniu.
Pracodawca zatrudniający osobę bezrobotną w wieku do 30. roku życia może skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych za takiego pracownika. Składki na te fundusze nie są wtedy należne przez 12 miesięcy. Warunkiem jest jednak, aby zatrudniana osoba została skierowana do pracodawcy przez urząd pracy.
Z pracownikiem zatrudnionym na 1/2 etatu, z miesięcznym wynagrodzeniem 875 zł, rozwiązano umowę o pracę 10 lipca 2015 r. Jednak 20 lipca z tą samą osobą została zawarta 3-miesięczna umowa zlecenia ze stawką miesięczną 1000 zł. Czy w tej sytuacji płatnik ma obowiązek opłacić od wynagrodzenia za pracę i wynagrodzenia za zlecenie składkę na Fundusz Pracy za lipiec?
Nasz pracownik w 2011 r. wynagradzany był stawką miesięczną w wysokości 1400 zł. Wynagrodzenie za pracę w naszej firmie płatne jest 10. dnia następnego miesiąca. Tym samym składki na ubezpieczenia społeczne zostaną rozliczone w deklaracji ZUS DRA za styczeń 2012 r. do 15 lutego 2012 r. Czy w związku z tym, że kwota wypłaconego w styczniu wynagrodzenia jest mniejsza niż minimalne wynagrodzenie za pracę
Prowadzę działalność gospodarczą, w czerwcu 2010 r. ukończyłem 60 lat. Dotarły do mnie informacje że z racji osiągnięcia tego wieku obligatoryjnie obejmuje mnie zwolnienie z opłacania składek na FP z tytułu prowadzonej działalności. Pracownica ZUS poinformowała mnie, że nie powinienem już na bieżąco opłacać tej składki, a w przypadku składek opłaconych po ukończeniu 60. roku życia powinienem wystąpić
1 maja 2011 r. weszła w życie część zmian związanych z reformą ubezpieczeń społecznych w zakresie składki emerytalnej. Podstawowym założeniem tej reformy jest przesunięcie części składki emerytalnej do tej pory przekazywanej do Otwartego Funduszu Emerytalnego (OFE) na nowo utworzone specjalne subkonto prowadzone przez ZUS. Jednym z elementów tej reformy są również zmiany podatkowe. Te najbardziej korzystne
ZUS w uzgodnieniu z MPiPS zajął niekorzystne stanowisko dla wielu pracodawców, których pracownicy wrócili z urlopu macierzyńskiego lub dodatkowego urlopu macierzyńskiego. Jeśli zasiłek macierzyński pobierali zarówno ojciec, jak i matka dziecka (lub przyszli rodzice adopcyjni), może się okazać, że pracodawca jednego z nich nie był zwolniony z obowiązku opłacania składek na FP i FGŚP.