Wprowadzanie przez prosumenta energii elektrycznej do sieci w systemie net-billing stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą VAT. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, przy braku faktury - z upływem terminu płatności. Podstawą opodatkowania jest iloczyn energii i rynkowej ceny z uwzględnieniem korekty prosumenckiego depozytu.
Wprowadzenie energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej przez prosumenta podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów, co wiąże się z obowiązkiem wystawienia faktury najpóźniej z upływem terminu płatności określonego dla miesięcznego okresu rozliczeniowego, a nie w trzynastym miesiącu.
Gmina, realizując zadania własne związane z edukacją publiczną oraz nieodpłatne świadczenie usługi edukacyjnej, nie ma prawa do obniżenia kwoty VAT należnego na podstawie art. 86 ustawy o VAT, gdyż nie działa w charakterze podatnika w ramach działalności gospodarczej.
W przypadku sprzedaży pojazdu samochodowego na rzecz posła na Sejm RP, za nabywcę należy uznać posła jako osobę fizyczną, a nie biuro poselskie jako jednostkę organizacyjną, co implikuje obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej oraz wystawienia faktury z danymi posła.
Wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje objętych systemem kaucyjnym, w przypadku niewystąpienia zwrotu przez podmiot reprezentujący, zobowiązany jest do podwyższenia podstawy opodatkowania VAT. Podwyższenie to nie skutkuje obowiązkiem wystawienia faktury korygującej, gdyż jest dokonywane zbiorczo na koniec roku, a przepisy są zgodne z dyrektywą VAT.
Obowiązek podatkowy z tytułu dostaw energii elektrycznej i gazu powstaje w dacie wystawienia faktury pierwotnej lub korygującej, zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a ustawy o VAT, o ile przyczyny korekty są niezależne od pomyłki w momencie wystawienia faktury pierwotnej.
Faktury korygujące związane z dostawą energii elektrycznej, powodujące zmianę podstawy opodatkowania VAT zarówno in minus, jak i in plus, powinny być ujmowane w okresie ich wystawienia, co wynika z regulacji art. 29a ustawy o VAT oraz szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego dla dostaw energii elektrycznej.
Dostawca energii elektrowni powinien wystawić fakturę VAT na podstawie całkowitego wyniku miesięcznego rozliczenia, wyliczonego z uwzględnieniem cen ujemnych, o ile wynik ten jest dodatni. Natomiast, w przypadku rozliczenia wykazującego wartość ujemną, nabywca energii, uwzględniając fikcję prawnościową, świadczy z kolei usługę odbioru energii i jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT za tę usługę
W przypadku gdy całkowite wynagrodzenie za dostarczoną energię w okresie rozliczeniowym jest ujemne, należy uznać, że nabywca dokonuje świadczenia usługi odbioru energii, co wymaga wystawienia faktury przez nabywcę na rzecz dostawcy; przy pozytywnym wyniku kalkulacji, dostawca wystawi fakturę za dostawę energii.
W przypadku, gdy cena za energię jest ujemna, lecz całkowity wynik rozliczenia miesięcznego jest dodatni, Wytwórca zobligowany jest wystawić fakturę na kwotę netto odpowiadającą temu wyliczeniu. Gdy suma rozliczeń wynosi ujemnie, Spółka winna wystawić fakturę VAT za świadczenie usługi odbioru energii, uznając ją za odpłatne świadczenie w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Wytwórca energii powinien wystawić fakturę na kwotę netto odpowiadającą dodatniemu wynikowi kalkulacji rozliczenia. W przypadku ujemnego wynagrodzenia dla całego wolumenu, odbiorca energii świadczy usługę odbioru energii, wymagającą wystawienia faktury VAT.
W przypadku, gdy wynagrodzenie dla całego wolumenu energii w danym okresie rozliczeniowym przyjmie wartość ujemną, transakcję należy rozpoznać jako świadczenie usługi odbioru energii przez nabywcę na rzecz dostawcy, co podlega obowiązkowi dokumentacji fakturą VAT.
W przypadku dostaw energii wynagrodzenie jest obliczane na bazie całkowitego miesiąca, co skutkuje wystawieniem faktury wtedy, gdy wynik jest dodatni. Ujemne wynagrodzenie za dostawę energii powoduje, że nabywca świadczy usługę odbioru energii, co wymaga wystawienia faktury przez nabywcę na dostawcę.
W przypadku, gdy wartość całkowita dostawy energii w rozliczeniu miesięcznym przyjmuje wartość ujemną, nabycie energii stanowi świadczenie usług przez nabywcę na rzecz dostawcy, co należy udokumentować wystawieniem faktury VAT przez nabywcę.
W przypadku dostaw energii elektrycznej, jeżeli miesięczne rozliczenie wykazuje dodatni wynik, Wytwórca zobowiązany jest wystawić fakturę VAT na kwotę netto. Gdy wynik rozliczenia jest ujemny, transakcja stanowi odpłatne świadczenie usług odbioru energii od Wytwórcy, wymagające wystawienia faktury VAT przez Spółkę.
Spółka pełniąc funkcję udzielającego pomocy publicznej nie działa jako podatnik VAT w odniesieniu do czynności polegających na pobieraniu i przekazywaniu nienależnej pomocy, natomiast dokonując korekt sprzedaży energii elektrycznej zgodnie z Obowiązkiem 2, zobowiązana jest do wystawienia faktur korygujących zmieniających cenę maksymalną na umowną.
W sytuacji, gdy matematyczny wynik miesięcznego rozliczenia dostaw energii przyjmuje wartość dodatnią, wytwórca energii zobowiązany jest do wystawienia faktury uwzględniającej tę kwotę i VAT. Jeśli jednak wartość pozostaje ujemna, czynność należy traktować jako usługę odbioru energii świadczoną przez odbiorcę, konieczną do udokumentowania fakturą VAT na rzecz wytwórcy.
Spółka, wykonując czynności w ramach Obowiązku 1, nie działa jako podatnik VAT, a czynności te nie podlegają opodatkowaniu. W kontekście Obowiązku 2 Spółka jest zobowiązana do wystawiania faktur korygujących, jeżeli zmienia się cena stosowana w ramach udzielanej pomocy publicznej.
W przypadku przyjęcia przez wynagrodzenie za dostarczoną energię ujemnej wartości w całym okresie rozliczeniowym, nabycie energii generuje świadczenie usługi przez odbiorcę na rzecz wytwórcy, opodatkowane podatkiem VAT."
Spółka nie działa jako podatnik VAT przy realizacji Obowiązku 1 (nadzorują funkcje administracyjne), natomiast w ramach Obowiązku 2 musi wystawiać faktury korygujące zmieniające cenę maksymalną na umowną, wpływając tym samym na podstawę opodatkowania VAT.
Spółka realizując obowiązki wynikające z ustawy o bonie energetycznym, polegające na ustalaniu nieuprawnionych beneficjentów pomocy publicznej, funkcjonuje poza zakresem VAT jako podmiot wypełniający funkcję quasi-administracyjną. Jednakże, zmiana cen ustalona w ramach obowiązku korygowania rozliczeń wymaga wystawienia faktur korygujących zgodnie z przepisami ustawy o VAT.
Wykonywanie przez Spółkę czynności związanych z poborem nienależnej pomocy publicznej (Obowiązek 1) nie klasyfikuje jej jako podatnika VAT, a zatem czynności te są poza zakresem opodatkowania VAT. Natomiast działanie w ramach korekty ceny energii elektrycznej (Obowiązek 2) wymaga wystawienia faktury korygującej jako czynności opodatkowanej, mającej wpływ na podstawę opodatkowania VAT.
W sytuacji nabycia energii po ujemnej cenie, uznaje się, iż nabywca świadczy usługę odbioru energii i ma ona podlegać opodatkowaniu VAT, wymuszając wystawienie faktury przez nabywcę na dostawcę.