Nowa ustawa o ekonomii społecznej, uchwalona ostatecznie przez Sejm 5 sierpnia 2022 r., ma być narzędziem reintegracji społecznej oraz zawodowej i wspierać rozwój lokalny w jednostkach samorządu terytorialnego. Celem nowych przepisów jest przede wszystkim tworzenie stabilnych miejsc pracy dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w szczególności bezrobotnych, niepełnosprawnych czy pozbawionych
Odzyskanie przez byłego pracownika-emeryta nadpłaconego zryczałtowanego podatku od dochodów przed wejściem w życie od 1 lipca 2022 r. Polskiego Ładu 2.0 i podwyższeniem z mocą od 1 stycznia br. limitu rocznej kwoty zwolnionej z podatku z 3000 zł do 4500 zł jest możliwe na podstawie wniosku podatnika o stwierdzenie nadpłaty. Takie stanowisko w odpowiedzi na pytanie redakcji MPPiU przedstawił 25 lipca
Mimo uproszczenia zasad obliczania podatku od 1 lipca 2022 r. zmiany przepisów ustawy o pdof nadal wzbudzają wątpliwości dotyczące ich stosowania. W szczególności chodzi o moment, od którego trzeba posługiwać się nową stawką podatku, a także o to, jak postąpić, jeżeli pobrano podatek według zasad obowiązujących do 30 czerwca 2022 r., jak korzystać z kwoty zmniejszającej podatek, jak obliczać podatek
Kwoty wolne od potrąceń z zasiłków finansowanych przez budżet państwa (chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych) oraz świadczenia rehabilitacyjnego są wyższe od 1 marca 2022 r. Zostały zwaloryzowane kwotowo jak w poprzednim roku rozliczeniowym trwającym do 28 lutego 2022 r. Płatnicy zasiłków ustalają wysokość potrąceń z zasiłków z zastosowaniem dotychczasowych granic, które nie uległy zmianie.
Płatników składek i zasiłków czekają duże zmiany w zakresie ubezpieczeń społecznych oraz świadczeń. Ustawa nowelizująca przewiduje zmiany m.in. w dobrowolnych ubezpieczeniach emerytalnych, rentowych i chorobowych, w zakresie kontroli ZUS, w przedawnieniu należności składkowych, a także w ustalaniu stopy procentowej składki wypadkowej oraz odsetek za zwłokę od zaległości względem ZUS. Nowe przepisy
Osoby urodzone w 1953 r., które straciły na wprowadzeniu w 2013 r. nowych zasad obliczania emerytury, będą miały możliwość odzyskania zaniżonych świadczeń w wyniku ponownego przeliczenia ich emerytur przez ZUS. W większości przypadków średnia miesięczna podwyżka emerytur wyniesie ok. 202 zł.
Na podstawie projektów opublikowanych od 28 stycznia do 13 lutego 2012 r.
Od 1 marca 2012 r. wszyscy emeryci i renciści, a także osoby uprawnione do świadczeń i zasiłków przedemerytalnych otrzymają jednakową podwyżkę w wysokości 71 zł. Na nowym sposobie waloryzacji zyskają osoby uprawnione do niskich świadczeń.
Od 23 listopada 2011 r. obowiązuje nowe rozporządzenie regulujące postępowanie w sprawach świadczeń emerytalno-rentowych. W odróżnieniu od dotychczasowych przepisów przewiduje ono m.in. możliwość elektronicznego zgłoszenia wniosku o emeryturę lub rentę, a także określa zasady ubiegania się o emeryturę lub rentę w drodze wyjątku.
Emeryt, któremu od 1 października 2011 r. ZUS zawiesił wypłatę emerytury w związku z kontynuowaniem zatrudnienia w ramach tego samego stosunku pracy, w jakim pozostawał przed przejściem na emeryturę, będzie mógł złożyć wniosek o ponowne przeliczenie świadczenia. Wniosek o ponowne przeliczenie emerytury osoby te będą mogły złożyć najwcześniej za półtora roku od zawieszenia emerytury, jeżeli stosunek
Zatrudniamy pracownika uprawnionego od 2007 r. do wcześniejszej emerytury obliczonej na starych zasadach. W sierpniu 2012 r. ukończył 65 lat i niedługo chciałby wystąpić o emeryturę powszechną obliczoną ze składek i kapitału początkowego. Z naszych wyliczeń wynika, że będzie ona sporo wyższa od obecnie pobieranej. Czy w związku z wejściem w życie od 1 stycznia 2013 r. nowelizacji ustawy emerytalnej
Przy obliczaniu ekwiwalentu za niewykorzystany urlop dla nauczycieli akademickich wynagradzanych stałymi miesięcznymi składnikami wynagrodzenia, powinny być stosowane zasady właściwe dla ustalania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy. Po wyroku Trybunału Konstytucyjnego, aby obliczyć ekwiwalent, należy pomnożyć podstawę wymiaru przez liczbę dni przypadających do przepracowania w czasie urlopu, a nie
Od 1 czerwca 2017 r. wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy i ekwiwalent za ten urlop dla pracownika tymczasowego należy ustalać, biorąc za podstawę wynagrodzenie wypłacone mu w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc nabycia prawa do tych świadczeń. Przed zmianą przepisów podstawa wymiaru wynagrodzenia za płatny wypoczynek i ekwiwalent urlopowy była ustalana z całego okresu wykonywania pracy tymczasowej
Od 1 stycznia 2017 r. obowiązują nowe kwoty wolne od potrąceń stosowane do wynagrodzeń pracowników dłużników. Są one konsekwencją podwyższenia wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę do 2000 zł. Ponadto 1 marca i 1 lipca 2017 r. wejdą w życie przepisy zmieniające zasady potrącania z zasiłków przysługujących pracownikom i zleceniobiorcom, polegające na zwiększeniu kwoty wolnej od potrąceń.
Przy zbiegu egzekucji komorniczej i administracyjnej, który nastąpił od 8 września 2016 r., pracodawca będzie przekazywał zajęte wynagrodzenie pracownicze na rzecz sądowego albo administracyjnego organu egzekucyjnego, który pierwszy dokonał zajęcia. Jeżeli nie będzie możliwe ustalenie tego pierwszeństwa, wpłata zajętego wynagrodzenia nastąpi na rzecz organu, który dokonał zajęcia na poczet należności
Od 19 maja 2016 r. obowiązują zmiany przepisów, dzięki którym przedsiębiorca rozpoczynający działalność będzie mógł zgłosić się do ubezpieczeń ZUS już na etapie rejestracji firmy w CEIDG. W praktyce jednak skorzystanie z tego uprawnienia będzie możliwe dopiero od 19 maja 2017 r., czyli po upływie 12 miesięcy od daty wejścia w życie znowelizowanych przepisów.
Od 1 stycznia 2015 r. zmienią się przepisy dotyczące składania deklaracji podatkowych. Płatnicy będą mieć obowiązek przekazywania deklaracji (informacji) podatkowych w formie elektronicznej. Z prawa do złożenia deklaracji w formie pisemnego dokumentu będą mogli skorzystać jedynie m.in. płatnicy podatku, jeśli obowiązek przekazania informacji lub rocznego obliczenia podatku za rok podatkowy będzie istniał
Od 1 stycznia 2013 r. zmienią się zasady przechodzenia na emeryturę żołnierzy zawodowych oraz funkcjonariuszy tzw. służb mundurowych. Po nowelizacji przepisów świadczenie emerytalne nabędą oni dopiero po 25 latach służby i ukończeniu 55. roku życia, a jego wysokość będzie uzależniona od średniego uposażenia z 10 lat służby.