Przychody emerytalne i z wynagrodzenia uzyskane po nabyciu uprawnień do emerytury, lecz przed jej faktycznym otrzymaniem, korzystają ze zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, jeśli spełniony jest warunek "nieotrzymywania emerytury" na moment wypłaty przychodów.
Emerytura otrzymywana z polskiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych przez osoby mające miejsce zamieszkania w Niemczech podlega opodatkowaniu w Polsce, stosownie do art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej o unikaniu podwójnego opodatkowania. Opodatkowanie to odbywa się zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług doradztwa finansowego, jeśli usługi te są bezpośrednio związane z działalnością opodatkowaną, co wymaga każdorazowej oceny związków funkcjonalnych z przychodami z tej działalności.
Dofinansowanie wycieczek integracyjnych z ZFŚS nie stanowi dla uczestników przysporzenia finansowego nieodpłatnego, a tym samym nie generuje obowiązku podatkowego zgodnie z ustawą o PIT, ponieważ świadczenie takie ma charakter ogólnodostępny i nieprzypisany indywidualnie.
Renta z tytułu niezdolności do pracy nie wyklucza skorzystania z ulgi dla pracujących seniorów, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, o ile spełnione są pozostałe przesłanki zwolnienia z podatku.
Udział pracowników i emerytów w finansowanej z ZFŚS imprezie integracyjnej nie skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż impreza leży w interesie pracodawcy, a korzyści dla uczestników są ogólne i niemierzalne.
Dofinansowanie wycieczek i spotkań integracyjnych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż jego celem jest integracja pracowników, a nie osobista korzyść finansowa odbiorców świadczenia.
Świadczenia emerytalne ze szwajcarskiego II filaru, wypłacane rezydentowi podatkowemu Polski, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w Polsce według art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b i art. 21 ust. 33 ustawy o PIT, zgodnie z porozumieniem między Polską a Szwajcarią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS nie stanowi przychodu dla pracowników, jako iż jest integracyjne i służy interesowi pracodawcy. Dla emerytów natomiast nie spełnia przesłanek zwolnienia z podatku, nie będąc nieodpłatnym świadczeniem według art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wynagrodzenie i odprawa emerytalna otrzymane po ukończeniu wieku emerytalnego, ale przed wypłatą pierwszej emerytury, są zwolnione z opodatkowania, jeśli podatnik nie otrzymywał emerytury w momencie ich uzyskania, korzystając tym samym ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT.
Emerytury z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych wypłacane osobom zamieszkałym w Polsce podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej o unikaniu podwójnego opodatkowania, co wyklucza konieczność ich wykazywania w polskim zeznaniu podatkowym.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS dla pracowników i emerytów, stanowi przychód kwalifikowany do źródła przychodów z pracy lub innych źródeł, lecz podlega zwolnieniu podatkowemu do ustawowych limitów realizujących cele socjalne. Nadwyżka świadczenia ponad limity podlega opodatkowaniu odpowiednio poprzez zaliczki i zryczałtowany podatek.
Ulgę dla pracujących seniorów na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym mogą stosować podatnicy, którzy mimo osiągnięcia wieku emerytalnego, przed otrzymaniem pierwszej emerytury, uzyskują wynagrodzenie ze stosunku pracy. Przysługuje to jeśli dochody nie przekraczają 85.528 zł rocznie, a ulga może być wykorzystywana jedynie poprzez wyłączenie z opodatkowania w rocznym zeznaniu
Dofinansowanie wycieczki ze środków ZFŚS, jako świadczenie organizowane w interesie pracodawcy, nie stanowi dla pracowników przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w rozumieniu art. 12 ustawy PIT. W konsekwencji, brak jest obowiązku nałożenia na płatnika obowiązku pobrania zaliczki na ten podatek.
Pobieranie renty rodzinnej na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wyklucza możliwość skorzystania z ulgi PIT-0 dla seniorów, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mimo innych spełnionych warunków zwolnienia, takich jak wiek czy aktywność zawodowa.
Dofinansowanie wyjazdu rekreacyjno-sportowego z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie stanowi przychodu podatkowego dla uczestników, gdy głównym celem jest integracja pracowników. Nie występuje przysporzenie majątkowe, ergo brak podstaw do opodatkowania.
Prawo do ulgi dla pracujących seniorów, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, przysługuje wyłącznie w okresie, w którym podatnik faktycznie nie otrzymuje świadczenia emerytalnego. Zawieszenie emerytury na jeden miesiąc w roku podatkowym uprawnia do zwolnienia jedynie za ten okres.
Podatnik, który po osiągnięciu wieku emerytalnego uzyskuje przychody ze stosunku pracy i nie otrzymuje emerytury w momencie otrzymania tych przychodów, ma prawo do zastosowania ulgi dla seniora na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, również poprzez korektę rocznego zeznania podatkowego.
Przychody pracownika, który ukończył 65 lat życia, ale nie pobiera emerytury, mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT do kwoty 85 528 zł rocznie.
Wynagrodzenie oraz nagroda jubileuszowa, uzyskane przez pracownika dokładnie w dniu ukończenia 65. roku życia, korzystają z zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, jeśli pracownik nie pobiera świadczeń emerytalnych. Pracodawca, po otrzymaniu stosownego oświadczenia, nie jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek od tych przychodów.
Dofinansowanie wyjazdu integracyjnego z ZFŚS nie stanowi przychodu podatkowego dla pracowników i emerytów w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, wobec czego na wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika w zakresie poboru zaliczki na podatek dochodowy.
Zwrot pracujących emerytów, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT, dotyczy przychodów osiągniętych przed pobraniem emerytury, po ukończeniu ustawowego wieku emerytalnego, do kwoty 85 528 zł.
Osoba, która po osiągnięciu wieku emerytalnego uzyskuje dochody z tytułu stosunku pracy przed rozpoczęciem otrzymywania emerytury, spełniając warunki ustawowe, jest uprawniona do zastosowania ulgi dla pracującego seniora, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ulga dla pracujących seniorów, określona w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma zastosowania do przychodów ze stosunku pracy uzyskanych po rozpoczęciu emerytury, nawet jeśli wypracowane były wcześniej.