Dokumenty dotyczące ewidencjonowania czasu pracy obejmują ewidencję czasu pracy pracownika oraz jego wnioski, zgody i inne dokumenty związane z czasem pracy. Rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej, obowiązujące od 1 stycznia 2019 r., zmieniło zasady ewidencjonowania czasu pracy. Nowy sposób ewidencjonowania czasu pracy należy stosować wobec pracowników zatrudnionych w 2019 r. Jednakże w
Planując wymiary czasu pracy na 2018 r. należy wziąć pod uwagę konieczność oddania dnia wolnego za święto, które przypada w sobotę. W 2018 r. trzeba będzie zapewnić pracownikom dodatkowy dzień wolny za święto Trzech Króli przypadające w sobotę 6 stycznia. Nie należy też zapominać o obowiązkach w zakresie urlopów wypoczynkowych. Niektórzy pracodawcy muszą bowiem ustalić m.in. plany urlopów na 2018 r
Podatnik, który najpierw nabył samochód z częściowym prawem do odliczenia VAT, a następnie sprzedał to auto, ma prawo do odzyskania części nieodliczonego VAT poprzez korektę VAT. W opracowaniu przedstawiamy, jak ustalić kwotę takiej korekty VAT, w którym momencie "odzyskana" kwota podatku naliczonego stanowi przychód podatkowy oraz jak ją ująć w księgach rachunkowych.
Zwrot towaru jest na ogół spowodowany jego złą jakością lub istnieniem ukrytych wad. W takiej sytuacji kupujący może m.in. odstąpić od umowy z żądaniem zwrotu wynagrodzenia lub żądać wymiany wadliwego towaru na nowy, pozbawiony wad. Choć elementem wspólnym obu tych sytuacji jest zwrot towaru, to skutki podatkowe i bilansowe istotnie różnią się od siebie.
Pracodawcy nie mają obowiązku zapewniania pracownikom dowozu do i z miejsca pracy. Mimo to część z nich decyduje się na organizowanie dla swoich pracowników takiego dowozu. Zazwyczaj ma to na celu pozyskanie pracowników z odległych miejscowości. W opracowaniu wyjaśniamy, jak rozliczyć koszty związane z organizacją dowozu pracowników do i z miejsca pracy, czy po stronie pracowników korzystających z
W okresie świątecznym wiele firm zmienia swój wystrój, rozwieszając świąteczne dekoracje. Przedsiębiorcy mogą mieć wątpliwości co do tego, czy wydatki na zakup dekoracji i ich rozwieszenie stanowią dla nich koszty podatkowe.
Przedsiębiorca, który zawiera transakcje krajowe lub zagraniczne wyrażone w walutach obcych, prędzej czy później musi spotkać się z tematem "różnic kursowych". Powstają one wówczas, gdy wartość transakcji po przeliczeniu na złote w momencie jej przeprowadzenia jest inna niż wartość przeliczona w momencie faktycznego rozliczenia transakcji, np. zapłaty. W zależności od wzajemnych relacji pomiędzy kursami
Spółka kilka lat temu otrzymała aportem grunt wraz z dwoma budynkami (tak wpisano w akcie notarialnym). Zostały one wprowadzone do ewidencji środków trwałych w wartościach początkowych stanowiących łącznie kwotę 800 000 zł (100 000 zł - grunt, 200 000 zł - budynek nr 1, 500 000 zł - budynek nr 2). W wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji stwierdzono, że oprócz tych dwóch budynków na otrzymanym gruncie
Prowadzimy ewidencję sprzedaży za pomocą kas fiskalnych. Do każdej sprzedaży wystawiamy fakturę. Proszę o wyjaśnienie, jak prawidłowo ujmować w księgach rachunkowych sprzedaż zaewidencjonowaną z użyciem kasy rejestrującej? Czy sprzedaż z całego miesiąca można zaksięgować zbiorczo, tzn. w jednej pozycji na podstawie raportu miesięcznego?
Koniec roku wiąże się nieodłącznie z "przypisywaniem" kosztów i przychodów do określonych okresów sprawozdawczych, tj. ustaleniem, które przychody i koszty dotyczą zamykanego roku, a które należy rozliczyć w roku następnym. Dotyczy to nie tylko prawidłowej kwalifikacji kosztów i przychodów z punktu widzenia przepisów ustawy o rachunkowości, ale także ustalenia prawidłowego dochodu, podstawy opodatkowania
Przedsiębiorcy w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dość często wykorzystują grunty stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego (lub Skarbu Państwa). Grunty te mogą być bowiem oddawane w użytkowanie wieczyste, w wyniku czego oddający w użytkowanie nadal pozostaje właścicielem gruntu, natomiast użytkownik nabywa prawa zbliżone do praw właściciela.
Polskie prawo podatkowe nie definiuje pojęcia "refakturowanie". Dopiero od 1 kwietnia 2011 r. w ustawie o VAT wprowadzono przepis art. 8 ust. 2a, którego treść odpowiada wypracowanemu w praktyce pojęciu "refakturowanie".