Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu nakłada na biura rachunkowe liczne obowiązki związane z nawiązywaniem stosunków gospodarczych z klientami, monitorowaniem oraz analizą transakcji przez nich przeprowadzanych. 31 października 2021 r. wchodzą w życie ważne zmiany, które bezpośrednio wpływają na biura rachunkowe i wymagają podjęcia konkretnych działań. W opracowaniu
Od 31 lipca 2021 r. wszystkie biura rachunkowe - bez względu na liczbę obsługiwanych klientów czy ich rodzaj - mają obowiązek przestrzegać regulacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Wiąże się z tym szereg działań administracyjnych, które pozwolą im stworzyć odpowiednią dokumentację i procedury określające zasady postępowania oraz realizacji ustawowych obowiązków
Biura prowadzące księgi rachunkowe, doradcy podatkowi, adwokaci i radcowie prawni już od kilku lat objęci są obowiązkiem przestrzegania ustawowych obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. 30 marca 2021 r. uchwalono zmianę tej ustawy (Dz.U. z 2021 r. poz. 815), która wprowadza bardzo istotne zmiany. Najistotniejsze z nich dotyczą rozszerzenia
Do 22 października 2010 r. instytucje obowiązane do stosowania ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, w tym m.in. podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, biegli rewidenci i doradcy podatkowi, mają obowiązek przeprowadzić analizę i ocenę ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu w stosunku do tzw. dotychczasowych klientów
Do 22 kwietnia 2010 r. podmioty, na które zostały nałożone obowiązki wynikające z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (m.in. biura rachunkowe), miały obowiązek przygotowania się do stosowania nowych regulacji. W kwietniu 2011 r. GIIF opublikował sprawozdanie dotyczące m.in. wyników kontroli wykonania tych obowiązków w 2010 r.
Naruszenie przez przedsiębiorców obowiązku przyjmowania płatności przekraczających równowartość 15 000 euro za pośrednictwem rachunku bankowego może spowodować bardzo poważne konsekwencje. Przyjmując płatności gotówkowe tego rodzaju, przedsiębiorca zostaje niejako wpisany do kręgu instytucji obowiązanych do stosowania ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Podlega licznym
Parlament Europejski przyjął (20 maja 2015 r.) czwartą dyrektywę zapobiegającą praniu pieniędzy (AMLD). Przepisy mają na celu zapobieganie praniu pieniędzy, przestępstwom podatkowym oraz finansowaniu terroryzmu. Zgodnie z przyjętą dyrektywą banki oraz instytucje finansowe, prawnicy, audytorzy, księgowi, doradcy podatkowi czy pośrednicy w handlu nieruchomościami mieliby obowiązek zwracać uwagę na podejrzane
Biura rachunkowe nie muszą prowadzić rejestru transakcji "ponadprogowych", dopóki nie wejdą w życie nowe przepisy wykonawcze do ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Nowe przepisy wykonawcze mają określić: wzór rejestru transakcji, tryb przekazywania informacji o transakcjach drogą elektroniczną oraz wzór formularza i sposób przekazywania informacji do GIIF, gdy jednostka
13 lipca 2018 r. wchodzi w życie nowa ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Ustawa wprowadza odmienne niż dotychczas zasady nakładania kar za naruszenia przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. W artykule przedstawiamy, jakie wprowadzono rodzaje kar, ile wynosi maksymalny limit kar pieniężnych i sankcji karnych oraz jakie naruszenia przepisów są zagrożone karami
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu kojarzy się zwykle z działaniami służb specjalnych zwalczających te zjawiska. W praktyce jednak w systemie tym uczestniczy wiele podmiotów, w tym przedsiębiorcy.
Biura rachunkowe, których działalność sprowadza się wyłącznie do prowadzenia podatkowych ksiąg klientów, nie muszą wykonywać obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, m.in. posiadać pisemnych wewnętrznych procedur określających zasady wykonywania obowiązków wynikających z przepisów tej ustawy. Natomiast te biura, które dla części klientów prowadzą